Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Maria Würgler RichLeni
Line KruseNova
Ulrich ThomsenMarc
Ida Laub OksenCadett
Kenneth CarmohnJolly Daisy

Storbyskikkelser

For et par måneder siden anskaffede jeg mig Kirsten Thorups roman ”Baby” fra 1973 og kiggede lidt på den, fordi Linda Wendels filmatisering af den var på vej med økonomisk støtte fra flere utraditionelle kanter og musik af Sort Sol. Jeg kiggede kun lidt på den og tænkte, at kvindebevidst litteratur fra engang lige før jeg blev født nok ikke lige ville være særligt meget for mig. Jeg droppede derfor bogen og ventede på filmen. Det gjorde ikke den store forskel: personerne, relationerne og miljøerne siger mig ikke synderligt meget, til gengæld er der en stærk nerve i filmen, og de stærke skuespillerpræstationer kunne jeg ikke undgå at blive imponeret over. Og så er det selvfølgelig altid superfedt, når der for en gangs skyld er en instruktør i Danmark, der vælger at lave en film om noget væsentligt, og så oven i købet vælger at droppe den traditionelle idyl og skrælle alt det ’overflødelige’ væk.

Jesper Christensen og Maria Würgler Rich udspiller et sjældent sadomasochistisk forhold i løbet filmen
Hammer PR, framegrab
Meditativ strøm
Filmen, der flyder af sted som en herlig meditativ strøm af grynede billeder og en blanding af lo-fi garagelyd og 50’er-croon fra Sort Sols storslåede soundtrack, er et forholdsvis imponerende fletværk af personager, mere eller mindre organiseret omkring den Bobi/Cafe Intime-agtige bar, Mexicana Club. Centralt står den småsadistiske og velbemidlede antikvaritetshandler Eddy (Jesper Christensen), den digtende drømmer Leni (Maria Würgler Rich), Lenis lillesøster, den stofstorforbrugende, provokerende og prostituerede Nova (Line Kruse), den drikfældige og talentløse brugtbilsforhandler Marc (Ulrich Thomsen), Marcs kone Cadett (Ida Laub Oksen) og transvestitten Jolly Daisy (Kenneth Carmohn), der optræder på Mexicana.

Ude over kanten
Umiddelbart ligner persongalleriet en blanding af tapre rendestenssoldater og storbykarikaturer, som man har set før, men skuespillerne inkarnerer dem med en overbevisning og personlighed, der ellers er en sjældenhed i Danmark udenfor dogmefilmene. Jesper Christensen og Ulrich Thomsen beviser, at de også kan kalde sig blandt de bedste, når de instrueres af andre end Per Fly, og både Maria Rich og den unge Line Kruse spiller sig lige ind på hitlisten over danske skuespillerinder, som på en gang er spændende at se på og ruskende troværdige. Helt centralt for skuespillerpræstationerne er også manuskriptet, som Wendel og Thorup har skrevet i samarbejde, der lader skuespillerne få plads til at udfolde sig med følelser, der ligger et godt stykke ude over kanten af, hvad der normalt vises i tidens borgerlige og idylliske danske filmbilleder.

Kenneth Carmohn i rollen som filmens bedårende transvestit Jolly Daisy
Hammer PR, framegrab
Dynamisk fortælling
Filmen præsenterer mere relationer mellem mennesker end et ligefremt handlingsforløb. Undervejs kommer Marc i knibe, da han er ved at blive fyret, Nova stikker af fra storbyen med en ung veninde, hvilket får ualmindeligt uheldige konsekvenser og Eddy nærmer sig Cadett med kølige skridt, mens der som et af de få steder opstår varme mellem Leni og Jolly Daisy.
Den dynamisk fortælling, der holder fint styr på sine mange afstikkere, og byder på både humor og drama undervejs i sin sært tidløse miljøskildring, balancerer i mine sammenligningsbilleder et sted mellem Ole Roos’ filmatisering af Tom Kristensens Hærværk og Nicolas Winding Refns Pusher. Det er på en gang klassisk, dramatisk og gennemartikuleret og samtidig ung, dynamisk og forfriskende.