Skulls
05-12-00:
Pitch Black

21-06-02:
NAC: Cole Hauser

2.35:1

Kommentarspor, bil-anekdotespor, mini-introfilm, 3 x fokusspots, køreskolespots & bilspots, bag kulisserne, slettede scener, fraklip, bilombygning-featurette, vilde stunts, musikvideo-featurette, dvd-rom ekstra
2 Fast 2 Furious

Genre:Action/Krimi
Varighed:92 minutter
Instruktør:John Singleton

Anmeldelsesdato:05-11-2003
Paul WalkerBrian O'Conner
Tyrese GibsonRoman Pearce
Cole HauserCarter Verone
Eva MendesMonica Clemente
LudacrisTej
James Remaragent Markham

Teenage Dreamland

I sommeren 2001 havde Rob Cohens The Fast and the Furious premiere. Filmen fik uventet succes i den første weekend, godt hjulpet på vej af den pludselige hype omkring filmens ene hovedperson Vin Diesel. Snakken om en fortsættelse spredte sig lynhurtigt, og over de følgende måneder gik den mest ud på, om Diesel, der nu var blevet stjerne, ville deltage i endnu en omgang bilos. Det ville han ikke, men det gør heller ikke meget, for 2 Fast 2 Furious er en bedre popcorn-film end forgængeren, takket være en ny instruktør, en vis hr. John Singleton.

Hestekræfterne brøler
2 Fast 2 Furious har igen Paul Walker i hovedrollen som Brian O'Connor. Efter at have smidt sin karriere på gulvet i Los Angeles i den første film, er han i mellemtiden flyttet til Miami, hvor han nu lever af at streetrace. Han er tilmed blevet så populær en deltager i gadeløbene, at de andre aktører kalder ham Bullit (ikke at Walker overhovedet er i samme liga som Steve McQueen), og det er ham, de tilkalder en aften, hvor der hurtigt er brug for en fjerdemand til et løb. Dette sker i filmens åbningsscene og hvilken scene! Jeg vil ikke afsløre filmens specifikke bilstunts, men med brug at en klapbro, en god portion NOS (som vi heldigvis allerede er blevet præsenteret for i etteren) og en frygtløs natur, lægger filmen særdeles godt ud.

Lean N Mean
Hvor The Fast and the Furious forsøgte at fortælle en historie om en misforstået faderfigur (Diesels rolle) og hans lidt særprægede 'familie' og samtidig præsenterede os for en helt ny verden, bestående af bilglade teenagere, der levede for de ulovlige (og farlige) streetraces, så har 2 Fast 2 Furious absolut ingen ambitioner om at være hverken dyb, følelsesladet eller tilnærmelsesvis intelligent. I stedet bliver vi udstyret med et let tilgængelig plot. Narkobaronen Carter Verone skal ned med nakken. FBI har allerede en undercover-agent til at udspionere ham indefra, det eneste der mangler for at loven kan komme tæt nok på til, at de kan pågribe ham, er en ekstra mand - og den mand er naturligvis Brian O'Connor.

Dynamisk drengerøvsduo
Bad ass Verone (Cole Hauser i endnu en herlig slyngelrolle) skal tilfældigvis bruge to nye chauffører, så hans 'medarbejder' og filmens godte, undercover-agenten Monica Clemente (Eva Mendes), sørger for, at O'Connor plus makker får en chance for at få jobbet. Politiet vil sætte ham sammen med en tumpet betjent, men O'Connor insisterer på at bruge en mand, der ved noget om motorer og kan virke troværdig som bilbølle – så han får lov at bruge sin barndomsven Roman Pearce (Tyrese Gibson), der uheldigvis stadig er lidt mopset på O'Connor, som nogle år tilbage fik ham sat i fængsel. Vi skal derfor lige igennem en konfrontationsscene, før vennen er med på legen, men gnidningerne forsvinder ufatteligt hurtigt, da belønningen kommer på bordet. Hvis Pearce og O'Connor hjælper politiet, får de begge renset deres straffeattest.
Som det dynamiske salt- og pebersæt fungerer Walker og Tyrese ganske fint sammen. Ibenholtsroden er en vildbasse, der får lov at klovne rundt og smide tøjet. Elfenbensdingsen er den mere forsigtige og fornuftige type, der skal hive makkeren ned på jorden, når han bliver lidt for opstemt. Det er tydeligt fra starten, at alle filmens figurer er tegnet med meget tydelige farver. Men den simple generaliseren er med til at styrke filmens fokuserede og gennemført simplificerede drive, som Singleton styrer uden slinger.

