Anmeldelsesdato:23-06-2003
Kenneth BranaghHenry V
Simon ShepherdGloucester
James LarkinBedford
Brian BlessedExeter
James SimmonsYork

Kongens kald

Som altid er det de helt store konflikter, der fylder luften, når mester Shakespeares svulmende ord gentolkes på scenen eller på film. Ære, landsforræderi og selvfølgelig kærlighed er blot nogle af de højspændte temaer, som den dygtige og nidkære instruktør, manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver, Kenneth Branagh, udsætter sin stab af førsteklasses skuespillere for i den meget personlige filmatisering af William Shakespeares potente historiske drama, Henry V.

Ære og territorier
Den ædle og tænksomme engelske konge, Henry V, tirres af både sine religiøse og familiære rådgivere til at gå i krig mod franskmændene. Han må erobre det land tilbage, som ifølge gamle dokumenter tilhører englænderne. Men den unge løve tøver. Dog kun til den lige så unge og krigslystne franske prins, Dauphin, håner ham ved at sende tennisbolde som svar på hans forfædres krav om hertugdømmer i Frankrig. Dette bliver den berømte prik over det lige så berømte i. Og den evige strid om ære og territorier, som af historiebøgerne kaldes 100-årskrigen, kan fortsætte tilsyneladende uden ende.

Mudder, sved og blod
Kampscenerne er en stor del af Branaghs filmatisering, fordi de tager sig godt ud, men også fordi den fysiske slåskamp bliver et billede på den mentale og moralske slåskamp mellem Henry V og den franske konge. Henry V kæmper på slagmarken blandt sine egne, mens den aldrende franske konge sidder på sin trone og lokker englænderne i baghold. Som det enorme slag i Ringenes herre - De to tårne kommer vi – en tand mere tamt, men dog herligt befriet for al computeranimation - helt ind i hjertet af hæren og slagmarken og får næsten mudder, sved og blod på tøjet fra de frådende styrker.

Helt eller skurk?
Shakespeares storhed skyldes bl.a. manglen på entydige helte og entydige skurke i hans værker. Alle figurer har et klart motiv for deres handlinger, og dermed bliver hans konflikter til et virvar af moralske dilemmaer, hvor både helten og skurken konstant må tage deres dispositioner op til overvejelse. Således også den veltalende og vellidte helt, Henry V, der undervejs må overbevise sig selv og sin tærede hær om den moralske rigtighed af en krig.

Armlægning med de litterære klassikere
Kenneth Branagh blev nomineret til to Oscars for sine præstationer foran og bagved kammeraet. Igennem sin lange karriere har han skabt sig en unik profil som vedvarende armlægger med den britiske litteraturs helt store skæbner. Udover Shakespeares Othello, Hamlet og Much ado about Nothing har han også kæmpet med Mary Shelleys udødelige romantiske klassiker, Frankenstein. Som Henry V viser Branagh hele spektret af sin store erfaring som Shakespeareskuespiller på de gamle traditionsrige britiske teatre og - med en personlig, nidkær og til tider en anelse selvhøjtidelig indsats – skildrer han den skrublende konges kamp mod forræderi, tvivl og had inden for egne rækker.

Shakespeare til fremtiden
En række af Englands helt store skuespillere står på spring, hver gang Shakespeares potente dramaer er på programmet. Også ved Henry V forstår man tilstrømningen af vigtige navne til at udfylde de rige figurer, der befolker 1400-tallets England. Emma Thompson, hvis hjerte Branagh i 1989 vandt både på filmen og privat, spiller den franske konges datter. Som Branagh har også hun en stor passion for klassikerne og har med overbevisning tolket roller fra E.M. Forsters Howard’s End og senere også fra ægtemandens filmatisering af Much ado about Nothing. Ian Holm (Bilbo i Ringenes Herre) dukker også op, og fortrinlige Derek Jacobi (Love is the Devil) er det nutidige, til tider lidt malplacerede, kor, der bevarer det kølige overblik over de iltre sammenstød. Man mærker skuespillernes hjerteblod brænde for at leve op til Shakespeares komplicerede metrik og urørlige status som en af de bærende piller i den britiske kulturidentitet. Man mærker også, hvordan enhver mimik er indstuderet med det stolte nationalmål for øje at lade Shakespeare komme nye generationer i møde via filmens moderne rum.

Trods filmens kvaliteter er der ikke meget krudt og kanoner i ekstramaterialet. En kedelig biograftrailer og sparsomme skrevne biografier om Branagh, Thompson, Paul Scofield og Jacobi er alt vi får leveret, og det er ærgerligt. Filmen er trods alt fjorten år gammel, så noget ekstramateriale må da være muligt at finde ved bare en lille anstrengelse.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12