Anmeldelsesdato:14-07-2003
Laurence FoxCaptain Jennings
Torben LiebrechtFriedrich
Hugh O'ConorBradford
Matthew Rhys'Doc' Fairweather
Andy SerkisPvt Quinn

Sidste vagt

Kanonføde var den mest konsumerede fødevare under første verdenskrig, hvor unge mænd og drenge blev drevet frem over uoverskuelige slagmarker blot for at blive sprængt i småstykker af fjendens kanoner. Det var ikke en æresbedrift at drage i krig, snarere den sikre vej til et uværdigt selvmord. Det er i denne håbløse setting, vi straks bliver smidt i kamp sammen med et kompagni på randen af opløsning.

Tågelandet
Efter slaget bliver de drevet på flugt i en gassky, som efterhånden viser sig at være tåge. De vandrer omkring, indtil de pludselig falder over en tysk skyttegrav, som de hurtigt indtager. De blot tre tilbageværende tyskere er overmandet af angst, og det viser sig også snart, at der er en rigtig god grund til at være bange – for noget lurer i skyttegraven, som langsomt æder sig ind på mændene og får dem til at dræbe hinanden - én efter én.

Of Men and Rats
Det er lykkedes for den debuterende instruktør og manuskriptforfatter Michael J. Bassett at skabe en overbevisende udgave af en skyttegrav, som man kun glæder sig over at se i biografen, da filmen næsten udelukkende foregår i regnvåde, mudder- og rottefyldte nattescener med en enkelt lyskilde. Skuespillerne er en blandet flok. Jamie Bell fik sit store gennembrud som dansetrolden Billy Elliott i filmen af samme navn, men her er han mere anonym i den lidt for naive rolle som Private Shakespeare, der kun 15 år gammel blive udsat for krigens rædsler. Han er den egentlige hovedrolle, men der er flere af de andre, som træder mere i karakter, især Andy Serkis, der er kommet direkte fra Peter Jacksons troldmandsfabrik på New Zealand og rollen som Gollum i Ringenes herre-trilogien, og som her spiller en ren nut-case, der blot venter på chancen til at gå amok.

Fornuftig omplantning
Deathwatch er ”bare” den klassiske gyserhistorie om en gruppe mennesker i et hjemsøgt hus omplantet til krigsfilmens univers. Som i de mest ambitiøse af denne slags hviler der under de fysiske rædsler, som mændene i den besatte skyttegrav bliver udsat for, en knapt så velformuleret historie om en indre kamp, i dette tilfælde den som alle soldater gennemgår i en krigssituation så absurd som skyttegravskampene under første verdenskrig, hvor de måtte sætte sig ud over enhver form for logik for overhovedet at kunne kæmpe – midt i krigens vanvid er der frit slag for psykoser i alle afskygninger, og det er rigtigt set at udnytte det til et godt gys. Michael J. Bassett har haft nok at se til i sin første film, og mens filmens udseende og ’feel’ er præcist ramt, så savner man en lidt strammere fokus på det centrale i historien – og som så mange andre film i denne genre klinger slutningen ikke helt rent, når det netop skete skal forklares.

Et enkelt men velfungerende ekstramateriale.

Igennem en række interviews af varierende længde hører vi fra skuespillerne om arbejdet med filmen. Enkelte er så korte, at det tangerer det ligegyldige, men i det store hele er det et godt og brugbart indslag. Tilsvarende med fin information er der at hente i produktionsnotaterne, som er lagt med på skiven i tekstform. Her kan man overskueligt læse om produktionen - et glimrende alternativ, når der nu ikke har været tid og mulighed for et kommentarspor.

Endelig er der lidt b-rolls fra optagelserne, som er mere interessante end den slags typisk er samt en trailer for filmen.