Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Sofie GråbølNina
Kirstine Rosenkrands MikkelsenStine
Paw HenriksenPede
Louise MieritzPernille
Bodil JørgensenSkolepsykolog

Brændemærket

Henrik og Nina lever et ganske komfortabelt liv med hinanden og deres faste, almindelige jobs midt i nutidens København. Deres 14-årige datter Stine er indelukket og tavs, skolepsykologen prøver at sige det samme, og de har næsten opgivet at lade andet end tiden og alderen gøre noget for hende.
Vi bliver hurtigt og effektivt sat ind i et genkendeligt miljø, hvor man føler sig sikkert holdt i hånden af manuskriptforfatter Kim Fupz Aakesons sans for dansk hverdagsrealisme og kendte skuespillere som Troels Lyby og Sofie Gråbøl. Men snart finder vi også ud af, at det handler om noget helt andet. En dag bliver Henrik ringet op på sit arbejde. Nina er i chok. Da han kommer hjem, finder han ud af Stine er blevet tvangsfjernet. Selv bliver han hentet af to kriminalbetjente, afhørt og smidt i varetægtsfængsel, anklaget for incest.

Nordisk Film, Foto: Ole Kragh Jacobsen
Psykologisk thriller
Det er meget tæt på kafkask i den uhyre effektive afvikling af den indledende passage, hvor vi gennem Henriks øjne oplever det systematiske samfunds kontante afvikling af hans frihed. Men debuterende spillefilmsinstruktør Jacob Thuesen har meget mere på dagsordenen end blot forsøget på at twiste en effektfyldt thriller ud af virkeligheden og lade den være katalysator for publikums fornemmelse af frygt. Mens anklagens natur og omfang bliver afsløret, er vi helt inde i hovedet på Henrik. Vi føler ikke for ham, men oplever med ham, hvordan verden omkring ham forandrer sig, og ultimativt, hvordan det forandrer ham.

Anklaget
Det er ikke første gang, at Stines troværdighed bliver bragt i tvivl, og Henrik slipper helskindet gennem retssagen og sættes fri igen. Men selvfølgelig er han ikke fri. For her i filmens kerne stiller den sit aldeles oplagte og meget sjældent offentligt stillede spørgsmål: Hvordan lever man videre efter sådan en anklage? Som familie, med sig selv og med en omverden, der er tunet ind på frygt frem for forståelse.
Det er ikke medlidenhed, men ren og skær indlevelse man må overgive sig til, mens mørket snerper sammen omkring Henrik i Thuesens sparsomt oplyste og dybt intense iscenesættelse. Myndighederne kigger på ham, folk på gaden og på jobbet kigger på ham, vennerne kigger på ham, konen kigger på ham, og frem for alt kigger han på sig selv. Og hvad kan han gøre? Trods det skarpe fokus, er der kun opløsning tilbage, og det endelige svar skylder man sig selv at opleve i biografen.

Nordisk Film, Foto: Ole Kragh Jacobsen
Effektiv problemfilm
Ikke 10.000 avis-artikler og tv-indslag kunne have fortalt det samme, som Fupz og Thuesen har formået med Anklaget. Der er tale om en på alle måder ferm psykologisk thriller, som frem for kendte motiver som hævn, jalousi, almindelig sindssyge eller andre ofte belyste fortrædeligheder sætter fokus på et af de mere tabubelagte temaer, der igennem de senere år har præget den offentlige debat. Og det er med en radikal anderledes tilgang til problemstillingen, at filmen indtager den anklagedes perspektiv og gør det med en høj grad af troværdighed, som ikke mindst skyldes Troels Lybys formidable karakterarbejde.

Kompromisløs filmkunst i klart format
Netop med det konsekvente valg af thrillerens effektive virkemidler hæver filmen sig over tidens øvrige politiske- og problemrelaterede film ved i højeste grad også at fungere som film i sin egen ret. Form og indhold matcher simpelthen hinanden til perfektion, og filmen ville kunne ses og nydes alene på grund af det overlegne tekniske overblik. Det klæder i den grad Kim Fupz Aakeson at overskride den glatte realisme, der hidtil har været grundlaget for hans mest succesfulde manuskripter og i stedet gribe til en fortælling, der dyrker sindets udfoldelse og de psykologiske og sociale sider af virkeligheden. Væk er den lune og følsomme sikkerhed, der hviler over de romantiske komedier, men væk er også det automatiske tungsind med de evige skyldspørgsmål, der har drevet som tunge skyer igennem den skandinaviske filmhistorie. Jacob Thuesen afstår helt fra at dyrke følsomheden eller nogen form for sentimentale aspekter og prioriterer konstant de skarpe vinkler, underspillet og den sparsomme distribution af nødvendige oplysninger. Han springer fra sit oprindelige arbejde som talentfuld filmklipper, til at være en både stilsikker og kompromisløs filmskaber, og filmen er et kærkomment bud på rystende filmkunst i et meget klart format.