Anmeldelsesdato:22-07-2003
Hope DavisJeannie
Dermot MulroneyRandall
June SquibbJeannie
Kathy BatesRoberta
Howard HessemanLarry

Fra hjertet af USA

Nebraska danner bagtæppet for denne melankolske komedie, hvor instruktøren Alexander Payne tager os med på en både morsom og tankevækkende rejse sammen med den tidligere forsikringsmand Warren Schmidt; en rejse, hvor Schmidts personlige brikker skal falde på plads efter tilværelsen har valgt at spille ham et par puds netop som hans tredje alder skulle til at begynde i selskab med konen og det nyindkøbte mobilhome.

På egne ben
Schmidt har aldrig involveret sig i sin egen tilværelse. Far til en datter, som han ikke helt kender, og ægtemand til en kone, der i stigende grad udfylder rollen som tilbagevendende irritationsmoment i hans tilværelse. Livet er med andre ord gået i stå, mens årene støt tikker af sted, men en dag tvinges Warren Schmidt til at se sig selv og resten af verden i øjnene – datteren, der bor langt fra forældrene, skal giftes med en mand af den type, der får svigerforældre til at længes efter en brugtvognsforhandler, og fru Schmidt dør af en pludselig blodprop i hjernen. Hele Schmidts eksistensunderlag bliver flået væk under ham, og nu er der kun én vej tilbage – ud og genfinde livet på en både gribende og periodisk morsom rejse gennem et Amerika, vi kun sjældent får at se på film, i selskab med en mand, der i kraft af Nicholsons præstation langsomt vokser for øjnene af os.

Rejseleder Payne
Alexander Payne høstede stor ros for sine to første film, Citizen Ruth (96) og Election (99), men det er først med , vi får ham at se i de danske biografer, og det skyldes nok i højere grad Jack Nicholsons tilstedeværelse. Han leverer ikke overraskende en power-præstation af den type, som altid bliver bemærket ved prisuddelinger, men det er også tæt på, at præstationen er med til at vælte filmen, for hvem tænker på en helt almindelig, småkedelig forsikringsmand, når man ser ind i de brændende, intense øjne, der lurer i knolden på ham? Men selv om Nicholson får raget store lunser af filmen til sig, så er instruktøren også en ligeværdig medspiller. På overbevisende vis får Payne skabt en selvstændig hybrid af Sam Mendes’ Oscarvinder American Beauty, hvor den mandlige hovedperson også måtte genfinde meningen med livet i en hverdag, hvor alt var gået i stå i faste rammer, og David Lynchs kærlige US-portræt The Straight Story, hvor alle de mennesker, som ikke normalt bliver vist frem, når Hollywood tænder for kameraet, pludselig trådte i karakter, mens vores aldrende hovedperson i sit eget, adstadige tempo rejste til sin bror. Payne er dog en anelse mere ironisk afstandstagende, når han følger i hælene på Schmidt på campingpladsen og blandt den kommende svigerfamilie og deres skvulpende vandsenge, men det bliver aldrig decideret nedladende eller ondskabsfuldt, det er blot en verden, der er aldeles fremmed for Schmidt, og som han konstant skal forsøge at begå sig i.

Meningen med livet
Som portræt af en mand, der pludselig bliver tvunget til at tage ansvar for sit eget liv, fungerer Rundt om Schmidt ganske flot og sikkert, når man har gennemskuet Paynes måde at formulere sig på. Det er et tungt materiale, der formidles gennem grin og pudsige optrin, og sammenlignet med den noget konstruerede American Beauty, føles Rundt om Schmidt langt mere ægte. Hvordan definerer man et vellykket liv? Hvilken målestok kan man bruge, når man ved livets slutning skal tælle sammen og komme med et resultat? Modigt, men også tiltrængt, bliver myten om 'Den amerikanske drøm' ristet godt igennem, og amerikanerne tager næppe skade af at blive mindet om, at det ikke altid er nok, at man drømmer store drømme og kæmper som en gal for at nå dem. Fra et europæisk synspunkt generer den udprægede brug af voice-over i forbindelse med de breve, som Schmidt skriver til den lille kenyanske dreng, han sponsorerer for $22 om måneden, fordi de unødigt forklarer, hvad der egentlig foregår i filmen, men det ændrer ikke ved det faktum, at Alexander Payne har skabt en bemærkelsesværdig film, der er sjælden fra et amerikansk synspunkt og altid velkommen fra et europæisk. Et psykologisk selvportræt af et USA, som ofte glemmer at tænke over, hvad meningen egentlig er med livet, før det næsten er for sent.

Det ganske kortfattede ekstramateriale rummer et par slettede scener som næsten eksemplarisk grundigt bliver introduceret med tekstskærme, der forklarer præcist, hvor de skulle have været og hvad årsagen til deres triste endeligt er.
Vedlagt er også resultatet af en sjov klippeøvelse, som de forskellige klippeteknikere fik stillet af instruktøren Alexander Payne. Ud af de omfattende second unit-optagelser af byområder skulle de hver især klippe en kortfilm om The Woodmen Tower, som er byens vartegn. Det er der kommet ret forskellige og pudsige bud på, og selv om det ikke har særlig meget med filmen at gøre, så er også dette indslag grundigt introduceret og interessant.