The Thin Red Line

11-07-03:
NAC: Eric Bana
11-07-03:
Bag om Hulk

2,35:1

Kommentarspor, Hulk-Cam-spor, tegneserie-featurette, Hulks udvikling-featurette, Ang Lee-spot, fokus på hundeslagsmålscenen, featurette om Hulks redigeringsstil, skabelsen af Hulk, slettede scener, the Hulks anatomi, dvd-rom ekstra
Hulk

Anmeldt af:Nick Price
Genre:Drama/action
Varighed:130 minutter
Instruktør:Ang Lee

Anmeldelsesdato:12-11-2003
Eric BanaBruce Banner
Jennifer ConnellyBetty Ross
Sam ElliottGen. Thunderbolt Ross
Josh LucasGlenn Talbot
Nick NolteDavid Banner
Celia WestonMrs. Krensler

Dramatisk superhelteepos

At Ang Lee, Taiwans hyldede filminstruktør, der senest har lavet den episke Tiger på spring, drage i skjul, skulle lave en film om den mest grønne af alle Marvels superhelte, kom som noget af en overraskelse for de fleste. Hvordan pokker skulle han kunne lave en film om en vred, grøn kæmpe, der knapt kan tale og kun kan finde ud af at smadre ting? Resultatet er blevet noget af en overraskelse – en dramatisk analyse af forholdet mellem det primale og det rationelle spædet op med en velfortalt far-søn-konflikt.

Kort fortalt
Historien i Hulk spænder tre årtier. Vi starter i midten af 60’erne på en af den amerikanske hærs skjulte ørkenbaser. Her forskes der i gamma-stråling og dens påvirkning på menneskets krop. Dr. Banner Sr. er forsker på basen, og han er af den type, der ikke kan vente på godkendelser fra øverstbefalende, så da han bliver informeret om, at forsøg på mennesker endnu ikke er tilladt, begynder han at eksperimentere på sig selv. Resultatet er forudsigeligt – David Banner bliver halv-vanvittig og hans genetiske sammensætning ændres. Da hans kone kort efter bliver gravid, indser han, at knægten sikkert har arvet de nye ændringer. Tiden går, og en dag falder det hele fra hinanden. Banner bliver opdaget, han sprænger basen i luften og andre frygtelige ting resulterer i, at den unge Bruce Banner bliver bortadopteret. Omkring 25 år senere arbejder Bruce nu med det samme, som hans far gjorde. Han er også videnskabsmand, og da han en dag kommer ud for et uheld, der resulterer i, at han bliver bestrålet af en dødbringende dosis gammastråler, aktiveres de genetiske ændringer i hans krop. Resultatet er skræmmende!

Slå Smadr Far Søn
Der er langt fra film som The Ice Storm og Spis Drik Mand Kvinde til den storladne Hollywood-produktion, som udgør Hulk, og det må have været noget af en udfordring for Lee at instruere en film, hvori en af de primære figurer er ren CGI. Lee tog derfor den filmiske inspiration fra Kenneth Branaghs Frankenstein fremfor de nyere superheltefilm som X2 eller Spider-Man, og det har vist sig at være et særdeles smart træk, for selvom man ikke skulle tro det, er Hulk helt klart den mest tegneserie-agtige af de superheltefilm, der er kommet indtil videre. Historien er betydeligt dybere og mere udforskende end mange af de nyere film, som blot overfladisk behandler deres figurers traumer og problemer, og på den tekniske front benytter Lee sig af virkemidler, som på mange måder er snuppet direkte fra tegneseriemediet. Skift mellem scener og den visuelle opsætning med brug af paneler og flere kameravinkler på én gang, sender flere gange tankerne hen på, at man sidder og gennemlæser en stor, animeret version af Hulk-tegneserien, og det er både interessant og vellykket. Lee afholder sig fra at lade det hele gå i blockbuster-mode, og det er utroligt heldigt, for i stedet får vi et velfortalt psykologisk drama om en fader og en søn og den indestængte vrede, der kommer af fortrængte minder og ukristelige gerninger. Spændende, velfortalt og relativt uventet oplægget taget i betragtning.

