Luke CarrollDumby Red
Lisa FlanaganClarence
Tom BudgePickles
Simon WestawayBob Black
Celia IrelandLiz Black

Overlevelse på australsk

Det er ikke fordi, vi får for mange australske film forbi de danske biografer, og nu kommer der pludselig to med ganske kort mellemrum. Australian Rules har fornøjelsen af at være den første, og det er nok en god idé inden instruktøren Phillip Noyce og Kenneth Branagh om fjorten dage kigger forbi med den mere tydeligt profilerede Rabbit-Proof Fence.

Vennerne samlet inden problemerne begynder at regne ned over den lille by.

Miracle Film
Leveregler
Australian Rules er baseret på bogen ’Deadly, Unna?’ af forfatteren Phillip Gwynne. Det litterære forlæg mærkes nu ikke voldsomt i selve filmen, som nok føles en anelse præget af en fast skabelon, men det er ikke litteraturens så meget som den traditionelle ungdomsfilms. Vi møder nemlig Gary (Nathan Phillips), en ung, hvid knægt, der bor på en australske sydkyst, hvor der ikke er så pokkers meget at tage sig til. Byens football-hold dyrkes med ivrig entusiasme, når han ikke lige hænger ud med vennerne på de støve landeveje.
Football-holdet er det eneste sted, hvor byens hvide drenge og de lokale aboriginals, som er interneret på et missionshjem et godt stykke fra byen, kan mødes. Klubbens ledelse, et par af byens velnærede bedsteborgere, er ikke meget for det eksotiske præg, men de er også klar over, at deres egne efterkommere ikke har en chance mod de bedre hold fra storbyerne, hvis de mest talentfulde af aboriginaldrengene ikke får lov at være med. Den bedste er Dumby Red (Luke Carroll), som Gary faktisk er helt gode venner med, når han ellers får tid til at være det for kammeraten og racisten Pickles (Tom Budge). Men Gary vil have plads i sit liv til begge sider af samfundet, og det giver ham en del problemer.

Den store begivenhed
Historien bevæger sig roligt frem mod den årlige football-finale, hvortil holdet har kvalificeret sig. En af de gode spillere arresteres af de lokale myndigheder og pludselig mangler byens stolthed en nøglespiller. Gary må træde til i en rolle, som ingen tror på, han kan udfylde – og når han samtidig må kæmpe med en voldelig og uforstående fader og en forelskelse i Dumby Reds søster, så går bølgerne snart højt.
Der sker ikke meget i den ydre fortælling, men filmen holder sig trods tendenser til stilstand alligevel i gang, fordi der opereres med flere personlige konflikter, som man når at involvere sig i.
Plottet i Australian Rules ligger meget tæt på en model, vi har set før, så det, der gør filmen anbefalelsesværdig, er den for danske biografgængere usædvanlige konflikt og ret godt spil fra de ukendte skuespillere. Især Nathan Phillips og Luke Carroll formår i flere scener at gøre dramaet vedkommende, men også Simon Westsaways, som man med lidt held kan genkende fra en mindre rolle i The Thin Red Line bringer intensitet til den svære rolle som Garys far, som er fanget i et pinefuldt spil mellem bristede illusioner og en hel familie, der er afhængig af hans tilstedeværelse. Det er i de små detaljer, at Australian Rules træder ud af de letgenkendelige klæder og gør sig fortjent til at blive set, og så kan emnet i sin generelle form sagtens bruge en saglig og uhysterisk behandling i en film, der på alle måder kan anbefales som debatoplæg til ældre skoleelever.

Hvad er navnet på Li Mu Bais sværd, som den unge Jen Yu stjæler i flere omgange i Tiger på spring, drage i skjul?