Anmeldt af:Thomas Conradsen
Jeffrey James Varab (medinstruktør)

Anmeldelsesdato:11-11-2003
Benny HansenHymers stemme
Olaf NielsenRolfs stemme
Thomas EjeQuarks stemme

Mjød, Midgormsormen og Middelmådighed

17 år efter filmens udgivelse får vi nu endnu en chance for at nyde Danmarks dengang største tegnefilmssatsning nogensinde, Valhalla. Det er herligt på ny at stifte bekendtskab med de hårde prøvelser i jætternes Udgård og den charmerende trold Quarks hårdtbidende hugtænder, til gengæld har tidens tand ikke været så flink mod filmen som helhed, da plottet og fortælleformen er for simpel til dagens standard.

Historisk vigtig
40 millioner gode danske kroner kostede det at producere Valhalla tilbage i 1986, og over 500.000 danskere fandt vej til biograferne på trods af, at anmelderne ikke var himmelhenrykte og kaldte filmen om de nordiske guder middelmådig. Budgettet er på animationsområdet kun overgået siden af Hjælp, jeg er en fisk, der havde stor succes forrige år. Den nordiske mytologi er aldrig blevet behandlet særligt meget på skærmen, og derfor er det godt, at Sandrew Metronome har relanceret filmen i biografen og måske sørger for en fremtidig DVD-udgivelse – så kan vi i hvert fald se lidt til fortidens guder ud over de få ord, vi får fra en støvet historielærer i 4. klasse. Odins ravne Hugin og Munin byder os velkommen til filmen og Valhalla med en stilfuld introduktion, hvor kameraet panorerer over et stillbillede af Midgård, og vi er spændte.

Rejsen til Valhalla
Vi drages ind i gudernes Verden og besøger Midgård, Udgård og Valhalla sammen med de to børn, Røskva og Tjalfe, der hverves af tordenguden Thor (stemmeskuespil af Dick Kaysø) som rengøringsfolk. Grunden til, at børnene er kommet i Thors tjeneste er, at han en dag besøgte deres forældre en sen aften og bød dem på grillet ged – et af de kræ, der var spændt foran hans flyvende vogn agerede for den aften festmåltid. På magisk vis, kunne han oplive den igen næste morgen, hvis ingen ben var blevet brækket under måltidet, men Thors håndlanger Loke, livligt levendegjort af Preben Kristensen, overtalte den eventyrlystne knægt Tjalfe til at brække en knogle. Som straf måtte de takke ja til at drage til Thors hjem som hjælpere i huset.
Men som i ethvert andet eventyr med respekt for sig selv, bliver Røskva og Tjalfe før de ved af det revet væk fra støvekostene og pudsekludene og ud i en stor og farlig verden – det ukendte. Men desværre er det slet ikke med livet som indsats at være to petit menneskebørn i de kolonorme guders rige.

Skuffende gensyn
Først og fremmest ser vi ikke meget til de mytologiske figurer, for de to børn samt deres rejsesvend, den fornøjelige minitrold Quark, tager det meste af tiden. Faktisk får vi kun lov til at stifte bekendtskab med Thor og hans kone, de to ravne, Loke, Udgårdsloke samt gudernes konge Odin, og Valhalla bliver kun besøgt flygtigt. Filmen kunne godt have brugt en noget stærkere historisk baggrund, for på den måde at mystificere og interessere publikum – vi sidder tilbage med en fin, lille men lidt for nuttet historie om to børn, der bygger en træhytte og bliver ustandseligt bliver bidt i fingeren af Quark.
Til filmens fordel skal det dog siges, at Quark er særdeles vellykket. Som følgesvend og comic-relief figur klarer han det udmærket – til trods for sit meget sparsommelige ordforråd, der er menneskeliggjort af en ung Thomas Eje. Også de mindeværdige prøvelser i Jætternes Udgård, hvor Thor, Loke og Tjalfe alle bliver knust af Udgårdslokes sorte magi i nogle underholdende konkurrencer er glimrende og bør stadig være i stand til at både at skræmme og tryllebinde børn og barnlige sjæle.

Dansk kultfilm
En hel horde af danskere har skrevet under på, at filmen bør udgives på DVD, og når man ser den igen, er det tydeligt, hvad der fascinerede os ved den tilbage i 80’erne, hvor filmen var Danmarks førende tegnefilm. Men selvom Valhalla har opnået kultstatus i visse genrationer, så kan den hverken leve op til de gamle Disneyklassikere eller Pixars nye flamboyante eventyr. Under alle omstændigheder er det dog skægt at se noget så skandinavisk som den nordiske mytologi som omdrejningspunkt i en større produktion, men det er kun få gange på filmens beskedne løbetid, at vi føler os draget med ind Asernes ellers så imponerende sagnverden. Det er dog mere spændende end historieundervisningen i 4. klasse.

Valhalla er den største danske tegnefilmssatsning nogensinde, og derfor fortjener den også en ordentlig DVD-udgivelse til filmens mange fans. Desværre er der ikke gjort meget ud af at restaurere billedet og lyden, der ikke er meget bedre end VHS-kvalitet, og der er utroligt langt op til Disneys storstilede Platinumserie.

På ekstramaterialefronten bliver vi forkælet med hele to kommentarspor - det ene af den danske instruktør Peter Madsen, der også tegnede de klassiske hæfter, og det andet af hans amerikanske medinstruktør Jeffrey James Varab. De to helt åbenlyse fans af filmen er gode til netop ikke at sige de samme ting om de selvsamme scener, som faren tit er, når der er to eller flere spor på en DVD. Peter Madsen har en næsten idyllisk hyggelig stemme, og fokuserer - som den historiefortæller han er - meget på figurudvikling, plot og baggrund, mens Varab dykker dybt ned i animationerne og teknikkerne. Begge spor er - specielt for fans - herligt informerende og gode at høre.

Desuden indfinder der sig tre trailere på skiven - to danske og en amerikansk. Et tekst- og billedgalleri over de forskellige figurer i Valhalla, kaldet Hvem er Hvem. Slutteligt er der en fuldlængde Workreel, der er en art levende storyboards.

NB! Dette er anmeldelse af 1-disk udgaven. Filmen findes også i en eksklusiv dobbeltdisk med meget mere Quark og andet guf for blot en 50'er ekstra.