Ikke som de andre
Eric Bana klarer det fint som den repressive Bruce Banner. Han er tilpas nørdet i begyndelsen og overbeviser i de scener, hvor han skal demonstrere den indre kamp mellem Hulk og Banner. Jennifer Connelly er en kende anonym som Betty, Bruces ekskæreste, men hun er jo som altid dejlig, også selvom hendes rolle desværre er lidt for ensrettet. Nick Nolte er i god form som den efterhånden vanvittige Banner Sr., og Sam Elliott kører den hjem på rutinen – et par gange krydret med overbevisende raserianfald. Hulk himself er animeret af CGI-folkene hos Industrial Light & Magic, der efterhånden er ved at se sig slået af blandt andet WETA, som laver effekterne til Ringenes Herre-filmene. Hulk er i det store hele godt lavet, men når han løber eller skal udtrykke følelser, ser det bare ikke helt lækkert nok ud – efter Gollum må det være virkelig svært at overgå WETA’s genier. I visse scener er sammenføjningen mellem CGI og rigtig film fuldkommen, og især et par steder senere i filmen fremstår som virkelig vellavede, men andre steder sidder man bare og tænker, at Hulk er en gummimand, der slår hårdt. Det er lidt synd for filmen, men det ødelægger bestemt ikke oplevelsen.
Er man til hårdtpumpet action og masser af popcorn, og tror man, at Hulk er en superheltefilm som alle de andre, der er dukket op de sidste to-tre år, så bør man lige overveje turen i biografen en ekstra gang. Hulk er en dramatisk tegneserie på celluloid, som er velfortalt, velspillet og overbevisende instrueret. Den er bestemt ikke, som man regner med....

(af -LB)

Det er en flot og varieret gang ekstramateriale, der er at finde på den dobbelte dvd-udgivelse af Hulk. På den første disk finder man selvfølgelig filmen, et såkaldt 'Hulk-cam'-spor med mulighed for at lære mere om enkelte scener, som man får frem, når et symbol dukker op i billedet, samt et fremragende kommentarspor med Ang Lee, der gennemgår filmen med dybdegående forklaringer om hvad scenerne betyder. Lee er en spændende instruktør at bruge lidt tid med, han kender sit håndværk og har tjek på samtlige aspekter ved historien. En udsøgt oplevelse!

Disk 2 består udelukkende af ekstramateriale. Starter man fra toppen af bunken finder man et særpræget indslag kaldet 'Hulkification'. Det består af en af filmens scener tegnet på fire forskellige måder af fire af tegneseriebranchens mest anerkendte tegnere. Man kan også læse lidt om hver af de fire kunstnere og se deres udgave af den udvalgte scene.

Derefter følger en reportage om Hulk-figurens udvikling fra fødslen i 60’erne til den endelige filmversion. Med interviews med blandt andet Stan Lee og Avi Arad er dette 16 minutters indslag rent guf. En fin blanding af de gamle tegninger og klip fra filmen. Sidstnævnte er der også masser af i det næste indslag, 'Den fantastiske Ang Lee', en 15 minutters hyldest til den taiwanesiske instruktør. Featuretten bliver dog aldrig helt så klistret, som man kunne frygte, for selvom de mange forskellige filmfolk roser ham til skyerne, så får man også syn for sagen med de mange klip fra optagelserne og de pæne ord retfærdiggøres derved.

De to næste punkter på menuer er mere faglige. Hundeslagsmålet og filmens redigeringsstil. Begge er spændende og bør ses. Derimod er 'skabelsen af Hulk' en mere traditionel featurette. Men som med resten af ekstramaterialet er den også af høj klasse, så den er ikke nær så kedelig som 'making of'-featuretter ofte er. Desuden er den delt ind i fire afdelinger: skuespillere & filmhold, stunts & fysiske effekter, ILM og musik. Fornuftig måde at gøre det på, for herved er der plads til det hele i stedet for bare få overfladiske minutter af hver afdeling. De seks slettede scener er til gengæld ikke så spændende. Det er sjovt at se dem, men man forstår godt hvorfor de i sidste ende røg på klippegulvet.

Og endelig er der trivia-featureretten 'Anatomy of the Hulk', en sjov måde at lære mere om den store grønne kæmpe og afslutte denne flotte dvd-udgivelse på.