Anmeldelsesdato:08-09-2003
Tommy KenterRavnen
Paprika SteenHunbjørnen
Sidse Babett KnudsenKvinden
Thomas Bo LarsenManden
Marlon VilstrupLille bjørnedreng

Grænselandet

Jannik Hastrup har denne gang kastet sig ud i et endnu større projekt end tidligere, en europæisk co-produktion, til 33 millioner kroner med animatorer i flere lande, er trods alt på et helt andet niveau end Cirkeline & Co.s dans på køkkenbordet, men han er sluppet godt fra springet. Drengen der ville gøre det umulige er trods sin u-handy titel en charmerende og spændende fortælling for familiens yngste – og i store træk dejligt befriet for de i perioder lidt klodsede politiske undertoner, der har haft det med hjemsøge Jannik Hastrups film.

Sidste stop
Vi er helt derude, hvor de fleste ravne for længst har vendt, på randen af den permanente frost og det åbne hav, hvor en enkelt lille fangerfamilie bor i en ydmyg træhytte, splittet mellem behovet for at leve i harmoni med naturen og samtidig leve af at slå den ihjel. Filmens flotte åbning viser, hvordan fangerparret (Thomas Bo Larsen og Sidse Babett Knudsen) får en lille søn, samtidig med en hun-isbjørn (Paprika Steen) føder en dødfødt unge i en hule ude i snestormen. En længere flugt fra glubske ulve har dræbt fostret, og hun er utrøstelig. Han-isbjørnen (Otto Brandenburg) bliver sendt væk og deprimeret søger hun ensomheden. Men en dag kommer hun forbi fangerhytten, og der ligger en levende og glad unge, klar til at blive passet på – og så skifter krigslykken ellers. Hunisbjørnen har fået et barn, fangerparret er knust – men stik imod alle forventninger vokser den lille dreng godt op som bjørneunge i selskab med en enkelt, ynkelig ravn (Tommy Kenter i en meget fin præstation) og bjørnemor, indtil den virkelige verden en dag vender tilbage, og forældrene gør krav på at få deres søn tilbage igen. Men hvis man føler sig som isbjørn er der ingen mening i at leve som menneske, så drengen opsøger Ånden i Fjeldet (Anne Lise Gabold) og bliver sat til at bestå isbjørnens tre prøver – ganske umuligt for et menneske, men han gør nu alligevel forsøget, for hvis det lykkes bliver han forvandlet til en isbjørn.

Magiske dybder
Der er masser af stilfærdig magi i Drengen der ville gøre det umulige, som bærer Hastrups karakteristiske særpræg i animationen. Elementer flyttes rundt i billedrammen, denne gang kombineret med avancerede computereffekter – både i form af lyseffekter og kamerature rundt i billedet. Det giver filmen et unikt udseende gennem sammenstødet mellem primitiv (i ordets bedste forstand) og meget avanceret animation. På musiksiden kan man ikke undgå at bemærke Bruno Coulais’ flotte musik, som levende svøber billederne ind i en æterisk tåge, men det er nu i historiens dybder, at filmen overbeviser mest. Som et af de utallige isbjerge, der præger filmens billeder, åbner den sig, når man kigger ned under den umiddelbart noget enkle overflade, og helt i tråd med den rige inuit-mytologi, som præger historien, er universet vildt og uregerligt. Vi befinder os så sandelig i grænselandet mellem virkelighed og fantasi, mellem naturens umiddelbarhed og civilisationens eftertænksomhed.

Skæbnespil
Livet som begreb flyder sammen i Hastrups verden. Om man er levende eller død, dyr eller menneske gør ikke den store forskel – man spiller en rolle i et stort spil, som ofte er ganske brutalt, men hvis man virkelig insisterer på at gøre noget ved rollen, så kan det også ske. Fangeren tager hver dag ud med sin slæde i jagten på isbjørnen, drengen tumler rundt med bjørnemor og fanger sæler i det frostkolde vand uden at ane, at hans oprindelige skæbne egentlig var at dræbe de væsener, han omgiver sig med og den ynkelige ravn hænger på den stærkeste i håbet om, at der falder en enkelt smule fra til ham. Drengen der ville gøre det umulige lykkes med sit projekt – både personen i filmen, som ændrer sin skæbne, og selve filmen, som underholder og skaber grobund for mange gode debatter med familiens yngste i timerne efter biografbesøget.

Ekstramaterialet til Drengen, der ville gøre det umulige toppes af et fint og pædagogisk program om arbejdet med filmen. Programmet henvender sig især til filmens primære målgruppe, så det føles lidt langsomt og støvet, hvis man er vænnet til de hurtigere, amerikanske "bag kameraet"-klip. Til gengæld giver det sig tid til at skabe stemning og ro.

Udover dette er der en masser tekst, både regulære produktionsnoter og præsentationer af de forskellige medvirkende i filmen. Det er godt supplement, men også lige lovlig stillestående til, at man rigtig orker at fordybe sig. Men med den rette tålmodighed er informationsniveauet ganske glimrende. Der er også trailere og musik.