Flere kritikerpriser uddelt

17-03-03:
Premiereportræt: Daniel Day-Lewis
10-02-03:
Berlinale 2003: The Buzz #2

Anamorphic Widescreen 2.35:1

Dolby Digital 5.1, DTS 5.1

Kommentarspor af Martin Scorsese, Dokumentarprogrammer om Set Design og Costume Design, interaktiv gåtur på settet, historien bag Five Points, Trailers, Discovery Channel-program om historien bag, musikvideo med U2, trailere
Gangs of New York

Genre:Drama, Krimi
Varighed:160 minutter
Instruktør:Martin Scorsese

Anmeldelsesdato:01-10-2003
Leonardo DiCaprioAmsterdam Vallon
Daniel Day-LewisBill 'The Butcher' Cutting
Cameron DiazJenny
Jim BroadbentTweed
John C. ReillyHappy Jack
Henry ThomasJohnny Sirocco

Scorseses historietime

Scorsese har fundet det store lærred og de kulørte farver frem, og han maler med en mesters pennestrøg i storfilmen Gangs of New York, men portrættet af Amsterdam Vallon, Bill the Butcher og den snuskede verden af ludere og lommetyve, som omgiver dem i 1860’ernes New York veksler i perioder for meget mellem kulørt historietime og intenst persondrama. Det ændrer dog ikke ved, at Gangs of New York, manglerne til trods, er en absolut anbefalelsesværdig opvisning i storslåede scener og blændende skuespil.

Den falske fader
Vi starter i et vinterdækket New York, anno 1846. Religionskrigen hærger mellem protestanter og katolikker, og en af de markante aktører i området omkring Five Points er Bill the Butcher (Daniel Day-Lewis), som styrer sin bande med hård hånd. I filmens åbning kommer vi på første parket til det endelige slag mellem Bill og hans direkte modstander, præsten Vallon (Liam Neeson). Vallon dør i blodbadet, stukket ned af Bill, og den oplevelse prenter sig i erindringen hos Vallons lille søn. Filmen springer frem til 1862, Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio) forlader børnehjemmet og vender tilbage til området omkring Five Points. Den amerikanske østkyst lægger land til en massiv irsk indvandring, og smeltediglen koger over i bandeopgør under den besværlige proces med at opbygge et demokratisk styre. Amsterdam kommer under dække ind i Bills bande, og den tyranniske leder tager ham snart til sig, men langsomt aner Bill, at han nærer en slange ved sit bryst, og så begynder nedtællingen til hævnens time, opgøret mellem Vallon Jr. og hans fars morder.

I et vadested
Som enkel og ren hævnhistorie fungerer Gangs of New York fint, men det klinger ikke helt rent med Scorseses anden ambition om at fortælle et turbulent og voldsomt kapitel af New Yorks historie. Filmen har været et utal af år undervejs, først som en vag idé, dernæst som en urealiserbar drøm og endelig som en forsinket og økonomisk risikabel produktion, hvor Scorsese meget bevidst valgte at lave den på den gammeldags facon. Et gigantisk set blev bygget op i Cinecitta-studierne udenfor Rom, og der er kun ganske få computerskabte effekter i filmen. Det giver den en ægte stemning af både forfald og optimistiske drømme om fremtiden, for New York befinder sig netop på dette tidspunkt i et oprørt vadested mellem fortid og fremtid. De eksisterende beboere, som på det tidspunkt har en generation eller to bag sig på amerikansk jord, reagerer med modvilje og konservatisme mod de nye horder af fremmede, men befolkningstilvæksten kræver også øjeblikkelig handling og en ny organisation af samfundet. Scorsese får denne konflikt dækket både gennem den centrale historie om Bill the Butcher og Vallon Jr. og gennem de mange bifigurer, som i perioder er tæt på at stjæle billedet.

For meget tyvetøs
Cameron Diaz er tyvetøsen Jenny Everdeane, der indtager rollen som særlig udvalgt i Bills harem af villige kvinder, men som også forelsker sig i Amsterdam og dermed bærer ved til den allerede ulmende konflikt mellem de to mænd. Men reelt er hendes figurs funktion ganske overskuelig set i forhold til den plads, hun optager i filmen, og når spilletiden i forvejen ligger omkring 2 timer og 45 minutter, så kunne hun måske godt have fyldt lidt mindre, for dramaet mellem de to mænd behøver ikke en kvinde som tændvæske. Scorsese har ganske glimrende opbygget et had mellem de to mænd gennem filmens indledende slag og Bills generelt hoverende attitude, og så er det lige ved at ende med at være to hanekyllinger, der slås om den søde høne, når Jenny konstant befinder sig i det stadigt koldere område mellem Amsterdam og Bill. Langt mere passende i forhold til filmens budskab er Jim Broadbents storslåede præstation som William Tweed og Brendan Gleesons irske lejesvend med politikerambitioner, Walter 'Monk' McGinn.

