Hilary DuffNatalie Connors
Angie HarmonRonica Miles
Keith DavidCIA Director
Daniel RoebuckMr. Banks
Cynthia StevensonMrs. Banks

Da Bond var barn

Nej, det er ikke en film om den britiske superspions spæde barndom, men teenageren Cody Banks aber unægtelig en hel del efter, når han præsenterer sig som "Banks, Cody Banks", og hvis han var gammel og selvsikker nok, så havde han sandsynligvis også nedlagt et par kølige martinier og brandvarme kvinder. Den slags kommer junior ikke i nærheden af, men Agent Cody Banks er alligevel en herlig film for børn og voksne med hang til spioner.

Agent Cody i nærkontakt med nogle øretæveindbydende klassekammerater...

Fox Film
Ikke en helt almindelig teenager
Cody Banks (Frankie Muniz) er ikke en helt almindelig dreng. Han redder et lille barn, der er spærret inde i en løssluppen bil på vej ned af en meget stejl bakke, og efter jobbet er udført, så smutter han i skole, men der går ikke lang tid, før han kommer mere i centrum. Hans evner for dramatiske redningsaktioner er nemlig ikke en gave fra naturens hånd. CIA har nogle år forinden rekrutteret en flok intelligente teenagere fra hele landet, sendt dem på sommerlejr og trænet dem i alle former for spionage. Børnenes forældre tror, at det var et helt almindeligt lejrophold, men ungerne kan nu nogle brugbare manøvrer. Cody bliver kontaktet af agenturet og får stillet til opgave at 'komme tæt på' datteren af en vigtig videnskabsmand (Martin Donovan). Så han skifter til hendes skole og skal nu til at indsmigre sig på den rigtig søde og superkloge Natalie Connors (Hilary Duff), men det eneste, den kvikke Cody ikke er god til, er pigerne, så han får brug for alt, hvad CIA kan diske op med af smarte hjælpemidler, inklusiv den barske og oversexede agent Ronica Miles (Angie Harmon).

Stirred not shaken!
Agent Cody Banks er en særdeles børnevenlig og vittig version af den typiske spionfilm. Robert Rodriguez forsøgte for nogle år siden at gøre det samme med sine to (snart tre) Spy Kids-film, men der var mere vildt eventyr over dem, Agent Cody er rendyket Bond helt ned i detaljen: skurk på jagt efter verdensherredømmet med en særligt farlig teknologisk dims, luksuriøse fester, smarte gadgets og et par lækre piger. Filmens instruktør, norske Harald Zwart har tidligere lavet den begavede Hamilton og den komiske One Night at McCool's, og her mixer han de to genrer – de bliver ikke rystet voldsomt sammen, snarere rørt forsigtigt, så selvom filmen fyrer sin historie sikkert af, så er der også plads til vores unge helt. Og Frankie Muniz er ret skøn i rollen, som den lidt nørdede men stadig handlekraftige Cody Banks.

... og den søde Natalie

Fox Film
Behagelig og underholdende
Efter Bonds 60 års fødselsdag har man forsøgt at forynge genren med film som Manden uden navn og xXx, men hvor disse film henvender sig til de unge voksne, er Agent Cody Banks rettet mod store børn og unge teenagere. Og filmen rammer sin målgruppe helt rigtigt. Uden at tale ned til sit publikum buldrer den frem med sin lystelige historie, et politisk korrekt budskab og glimt i øjet. Den kiksede og usikre Cody indser, at han er værdifuld for folk omkring ham og redder samtidig verden fra en frygtelig skæbne. Forudsigeligt? Javist, men så længe humøret er højt og respekten for den unge målgruppe på plads, så er der kun grund til at more sig herligt i selskab med Banks Jr. og hans vilde eventyr.