Anthony AndersonJ.D.
Cedric the EntertainerEddie
Sean Patrick ThomasJimmy James
Eve [II]Terri Jones
Michael EalyRicky Nash

I det varme sæde

Det er efterhånden sjældent at støde på en film, hvis stærkeste force er dens hygge og lune. Tiden dikterer højt tempo og en hård tone, hvor menneskets forskelligheder ofte bliver trådt brutalt ned til fordel for en ensretning af stil og udtryk. Derfor er det trist nok næsten overraskende at lægge øjne til Barbershop, der helt upåvirket sætter tempoet ned og lader os følge livet i en barbersalon i en enkelt dag, hvor et større drama udspiller sig.

Ice Cube tænker over fremtiden
Fox Film
Barberer på stribe
Calvin (Ice Cube) har overtaget faderens barbersalon, men kan ikke helt få penge ud af det. Faktisk står det så slemt til med økonomien, at han seriøst overvejer at sælge biksen til pengemanden Lester Wallace (Keith David). Calvin forsøger i sin fritid at finde en anden levevej, men barbersalonen bliver ved med at trække ham tilbage. Den kører på samme måde som i faderens tid, en række barberer lejer en stol i salonen og må så ellers prøve at tjene så mange penge som muligt. Det giver et levende arbejdsmiljø, hvor de vidt forskellige mænd skal prøve at få dagen til at gå. Det sker med sladder, diskussioner og almindelig udveksling af livets store sandheder. Vi møder den gamle Eddie (Cedric the Entertainer i filmens bedste præstation), den uddannede Jimmy (Sean Patrick Thomas), den småkriminelle Ricky (Michael Ealy) og den hvide Isaac (Troy Garity), der forsøger at begå sig i det ellers overvejende etniske kvarter af Chicago, hvor filmen foregår. Sideløbende med deres historier i barbersalonen følger vi to kiksede røveres forsøg på at få gemt og åbnet en pengeautomat, som de håber på åbner dørene til fremtiden. De er kække nok, men egentlig irrelevante for den nostalgiske historie i salonen.

Nostalgisk hygge
Straks da Calvin har truffet den fatale beslutning om at sælge salonen til Wallace, indser han, at han biks betyder noget for en masse mennesker og at løn ikke altid udbetales i kontanter her i livet. Så banal er filmens sjæl, og det skal man være forberedt på på forhånd. Barbershop blev et kæmpehit i USA, hvor den blev lanceret som en komedie målrettet specifikt mod det afrikansk-amerikanske biografpublikum, og derfor er det svært at kalde den markedsføring for en fejltagelse, men filmen har bestemt kvaliteter for en langt større skare, og derfor får den også chancen i biografen her i Danmark. Uden at være særlig enestående eller egentlig interessant, så er der tale om uforpligtende og hyggelig underholdning. De bedste grin kommer, når scenerne løsnes op, og skuespillernes stand-up-talenter bliver luftet. Især Cedric the Entertainer har et par meget morsomme scener, hvor han får sat et helt nyt lys på både Rodney King, Martin Luther King og Rosa Parks. Tempoet er adstadigt, tonen helt uden kontroverser og efterhånden som Barbershop nærmer sig den lidt for rigtige og forudsigelige slutning, overtager en følelse af, at det her er en anelse for ufarligt og uinteressant. Men i alsidighedens tegn er det en ok film at have med på programmet, også selv om den næppe bliver husket meget længere end sommerferien ud.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8