Anmeldelsesdato:21-01-2004
Ray LiottaRhodes
Amanda PeetParis
Clea DuVallGinny
John HawkesLarry
John C. McGinleyGeorge York

I sandhed en udspekuleret sag

James Mangolds nyeste film, Identity, starter som en moderne variant af Agatha Christies 'And Then There Were None' og udvikler sig omtrent midtvejs til en Stephen King-inspireret thriller med mulige indianerånder, spøgelser og fordækte motiver. Det er en velkomponeret cocktail af mord, mysterier og uventede drejninger, som får de små hår i nakken til at rejse sig i en herlig kombination af gys og overraskelse.

Ti små kineser’ på Højbro Plads....
Ti mennesker mødes en regnfuld nat på et motel midt ude i ingenmandsland. Vejen videre er afskåret, og de ti er strandet. Den noget brogede forsamling kender ikke umiddelbart hinanden, men det lader alligevel til, at de deler en eller anden form for forbindelse, for da de stille og roligt bliver myrdet en af gangen, viser det sig, at i hvert fald én af dem har en skummel hemmelighed med i rejsetasken. Ikke alt og alle er, hvad de lader til.
Limosine-chaufføren Ed (John Cusack), der er tidligere politimand, kender hverken den dame (Leila Kenzle), han ved et uheld kører ned, eller hendes mand (John C. McGinley) eller søn. Ingen af de tre kender motelejeren Larry (John Hawkes), som dog genkender Eds passager, den afdankede skuespillerinde Caroline Suzanne (Rebecca De Mornay), men ikke har mødt nogen af de andre før. Politimanden Rhodes (Ray Liotta) kender kun den fange (Jake Busey), som han er i færd med at transportere til en nærliggende storby. Ingen har nogensinde møde Ginny (Clea DuVall) og hendes kæreste Lou (William Lee Scott), som hun netop er blevet gift med ni timer forinden eller luderen Paris (Amanda Peet), som har fået et lift af Ed. Alligevel bliver det hurtigt klart, at der er en eller anden forbindelse mellem de ti, og at en af dem tilsyneladende er en vanvittigt morder, der ynder at hugge hovederne af folk og proppe baseballbats ned i halsen på andre. Og hvad er det lige deres relation, til den dødsdømte morder (Pruitt Taylor Vince), som blot har et døgn tilbage af sit liv, er?

Ny vin på gamle flasker
Man føres godt rundt i krogene, mens man nyder Identity. Der bliver spillet mange kort ud, og mens historien langsomt begynder at samle sig, og mordene for alvor øger frekvensen, begynder et billede at opstå. Mangold bevæger sig med mesterlig rutine i Michael Cooneys talentfulde, om end lidt dialog-svage, manuskript, og det er med stor forsigtighed, at spor lægges ud, samles op på og præsenteres for tilskueren, som mere end én gang må se sig løbet over ende af endnu en blindgyde – ikke ulig filmens ti hovedpersoner. For hvad er det egentlig, der sker?
Modsat mange andre film i genren, skal man ikke lede efter sporene i de brede begivenheder, og selvom Identity på et tidspunkt bevæger sig meget tæt op af slasher-genren, bliver den aldrig helt så banal eller gennemskuelig som en film af den type. Ikke dermed sagt, at Identity er et studie i psykologiske gys eller noget nær så raffineret som The Others eller Ondskabens hotel, men den bevæger sig rundt i samme genre, og Mangold formår at holde fristelsen til at udpensle sine mord mere, end hvad nødvendigt er til fordel for de små, tætte skud og de klaustrofobiske små scener med folk, der er lukket inde på toiletter eller bundet til pæle, hjælpeløse og overladt til en usynlig morders sadistiske hånd. Filmens endelige plottwist er gennemtænkt og overraskende, også selvom den skarpsindige amatørdetektiv vil have gennemskuet den i minutterne op til afsløringen – som utraditionelt nok ligger i slutningen af filmens tredje akt og ikke helt til sidst, som man normalt ser.

Forfriskende
Thriller- og gysergenren har været grueligt meget igennem, og selvom M. Night Shyamalan for nogle år tilbage gav os Den sjette sans, har det været så som så med gode film. The Others var et mesterligt stykke, som Identity ikke helt når op på siden af, hverken i billeder, musik eller skuespil, men på samme måde, som The Others og Den sjette sans, så overrasker Identity med sin historie. Twistet er originalt og inspireret, og selvom man godt kan ane uråd lidt inden afsløringen, sidder man stadig tilbage med en rar følelse af at være blevet taget lidt ved næsen, når man når filmens endelige afslutning.
Identity er en god, afbalanceret og underholdende film, som man nyder hele vejen igennem, og som aldrig bliver kedelig, langtrukken eller reduceret til en 'nu venter vi bare på næste mord'-type film. Den kan varmt anbefales!

(Af -LB)

Det starter rigtig flot med dvd-udgaven af Identity, menuen er lækker og et af punkterne hedder 'Extended version' – men spændingen forsvinder hurtigt, da man opdager, at forskellen kun er på cirka et minut! Et minut, der desuden er svært at finde frem, selv efter flere gennemsyn.

Modsat bliver vi virkelig forkælet med to solide kommentarspr, et med instruktør James Mangold og et med forfatter Michael Cooney. Dette er klart det bedste ved udgivelsen. Featuretten 'On the set' er nogenlunde underholdende – dog afslører den meget om filmen, så se den ikke før filmen. De fire slettede scener og storyboard-sammenligninger er jævnt ligegyldige og de udvalgte filmografier direkte dårlige. Men tilbage til goderne.

Det første kommentarspor med Mangold er meget teknisk. Han fortæller grundigt om indspilningsprocessen, hvordan scenerne blev filmet, hvordan han arbejde med skuespillerne og hvordan han valgte at tolke manuskriptet. Ligeledes er Cooneys kommentarer også faglige og interessante. Han har naturligvis valgt at fortælle ud fra historiens tilblivelse, hvordan nogle af scenerne blev ændret, hvordan han fik ideen og så videre.
Begge herrer taler stort set alle 85 minutter og selvom man virkelig skal være glad for filmen for at bruge tid på kommentarsporerne, der er meget koncentrerede med informationer, så bliver man også belønnet med stor ekstra viden om filmen. Herlig bonus!