CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Far From Heaven

Produktionsland:
USA, Frankrig

Produktionsår:
2002

Manuskript:
Todd Haynes

Producere:
Jody Patton
Christine Vachon

Fotograf:
Edward Lachman

Klipper:
James Lyons

Komponist:
Elmer Bernstein

Censur:
Tilladt for alle over 11 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(70 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
13-02-04:
Briterne ignorerer Kongen vender tilbage
 
Anmeldelser:
15-07-16:
Carol
31-01-11:
The Kids Are All Right
07-02-08:
Farvel Bafana
 
Artikler:
30-03-04:
Natfilm '04: Melodramaets mester
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
Anamorphic Widescreen 1.85:1

Lyd:
Dolby Digital 5.1, Dolby Digital 2.0

Ekstra materiale:
Kommentarspor med instruktøren Todd Haynes, anatomy of a scene, bag kameraet, filmmakers experience med Julianne Moore & Todd Haynes, portræt af Julianne Moore, biografier, trailers, produktionsnoter.
Far From Heaven

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama/Romantik
Varighed:120 minutter
Instruktør:Todd Haynes
 
Anmeldelsesdato:14-07-2003
Medvirkende:Som:
Julianne MooreCathy Whitaker
Dennis QuaidFrank Whitaker
Dennis HaysbertRaymond Deagan
Patricia ClarksonEleonor Fine
Viola DavisSybil
Celia WestonMona Lauder
Se komplet creditliste her

Mesterligt melodrama
 
50’erne var et spændende årti i USA. Situationen efter 2. verdenskrig skulle falde på plads, livsmønstret omstilles fra krig til hverdag og de nye fjendebilleder, der tonede frem alle vegne, skulle kaperes. Resultatet blev masser af facade og desperate forsøg på at leve op til det glansbillede, som blev forbilledet for en god samfundsborger; familielivet, hvor far tjente pengene og mor styrede hjemmet, mens børnene opførte sig pænt i skolen og kun legede med børn af samme race og tro.

Arven fra Sirk
I filmiske termer var den fremmeste repræsentant for gengivelsen af netop dette glansbillede, instruktøren Douglas Sirk, som trods sit tyske ophav slog sine folder i Hollywood. Ofte med stjernen Rock Hudson i centrum drejede Sirk adskillige storladne melodramaer, der ikke lod noget tilbage at ønske. Altid var det familiens mørkeste skab, der blev åbnet, og kampen for at opretholde facaden, når ens private liv ramler, fik Sirk skildret som en regulær kamp for livet. Magnificent Obesession (1954), All That Heaven Allows (1955), Written on the Wind (1956) og ikke mindst hovedværket Imitation of Life fra 1959 tegner højdepunkterne i karrieren – og det er netop i disse Sirk-film, at instruktøren Todd Haynes her på den sikre side af årtusindeskiftet har hentet sin inspiration til Far From Heaven.

Bag glimmeret
Vi befinder os i 1957. Efterårets første visne blade viser i åbningsscenens elegante ’crane shot’ at endnu et godt år for familien Whitaker går på hæld. Frank Whitaker (Dennis Quaid) har en ledende stilling i firmaet Magnatech, og på de uskyldsrene tegnede reklamer hviler hustruen ved hans fødder, mens han demonstrerer det nyeste produkt. De er hr. og fru Magnatech – en amerikansk drøm i fuld udfoldelse. Men det er efterhånden længe siden, at de har haft sex. Ægteskabet er gået i stå i børn og arbejde, følelserne stukket af, og mens Cathy Whitaker (Julianne Moore) i samarbejde med stuepigen Sybil sørger for, at huset altid er klart til de uventede gæster, som naturligvis aldrig er uventede, driver familien langsomt men sikkert fra hinanden.
En dag står der en flot, mørk mand i haven, og da den indledende skræk har fortaget sig, indser Cathy, at han måske er alt, hvad hun har gået og ventet på. Raymond (Dennis Haysbert) er en veluddannet og smuk mand med interesse for den moderne kunst, som Frank ikke orker, nu reduceret til gartner, fordi han som alenefar for pigen Sarah er tvunget til at tjene penge. Men en affære kan naturligvis ikke komme på tale, selv ikke Cathys nærmeste veninde Eleanor (Patricia Clarkson) får noget at vide, for tiltrækning på tværs af hudfarve er selvfølgelig helt utænkelig.
Men det er ikke kun Cathy, som er ude med snøren. Franks overarbejde er i lige så høj grad et udtryk for en frustreret indre kamp, hvor tuden på den mentale kedel er ved at hoppe af. Frank tænder på mænd, og de sene aftener på kontoret bliver sjældent tilbragt alene. Begge ægtefæller er ude i noget utilgiveligt snavs, som ingen i omgangskredsen vil kunne acceptere – og da det går op for dem indbyrdes, må de tage stilling til de næsten umulige spørgsmål: skal sandheden ud eller skal maskespillet fortsætte. Jo, vi er så sandelig langt fra himlen under taget hos det funklende glansbillede ”The Magnatech Family”.