Børnemagt
Som i et andet og mere legesygt Søren Brun-univers er filmen fuldstændigt blottet for autoritetfigurer. Tre forskellige politimænd udgør filmens eneste 'voksne' karakterer. Lederen for hele Verone-operationen, FBI-agent Markham (James Remar), minder mest om den lidt velmenende studievejleder/skolelærer, der egentlig ikke fatter noget som helst, Thom Barry gentager sin rolle som agent Bilkins fra den første film, men hvor han i etteren var den strenge overordnede, der råbte af O'Connor, er han her blevet reduceret til en bamset hyggeonkel og endelig er Detective Whitworth (Mark Boone Junior) bare en stakkels betjent, der bliver udsat for Verones psykotiske opførsel. Et sølle trekløver, der på ingen måde indgyder nogen respekt. Filmens sande helte er handlekraftige, friske unge mennesker, selv filmens skurk, Carter Verone (Hauser er bare 28 år), er ung og naturligvis køn, for selvsagt er der heller ingen grimme mennesker med i filmen. Blærede biler, babes i bikinier, fest og farver er grundelementerne i den lille verden, filmen udspiller sig i, og netop da teenagerne er den tunge målgruppe, som filmen henvender sig til, virker det både kløgtigt og retfærdigt (og vanvittigt spekulativt), at filmen fra start til slut totalt hæmningsløst indkapsler enhver teenagers paradisiske drømmeverden.

100% rendyrket action!
John Singleton, der debuterede som 23-årig med den socialrealistiske Boyz N the Hood (91), har heldigvis lagt sin race-debat fra Higher Learning (95) fra sig. Den multi-etniske 2 Fast 2 Furious kører i stedet på 100% rendyrket action. Filmen er en lang kæde af spektakulært billir, men overraskende nok holdes scenarierne på et langt mere realistisk plan end mange andre actionfilm lige for tiden. Der sker intet i filmen, der ikke kunne ske (med lidt god vilje og dygtige køreevner) i virkeligheden, og med speederen i bund fra åbningscenen gælder det bare om at holde godt fast biografsædet.
Det er evigheder siden, jeg kan huske at have oplevet så ideel en actionfilm. Her er ingen svage dele i de 90 minutter. Ingen ligegyldige sideplots er blevet tilføjet for at tilføre filmen tekstur, der er ikke blevet forsøgt at få flettet lidt moral eller eftertænksomhed ind i historien og selvom det normalt ville gøre en film aldeles uinteressant, så virker det til dette actionbrags fordel. For en film, der intet har under kølerhjelmen, er det imponerende, hvor høj underholdningsværdi dette adrenalinmonster besidder.

Der er lagt arbejde i dvd-udgivelsen til 2 fast 2 Furious, og ekstramaterialet er bygget op i lag, så på overfladen ser det hele meget stort ud, men fortvivl ikke, det er let at hitte rundt i.
Det første man gør, når disken er lagt i dækket er at 'vælge bil'. Her er der tre muligheder. Man kan opleve filmen og al bonusmaterialet fra enten 'Brians bil', 'Romans bil' eller 'Sukis bil'. Hvilket betyder at den store bonuspakke ligger i alle disse tre afdelinger, mens nogle ekstra små indslag kun findes i hver deres afdeling. Vælger man f.eks. at se filmen fra 'Brians bil' får man altså standardpakken af ekstramateriale samt tre små indslag samlet under menupunktet 'Eksklusivt om Brians bil'. Den lille pakke består af et fokusspot på skuespilleren (her Paul Walker), en mini-featurette om konstruktionen af bilen som figuren kører (her Mitsubishi Evo 7) og endnu en mini-featurette om hvordan skuespilleren lærte at køre. Ligegyldigt hvilken figur/bil man vælger, så er de tre små 'eksklusive' indslag bygget op med ens subpunkter – og menuerne ser naturligvis bundforskellige ud fra alle tre vinkler – både let og lækkert.

Fra alle tre afdelinger finder man også det altafgørende menupunkt 'bonusmateriale' og her fylder festlighederne lidt mere.
Kommentarsporet med instruktør John Singleton er selvfølgelig et must. Han fortæller bredt om hvad scenerne betyder, og hvordan de blev lavet og selvom det er rimeligt teknisk, er det stadigt spændende at bruge lidt tid på.
En helt anden type saglig info kan også opleves på det såkaldte animerede anekdotespor – bil-anekdoter. Uden lyd ('anekdoterne' ligger nederst i billedet, så underteksterne forsvinder altså) men med en masse informationer om de herlige køretøjer i filmen. Et hav af pudsige pop-up triviabidder fra start til slut og klart mest for bilentusiaster.

Modsat er indslaget 'vilde stunts' for alle filmelskere. Her skilles filmens store slutscene fuldstændigt ad, en slags "Hvordan Camero'en fløj, trin for trin". Endnu et indslag, der også er værd at klikke forbi. Featuretten 'ombygning af fede importbiler' er et tre minutters indslag om hvordan den type biler bliver konstrueret.
Et mere skjult indslag falder man først over når man klikker ind på afspil. Man kan vælge at se en 6 minutters mini-film før filmen, og den mulighed bør klart udnyttes, for den fortæller historien om hvad der skete med Brian O'Connor efter han forlod 'skurken' fra den forrige film i Los Angeles og hvordan han fandt vej til Miami.

Generelt er det hele underholdende, men de mere letfordøjelige indslag er knapt så interessante. De er sjove, men ret overfladiske og det væsentligste nye i dem er, at Tyrese Gibson er en fjollet festabe. Men den gennemgående uhøjtidelige og festlige stemning er passende for den sorgløse film - en perfekt balance. En rendyrket popcorn-film med obligatoriske mængder af farverigt og fornøjeligt ekstramateriale.