Anmeldt af:Felix Drott

Anmeldelsesdato:05-09-2000
Forest WhitakerGhost Dog
John TormeyLouie
Isaach De BankoléRaymond
Camille WinbushPearline

Ninjas With Attitude

På et tag i storbyen lever en stor sort mand i et lille skur omgivet af duer. Han kalder sig Ghost Dog. Han står i æresgæld til mafiosoen Louie, der har reddet hans liv, og betaler ham tilbage ved at være hans samurai, hans lejemorder.

Samuraien i dueslaget
Ghost Dog, der kommunikerer med sin arbejdsgiver gennem brevduer, får en dag besked på at dræbe Smukke Frank, fordi han har bollet chefens datter. Han udfører mordet virtuost, men noget går galt. Gangsterdatteren, der burde være sendt ud af byen, er til stede og ser Ghost Dog, og faderen, som havde bestilt mordet, må, for at opretholde facaden, sætte en pris på lejemorderens hoved. Det er dog lettere sagt end gjort, for Ghost Dog giver ikke op uden kamp. Han indleder sit eget hævntogt mod gangsterne og begynder at likvidere dem en efter en.

En verden i opbrud
Filmen spiller på den gamle feudalverdens begreber om ære og hævn, og handlingen kædes sammen med citater fra Hagakures Samuraiens bog. Det er et billede af en skiftende verden, hvor gangsters afløses af gangstas. Komikken i filmen opstår i brudfladerne, hvor de aldrende mafiosi konfronteres med deres egen mangel på autoritet. Det er lattervækkende, når de står på gaden og råber ad en dreng, der kaster ting på dem fra et vindue, eller når to godt forpustede håndlangere med ordre om at dræbe enhver stor neger, der bor på et tag, skændes om hvorvidt deres offer er sort, puertoricaner eller indianer. Ghost Dog er selv en repræsentant for den gamle verden. Han følger samuraiens æreskodeks til punkt og prikke. Loyalitet og disciplin er nøgleordene i hans tilværelse, hans overlevelse og hans undergang.

Leon i slow-motion
Jim Jarmusch har med Ghost Dog begået en besynderlig genreblanding. Det er gangsterfilm og det er sort komedie. Det er drama og det er melodrama. I sagens natur rummer filmen voldsscener, men de er kraftigt neddæmpede. Døden er, skønt realistisk, ikke så brutal som i Jarmusch’s tidligere Dead Man, og der er en poetisk tone, når samuraien går i aktion. Det lyder utænkeligt, men Forest Whitaker bevæger sig virkelig som et spøgelse, graciøs og skyggeagtig, godt hjulpet af effektivt kamera- og klippearbejde.
I elementer, ikke mindst Ghost Dogs forhold til den lille pige Pearline, som han møder i parken, rummer filmen spor af Leon, men i så fald er dette Luc Besson i slow-motion. Tempoet er adstadigt, som vi er vant til fra Jarmusch, men filmen bliver aldrig hypnotisk, som f.eks. Dead Man. Sløvheden er anbragt forkert. Ghost Dogs natlige køreture gennem byen, med gangsta-rap på lydsporet, trækkes ud i uendelig monotoni.

Meningsløs meningsfuldhed
Referencerne til romanen Rashomon, og dermed til Kurosawas film af samme navn, er utallige. Vi ser da også en sekvens, Louie der redder den unge Ghost Dogs liv, fortalt fra flere synspunkter. Men pointen går tabt, og det lugter mere af stiløvelse end reelt indhold. Der er mange bastante budskaber i Ghost Dog, såvel i citaterne fra Hagakure som i filmens dialog, men de falder igennem. Og måske viser det netop filmens egen problematik, at tiden er løbet fra samuraiernes æreskodeks, at det er for svært for et moderne publikum at relatere til, som andet en romantisk fantasi. Filmen lever i de små øjeblikke af menneskelighed. Mellem gangsterne og mellem Ghost Dog og Pearline. Et ægte Jarmusch’skt eksempel på kommunikation på tværs af kulturer, er Ghost Dogs bedste ven, den fransktalende ismand. Ghost Dog forstår ikke fransk, og issælgeren ikke engelsk, men alligevel lykkes det dem at forstå hinanden. Det er smukt, men ikke helt nok til at hæve filmen op over dens fejl. Ghost Dog kommer aldrig på højde med Down by Law eller Dead Man, men det er en solid, skønt broget, art film.

Bortset fra et rimelig flot menudesign, har DVD-versionen af Ghost Dog ikke det store at byde på. Teknikken er skrabet, og de til tider flotte billeder leveret af Mr. Jarmusch får aldrig den farvedybde og glød, som biografversionen besad. At ekstramaterialet er tæt på ikke-eksisterende, bortset fra to skræmmende korte biografier, lindrer ikke den sviende og smertende ærgrelse.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9