Anmeldelsesdato:12-11-2003
Scott SpeedmanBobby Keough
Michael MicheleBeth Williamson
Brendan GleesonJack Van Meter
Ving RhamesArthur Holland
KuruptDarryl Orchard

I uniformens skygge

Det er altid en behagelig overraskelse, når en forfatter i samarbejde med en instruktør har fundet nøglen til et intenst og spændende univers. David Ayer præsterer med Dark Blue sin anden, stærke politifilm efter forrige års Training Day, der endte med en Oscar til Denzel Washington og en nominering til Ethan Hawke. Denne gang har han hentet sin inspiration i James Ellroy, der også leverer grundstof til den fabelagtige L.A. Confidential tilbage i 1997. Så stjernerne står på alle måder rigtigt til et korrumperet blik ned under overfladen hos politistyrken i Los Angeles.

Rodney Kings skygge
Filmen lægger ud med real life-optagelser fra anholdelsen af Rodney King, som resulterede i et ulmende L.A., hvor lang tids opsparede frustrationer fik frit løb, da en 'all white'-jury frikendte de involverede betjente. Det er i denne intense atmosfære, at filmens intrige udspiller sig. Den unge Bobby Keough (Scott Speedman) er anklaget for at have dræbt en person på sin første opgave for L.A.-politiets specialstyrke, og hans mere erfarne makker Eldon Perry (Kurt Russell) hjælper ham med at slippe gennem det efterfølgende juridiske forhør. Bobby frikendes og roses for sin indsats, selv om han i virkeligheden gik i panik og tabte sin pistol. Nedskydningen stod Eldon for, men da han har fået forbud mod at bruge våben i tjenesten på grund af en tvivlsom sag, blev 'æren' givet til rookien. Således starter magtmisbruget i Bobbys karriere, hans onkel er politichefen (en yderst velspillende Brendan Gleeson), der styrer afdelingen med hård og diktatorisk hånd – og snart skal det vise sig, at langt flere regler kan bøjes, når der er betjente involveret.

Hvor langt...?
Et røveri mod en koreansk købmand udvikler sig til en regulær nedskydning af uskyldige ofre, og det er den sag, som Eldon og Bobby forsøger at opklare. Men hurtigt viser det sig, at noget er galt og at trådene måske løber direkte tilbage til politigården og deres egen chef. Bobby bliver hurtigt den ældre Eldons samvittighed, og alle de smarte vennetjenester og lovbrud, som Eldon har vænnet sig til som en del af hverdagen bliver draget i tvivl af den ambitiøse og retskaftne, unge mand. Men selv det mest idealistiske strå kan knække – spørgsmålet er bare, hvornår det sker.

Kun få fejl
Som moralsk spørgetime, medrivende politithriller og velspillet karakterdrama fungerer Dark Blue på alle måder tilfredsstillende. Der er enkelte småhjørner i plottet, der virker underligt konstruerede, og som man nok kunne have vinklet en anelse mere elegant, men ganske som sine figurer, buldrer filmen lidt stor og højtråbende afsted. Slutningens lidt for pæne glatten ud og et underligt seksuelt spil mellem Bobby og en unavngiven kvinde, der viser sig at spille en stor rolle i intrigen, havde man gerne været foruden, men ellers er det svært at brokke sig. Der er et godt drive i historien, som er med til at holde tilskueren fanget, og Kurt Russells stærke præstation i hovedrollen er af den type, der løfter et solidt materiale til andre højder. Russells karriere har ellers længe lignet noget på retræte, men instruktøren Ron Shelton, der primært er kendt for sportsfilm som Tin Cup og Bull Durham, har set rigtigt ved at placere det furede ansigt i den centrale rolle, splittet mellem en gryende tvivl på systemet og pligtopfyldenhed overfor de overordnede, der har reddet hans skind og betalt huslejen de sidste mange år. Så grib chancen, mens den er her – og få set Dark Blue.

Ekstramaterialet er overskueligt, desværre, for det er bestemt en af de film, hvor et kommentarspor kunne have været lækkert. Men vi må nøjes med en håndfuld af de altid tilgængelige pr-interviews fra filmens premiere, hvor der nok tales seriøst men også sært overfladisk om filmen, samt ca. 20 minutters b-rolls. Ikke helt overbevisende nok – men filmen er spændende i sig selv.