Anmeldelsesdato:24-09-2003
Byung-hun LeeSgt. Lee Soo-hyeok
Kang-ho SongSt. Oh Kyeong-pil
Tae-woo KimNam Sung-shik
Ha-kyun ShinJeong Woo-jin
Herbert UlrichKaptajn Persson

På grænsen til genforening

Der er to grunde til, JSA er en interessant og vellykket film. Først og fremmest er det dens modige og lødige behandling af en brandaktuel konflikt, dernæst er det instruktør Chan-wook Parks helt igennem særlige talent for filmsproget. Der er sådan set også to grunde til, at den ikke er noget mesterværk. Uheldige udenlandske skuespilpræstationer og haltende dialoger, der trækker både troværdighed og seriøsitet ud af den ellers så skarpe intention. Det bør dog ikke holde en tilbage for at stifte bekendtskab med en af de største kassesucceser i koreansk filmhistorie.

På grænsen
På den bogstavelige grænse mellem Syd- og Nordkorea finder vi Joint Security Area, som er en slags delt militærbase, hvor nordkoreanske og sydkoreanske soldater marcherer på hver sin side. Mellem dem findes en streg på jorden, som ingen overtræder. Eller det er i hvert fald ikke meningen. Netop af den grund ankommer den neutrale major Sophie Lang til stedet. Hun er opvokset i Schweiz, men er koreansk af afstamning, og er bestilt til at løse en prekær krise. Soldater fra begge sider har mødtes og situationen er endt i en skudduel med ofre til følge.

Undgå konflikt
Det vil sige i virkeligheden skal Sophie Lang helst ikke løse gåden – hun skal finde en diplomatisk forklaring, som begge sider kan acceptere. Sandheden kan nemlig vise sig at være for farlig for den storpolitisk spændte situation. En lille gnist er nok til at Helvede bryder løs. Lang er dog stadig mere interesseret i sandheden – hun vil til bunds i gåden, der viser sig at skjule venligere følelser mellem nord og syd end dem hun ser hos generalerne og i afhøringslokalerne.

Den tragikomiske thriller
Filmen er opbygget som en thriller, men viser sig hurtigt at ville mere end det. Det er en historie om den absurde og tragikomiske situation på den koreanske halvø, hvor to folk adskilt af en historie, som er ved at miste sin betydning for de yngre generationer. Den menneskelige side er langsomt ved at overskygge den ideologiske, men kan ikke gennemføres uden også politisk vilje. Som instruktøren selv har sagt: ”JSA starter med et mysterium og slutter med et rørende anstrøg af varme følelser. Sådan burde vi i min generation formentlig også tackle landets opdeling.”

Intelligent underholdning
Chan-wook Park har fortid som kritiker og filmteoretiker og han ved i sandhed, hvordan han spiller sine tekniske kort. Det er en sand fornøjelse at opleve en stilsikker håndværker som Park. Desværre er de imponerende billeder og den virtuose historiefortælling sket på bekostning af personinstruktionen, som særligt kommer til udtryk i de udenlandske skuespilleres præstationer. Den svenske Kaptajn Persson (Herbert Ulrich) er direkte pinlig og meget bedre er vores heltinde Lang (Yeong-ae Lee) faktisk heller ikke. Bedre går det for vores 4 lokale, mandlige hovedpersoner, men selv de har til tider svært ved at arbejde med en noget stivbenet dialog. Det er dog kun skønhedspletter på en film, der i sin thrillerform præsenterer en spændende måde at levere modig, intelligent underholdning med et aktuelt budskab.

At købe en dvd fra World Wide Cinema er som at købe en lækker bog i hard cover med relieftryk, tyk papirkvalitet og farveillustrationer. Der er kælet for præsentationen, så det i den grad er en fornøjelse for filmsamleren at hive sin dvd ned fra reolen. De to skiver er lagt i papircover med billeder i utrolig kvalitet. Med følger en lille indstiksbog, hvor man præsenteres for historiebaggrund, instruktør og skuespillere. Særdeles fornemt og langt mere bekvemt end at læse de sædvanlige skrabede biografer på skærmen.

Ekstramaterialet består hovedsagligt af en næsten time lang dokumentar om filmens tilblivelse, som faktisk er ret spændende, men desværre også noget rodet præsenteret. Man springer fra filmklip til instruktør- og skuespillerkommentarer om alt fra produktionsanekdoter til manuskriptets modige udfordring af et aktuelt tema, der faktisk skabte så meget furore hos tidligere generaler, at de trængte ind på produktionsselskabet og udbad sig en forklaring. Rent kommunikationsmæssigt havde det været venligt af folkene bag at holde tingene adskilt, så man kunne blive præsenteret for mere sammenhængende forklaringer og uddybelser af historiens mange interessante perspektiver.

Hedi20/4
Creative Control20/4
The Edge of Seventeen20/4