Fornemme præstationer
Raceproblemer, døde mødre, homoseksualitet og forfulgte børn – listen af opsigtsvækkende problemer er alenlang, og når man ser det genfortalt på tryk lyder det som noget end ikke de mest respektable ugeblade ville finde på at trykke i novelleform. Men to væsentlige komponenter forhindrer den lette trivialisering af emnet. Skuespillet er fænomenalt med Julianne Moore og Dennis Quaid i de fortættede hovedroller, men også i de mange mindre roller, som udfylder vidt forskellige funktioner i historien. Især Moore har allerede været på podiet ved flere prisuddelinger for sit portræt af forstadsfruen, der er en sand mester i at holde en synkende skude ovenvande.

Klar med luppen
Todd Haynes fortjener også al tænkelig ros for aldrig at falde i den fristende fælde og begynde at ironisere over stilen og tonelejet i melodramaet. Genren er et taknemmeligt offer, fordi det er så let at nedgøre de historier, som spiller på de øverste strenge i følelsesregistret. Mesterskabet består i at holde klangen ren hele vejen igennem og ikke miste følingen med, hvor meget man kan presse logikken i forhold til figurer og miljøer – og den balancegang kan Haynes! Vi bliver ført ind i drømmebilledet, hvor alt er kækt, velforberedt og kører helt efter bogen. Alle antydninger af problemer bliver med et stort smil fejet tilside, ingen sprækker får lov til at krakelere overfladen. Men vi aner noget er galt. Følelserne mangler, og som sagt viser det sig snart, at vi får ret. Haynes fører med præcis hånd sin lup over Whitaker-familien og pludselig truer de mange utætheder alligevel familiens eksistens.

Glem ikke historien
I modsætning til Douglas Sirk, som lavede sine film midt i den periode, hvor stilen blev slebet til perfektion, så nyder Haynes godt af de mellemliggende 50 år, og han skriver flot en moderne historie med filmsproget fra en klassisk genre. Han går lige den tand tættere på sine personer, presser scenerne en anelse mere og lader dialogen give hints om, at han befinder sig i en anden tid, hvor vi ved bedre, men alt ligner en film fra dengang. Han beviser effektivt, at vi ikke nødvendigvis behøver fortælle alle historier i nutidige rammer for at gøre dem relevante, melodramaet får en revival ved at genrens særlige sprog stadig kan ses og forstås af et nutidigt publikum, og netop det er vel nok filmens mest tydelige pointe: at vi ikke skal glemme de almengyldige værdier fra filmens historie, mens vi jager efter nye måder at formulere budskaberne på. Far From Heaven er en yderst homogen og gribende film, selvstændig helt ned til den kerne, som suger inspiration fra, men aldrig driver rovdrift på Sirk og ligesindedes arv fra 50’erne. Forstillelsens årti.
 
DVD-vurdering
En fin dvd-udgivelse med gode dokumentarer og et helt fornuftigt kommentarspor. Et par trailere, lidt produktionsnoter og filmografier danner rammen om tre indslag, hvor der sættes fokus på filmen og Julianne Moore. Julianne Moore-portrættet er lavet til både Far From Heaven og The Hours og rummer lige lovlig mange klip fra de to film. Men hun har selv nogle gode, indsigtsfulde kommentarer om rollerne i de interviewbidder, som dukker op undervejs, så den er værd at sidde igennem.

”The Filmmakers Experience” er en optagelse af Q&A-session med instruktøren Todd Haynes og Julianne Moore. Det bliver en anelse mindre seriøst, når der er et stort livepublikum, og indslaget er så kort (små 5 minutter), at det næsten ikke er besværet værd. Til gengæld er der en halv time med ”Anatomy of a Scene”, som er de ofte ret fremragende bag kameraet-programmer fra The Sundance Channel. Det er helt i tråd med traditionen en grundig og kyndig indførelse i arbejdet med at lave film, og i særdeleshed en helt bestemt scene i filmen.

Endelig ligger der den obligatoriske, studiefinansierede bag kameraet-produktion, der er mindre interessant, og kommentarsporet med instruktøren Todd Haynes, der helt klart har en vision for sin film, som han hellere end gerne deler med os. Inspirerende og klart værd at bruge to timer på.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
michaelw
11-3-2007 19:23
en meget stor og følesesladende film som ufordrer både forstand og hjerte.
Juliane more er fantastisk i hovedrollen og Dennis Haysbert laver også en tilforladelig figur.
fire stjerner.

Rasmus Jørgensen
6-6-2006 08:39
Den bedste Film Nogensinde!
Suverent skuespil af Julianne Moore, som der fortjente en Oscar det år, mere end nogen anden.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Star Wars: The Last Jedi13/12
Vinterbrødre7/12
Tilbage til Montauk7/12
Suburbicon7/12
Thelma30/11
Kedi30/11
Lumière!23/11
Mordet i Orientekspressen23/11
Flere bio-anmeldelser
 
Abernes planet: Opgøret1/12
Spider-Man: Homecoming27/11
Grusomme mig 320/11
Transformers: The Last Knight13/11
It Comes at Night10/11
The Mummy6/11
Filmen om Kaptajn Underhyler23/10
Baywatch20/10
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvornår er Tom Hanks født?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google