Anmeldelsesdato:08-08-2000
Michael Clarke DuncanJohn Coffey
David MorseBrutus Howell
Barry PepperDean Stanton
Jeffrey DeMunnHarry Terwilliger
Doug HutchisonPercy Wetmore

Gensyn med Shawshank

Instruktøren af den fremragende En verden udenfor, Frank Darabont, er tilbage med endnu en Stephen King-filmatisering, og atter udspilles handlingen i et amerikansk fængsel en gang i 1930’erne. Denne gang er perspektivet dog flyttet ud på fængselsbetjentenes side af tremmerne, og filmens mikrokosmos afgrænset til dødsgangen, Den Grønne Mil, som den kaldes, i Cold Mountain fængslet.

Miraklet på dødsgangen
Her er Paul Edgecomb leder for fængselsbetjentene. Han driver sin afdeling effektivt, men forsøger samtidigt at gøre sine fangers sidste tid til den bedst mulige, til forskel fra hans sadistiske underordnede Percy Wetmore (Doug Hutchison, kendt som den leverspisende mutant Eugene Tooms i The X-Files). Konflikten mellem Percy og de andre vagter udgør et vigtigt subplot i filmen - den bedste del, men den skubbes snart i baggrunden, når den sorte kæmpe John Coffey ankommer, dømt til døden for mordet på to småpiger. Han har en IQ lavere end Forrest Gumps, er mørkeræd og blid som et lam. Han virker ikke som en morder, snarere det omvendte, som det afsløres, når han først med håndspålæggelse kurerer Edgecombs urinvejsinfektion (garanteret første og sidste gang vi ser en stor neger tage Tom Hanks i skridtet!), og siden bringer musen Mr. Jingles tilbage fra de døde. John Coffey har en gave, evnen til at helbrede. Paul Edgecomb har et arbejde, at henrette mennesker. Men kan man dræbe et mirakel?

Fra realisme til melodrama
Den første time er filmen, ligesom de to bedste King-filmatiseringer, En verden udenfor og Rob Reiners Sammenhold, et medrivende realistisk drama, men netop som man tror sig sikker, bringer Darabont de Spielberg’ske effekter på banen. Problemet er blot, at eksploderende elpærer og teatertorden tydeligvis ikke er Darabonts branche, og han formår aldrig at tilføre de overnaturlige scener den rigtige følelse af magi og mirakel. En fremragende personinstruktør kommer til kort, når overnaturlige kræfter indtager hovedrollen, og de budskaber om åndelig styrke, der fungerede så smukt i En verden udenfor, klinger her falsk.
I lange passager er filmen en nydelse, først og fremmest i de andre vagters konfrontationer med den psykotiske Percy, men i anden halvdel tager det patetiske overhånd. Der spilles i den melodramatiske ende af følelsesregistret, men det er svært at lade sig rive med af offermentaliteten og den tunge kristne grundtone i fortællingen om mirakelmageren med initialerne J.C., der påtager sig verdens synder.

Evigheden og en dag
Den grønne mil er faktisk så lang, som titlen antyder, tre stive timer. Baseret på en serieroman i 6 dele af Stephen King følger den forlægget trofast, og dens episodiske præg giver god grund til at spørge, hvorfor man valgte spillefilmen frem for miniserien som form. Man kunne nemt have klippet en time ud, men når Darabont nu insisterer på helaftenslængde, kunne man i det mindste have ønsket, at filmens hovedkonflikt, spørgsmålet om hvorvidt Edgecomb skal henrette denne mand, der måske er et Guds mirakel, udgjorde en større del af filmen end de sidste 20 minutter. Darabont skal roses, for at have nedtonet den sentimentale nutidsramme, der udgør en større del af Kings forlæg, hvor Edgecomb som gammel mand (gudskelov ikke en sminket Tom Hanks) fortæller sin historie.

Blændende biroller
Tom Hanks gør hvad han skal som sympatisk fangevogter, og Michael Clarke Duncan udfylder, bogstaveligt talt, udmærket rollen som Coffey, om end man kan undre sig over hans Oscar-nominering. Birollebesætningen er absolut blændende med navne som Gary Sinise, Graham Greene, Harry Dean Stanton og James Cromwell. De give med deres præstationer en følelse af ægthed, som indrammer de overnaturlige hændelser fint.
Det ville være rart at se Darabont bevæge sig videre fra sin niche som iscenesætter af Kings fængselsfortællinger. Hans sans for personinstruktion og visuel fortællestil udmærker ham som et af tidens mest interessante navne i Hollywood, det er blot synd, at vi måske ikke kommer til at se mere fra hans side, før Stephen King har skrevet endnu en fængselsroman.

De bløde skygger og den stemningsfyldte lyssætning kommer fuldt ud til sin ret i DVD-udgivelsen af Den grønne mil. At dokumentarfilmen Walking the Mile er eneste repræsentant i DVD-materialet er derfor ikke den store skuffelse; Sandrew Metronome formår at levere endnu en lækker filmoplevelse, hvor suveræn tilføjelse af digital surroundlyd og sprød billedkvalitet indhylder lokalet i dyster fængselsstemning. Fuld valuta for de ekstra penge, man må slippe som hjemmegående filmnyder.