Day-Lewis i topform
Men trods fine præstationer i de mindre roller, så er det tilbagevendte Daniel Day-Lewis, der aldeles stjæler scenen, når han får chancen for det. Storskrydende, selvsikker og i det hele taget en helvedes karl er han konstant et fascinerende og skræmmende centrum for begivenhederne. Som et sort hul nøjes han ikke med at holde planeter og stjerner i faste kredsløb omkring ham i hans univers, men han trækker den til sig og destruerer dem med umådelig kraft. Daniel Day-Lewis blev hentet tilbage fra et selvvalgt, åndeligt eksil i Italien, da Robert De Niro sagde nej til rollen – og Scorsese udnytter den talentfulde, britiske skuespiller til fulde. En kraftpræstation af de sjældne og naturligvis et helt umuligt match for den ellers velspillende Leonardo DiCaprio. Men det er heller ikke meningen, at Gangs of New York skal skildre kampen mellem to ligevægtige mænd. Det er undermålerens oprigtige hævntogt mod giganten, David og Kæmpen-lignelsen omsat til mudder og religiøse kontroverser og akkompagneret af en nations forkrampede fødselsskrig.

To historier i én
Gangs of New York er rent logistisk set så afgjort Scorseses mest ambitiøse projekt. Med udsigten til en film af et omfang, der ville få alle andre til at ty til blue-screens og computereffekter, har Scorsese med garanti nydt at kunne udfolde sig i det helt store format, men midt i det overvældende syn er det lidt for tydeligt, at kernen i filmen i bund og grund 'kun' er en lille fortælling om nedarvet blodhævn, om den lange ventetid på det rette øjeblik og om det endelige magtopgør mellem far og søn. Denne historie er placeret i en historisk kontekst, hvor der er rig lejlighed til at puste filmen op med kulisser og kostumer – man tænker her uværgeligt på Titanic (1997), som også placerede en lille historie om kærlighed på tværs af klasseskel i en virkelig historisk begivenhed – og ganske som James Cameron, vælger Scorsese flere steder at se stort på historiebøgerne og blander ægte og opdigtede personer på tværs af tid og sted. Vi ender derfor reelt med to film: Fortællingen om opgøret om Five Points på et tidspunkt i New Yorks historie, hvor blækket i historiebøgerne aldrig nåede at tørre, samt det psykologiske skæbnedrama om drabet på en faderfigur. At de to historier kommer til at fungere så forbløffende godt må tilskrives Scorseses åbenlyse talent for at fortælle store og lidt bastante historier på den mest medrivende måde – og i sidste ende er det svært ikke at anbefale Gangs of New York for dens overvældende visuelle nydelser og det sikre skuespil trods dens ikke helt lydefri bumlen afsted over New Yorks toppede brosten og smattede mudderveje.

Der er ganske meget at komme efter på ekstramaterialet til Gangs of New York, men uden at det på noget tidspunkt bliver opsigtsvækkende.

Kommentarsporet med Martin Scorsese er naturligvis spændende, fordi det er selve manden med visionen, der taler. Scorsese har altid talt i et forrygende tempo, og det går igen på kommentarsporet, som ofte henfalder til speed talk af en ganske underholdende, men ikke særlig anvendelig type. Han holder desuden nogle solide pauser undervejs.

I den helt traditionelle afdeling er de to features om filmens kostumer og scenografi. Der er lagt et imponerende stykke arbejde i det visuelle udtryk, og der gives helt rimeligt stor kredit til arbejdet med at skabe Five Points i de romerske Cinecitta-studier. Der er også mulighed for at se mere på en interaktiv vandretur på settet, hvor man selv kan afbryde turen og se 360 grader-billeder.

Historien bag er ikke helt som skildret i filmen, så her kommer de to historiske indslag til god brug. Der er dels et interview med forfatteren bag historiebøgerne om dette forholdsvis ukendte stykke amerikansk historie, og mindst lige så godt er Discovery-programmet om Five Points. Det er klart i denne del af dvd'ens ekstramateriale, at man hente flest informationer.

Endelig er der lidt uforpligtende lir af den hyggelige slags.

Vær opmærksom på, at filmen er fordelt på to dvd'er, så der både er plads til kommentarsporet samt to lydspor med henholdsvis almindelig dolby digital- og DTS-lyd.