Anmeldelsesdato:04-07-2000
Arnold SchwarzeneggerJericho Cane
Gabriel ByrneThe Man
Robin TunneyChristine York
Kevin PollakChicago
CCH PounderMargie Francis

Arnold er tilbage!

Haleys komet – eller en af dens fætre – får en række kardinaler til at gå i selvsving i den rolige Vatikanstat omkring år 1977. Kometen er placeret lige over den smukke fuldmåne, og ifølge legenderne er det et tegn på, at Satans kommende brud, bliver født. Jordmoderen, der et par timer senere, hjælper lille Christine York (prøv at udtale det lidt sjusket, så har vi Christ in New York), hører til en rigtig hårdkogt gruppe djælvedyrkere, der hurtigt dypper den nyfødte pige i slangeblod – og forbereder en uhellig aften mange år fremme i tiden.

Satans til sex
End of Days er nemlig koncentreret omkring de sidste 3 dage af 1999, hvor selveste Mørkets fyrste kommer til overfladen og hopper ind i Gabriel Byrnes halvkedelige Wall Street-handler. Han bliver et anderledes festligt bekendtskab, og han indleder straks jagten på sin brud, som skal befrugtes i årtusindets sidste time for at føde Hans yngel, der skal overtage Jorden – med andre ord End of Days. Schwarzenegger er den desillusionerede politimand, Jericho Cane (…cho Cane!?), som endnu ikke er kommet sig over det brutale hævnmord på hans kone og datter. Han er en mand med mørket i sit hjerte, og som sådan et oplagt mål for lidt satanistisk manipulation. Men når indpakningen om dette fristende mål er en solid kombination af østrigsk muskelmasse og amerikansk selvforherligelse, model Schwarzengger, så kan end ikke de overjordiske magter føle sig sikre.

Mørkt og dunkelt
Alene store Arnolds tilstedeværelse rykker filmen op i en helt særskilt kategori – Schwarzenegger-film – som opererer med en samling helt faste regler. Grundgenren er action, og det er da også skræmmende tydeligt i End of Days, hvornår vores hovedperson har det bedst. Hængende fra en helikopter lavt over New Yorks tage, eller fuld og deprimeret i gang med at gøre op med savnet over kone og barn – gæt selv? Plottet i filmen levner ikke plads til særlig meget action og arbejder konstant på at trække den okkulte thriller ind i billedet, og slutresultatet bliver noget ujævnt. At gøre Schwarzeneggers figur til en kompleks psykologisk skraldespand af dårlig samvittighed og skyldfølelse er mildest talt et modigt valg, og der er da heller ikke antydningen af ægte følelser over de rolige ’føle-scener’. I de øvrige roller muntrer Gabriel Byrne sig med at underspille den indbydende rolle som Satan, og Kevin Pollak er Arnolds ganske underholdende side-kick.

En veteran bag linsen
Men instruktøren Peter Hyams er god til at tage sig af sin superstjerne. Ligeså snart der har været for meget snak, sørger han for at smide en sjældent særlig velmotiveret action-scene ind, så Arnold kan få lov at folde sin imponerende fysik ud. Og heldigvis ejer det midteuropæiske muskelbundt en stor portion selvironi – og det er faktisk i flere scener ham, der får den største omgang tæsk. Bedst i en kamp med en gammel kone, der henter sine kræfter via en telepatisk ISDN-forbindelse til Satan himself. Peter Hyams har også stået bag kameraet, og han har fundet den flotte Scope-linse og de mørke farver frem til End of Days.

Kun for fans
End of Days kan altså sagtens anbefales som obligatorisk underholdning for Schwarzenegger-fans. De mest hårdkogte har selvfølgelig allerede været i biffen og se den, men hvis man ikke får totalt black-out i sin æstetiske sans over hans festligt forfejlede engelsk og generelle mangler som skuespiller, så går man ikke helt galt i byen ved at bruge et par timer med lidt corny amerikansk action-underholdning. Men hvis man leder efter velargumenteret plotudvikling eller blot er på udkig efter en film til undervisning i religion, så skal man nok springe videre i udvalget.

I modsætning til den slappe video-udgivelse i april kan man endelig lægge fjernsyn til End of Days i hele dens satanisk flotte scope-format. Peter Hyams, der både er instruktør og fotograf, arbejder fornemt med de mørke billeder, og Sandrew Metronomes udgivelse gør filmen flot fyldest. Lydsiden skal også roses, den har krævet en mindre provinsbys samlede arbejdsindsats i et år – og det kan høres. Lydbilledet suser rundt i alle de højttalere, man kan stable op – og i en mørk stue er man lynhurtigt forsvundet ind i et regnvådt New York for ca. et halvt år siden. Af ekstra materiale er der absolut intet, og det er naturligvis ærgeligt, når man ved at produktionen var omgivet af ballade og der rundt omkring på nettet ligger billeder fra den oprindelige slutning. Det havde været sjovt.