Anmeldelsesdato:25-02-2004
Will SmithMike Lowrey
Gabrielle UnionSydney Burnett
Joe PantolianoCaptain Howard
Jordi MollàJohnny Tapia
Peter StormareAlexei

"watcha gonna do" ...

Michael Bay har siden sine succesrige dage som reklame- og musikvideoinstruktør haft en lynkarriere i filmens verden. Den første Bad Boys var hans store gennembrudsfilm, der fyrede godt op for både hans egen karriere, såvel som de to hovedrolleindehavere – Will Smith og Martin Lawrence.
Filmen kostede tilbage i 1995 lidt over 20 millioner dollars at lave, hvilket betragtes som småpenge i Hollywood, ikke mindst for en actionfilm. I dag – otte år senere – er både instruktøren og de to gavflabede skuespilleres lønningskrav hver især på det samme beløb som den første films budget. Næsten 1,3 milliarder kr. har Bad Boys 2 kostet at lave – men er den bedre end sin forgænger? Ikke det der ligner.

Strøbilleder fra en actionman
Det er en forunderlig blanding af idioti og visuelle genistreger, der præger Michael Bays seneste tour de force i det storladne. Det fornemmer man allerede i hans næsten signaturagtige cadeau til Michael Mann i en indledning, hvor han suser hen over det glitrende vand udenfor Miami for at ende i et totalbillede, der i al dets lysshow og dekadence minder om starten på et afsnit i 'Miami Vice'.
Tempoet bliver dog hurtigt skruet i vejret, og Henry Rollins agerer indrykningsleder, der er i færd med at coache sit hold i en aktion mod en Ku Klux Klan-forsamling, der angiveligt også smugler narko ind i USA, når de ikke brænder kors og forbander de sorte til helvede. Vi befinder os, som det så ofte er tilfældet, når produceren hedder Jerry Bruckheimer, i en sær og uvirkelig fantasiverden, hvor alt kan ske. I dette tilfælde dukker de nævenyttige politibetjente Mike Lowrey og Marcus Burnett frem under kutterne og prøver på egenhændig vis at arrestere forsamlingen. Alt går selvfølgelig galt – som det gør for de to i hovedparten af filmen – men Bad Boys 2 er i gang, rutschebaneturen er på vej ned af den første bakke og adrenalinen er så småt begyndt at hvirvle forvirret rundt i kroppen.

Stumper af en historie
I actionkomediens tegn bliver skuddueller ofte ledsaget af en sjov situation før og efter der er trykket på aftrækkeren – og Bay er ganske effektiv i sin brug af slow motion til at give publikum et godt grin. Se en kugle blive affyret af Will Smith, svæve gennem luften, ryge gennem Martin Lawrences røv, kameraet suse op forbi det komiske smerteudtryk, fokusere på kuglen igen, der med al tydelighed sprætter en ond KKK-mands hals op.
Michael Bay er ganske enkelt bedst, når kameraet peger væk fra hans skuespillere - og historien er mildest talt kun en dårlig undskyldning for at iværksætte mere kaos. Den involverer også en svedende og manisk narkobaron (Jordi Mollà) og en russisk ganster (Peter Stormare i fin form), der smugler Ecstacy i stride strømme. Vaskeægte baddies, der fra første replik har en yderst potentiel dødsseddel viklet rundt om højre storetå. Mere kunstig er sidefortællingen om Marcus’ lillesøster (Gabrielle Union), der ikke kun har en hemmelig romance kørende med Mike, men tilmed er en undercoveragent, der uvidende arbejder på den samme sag som brormand og hendes nye kærlighed. Man ryster lidt på hovedet, inden det bliver trykket bagover i sædet, når næste scene rykker ved ens opfattelse af det mulige.

Den gammeldags metode
Én scene i særdeleshed bør nævnes. Filmens klimaks indtræffer rent actionmæssigt allerede små 25 minutter inde i handlingen, hvor en biljagt kulminerer på en motorvejsbro. Her kan alverdens Wachowski-brødre med deres sofistikerede, digitale magi ikke konkurrere med lyden og synet af knust fiberglas – det er godt, gammeldags håndværk, og vel nok en af de mest spektakulære biljagter nogensinde.
Mikael Bay er en visuel instruktør med hang til det storladne, overdrevne og næsten degenererede – mange af de ekstreme drab i filmen hører mest af alt til i en splatterfilm, og der er ingen tvivl om, at manden ville få langt større kultfølge og anerkendende klap på skulderen, hvis han ikke prøvede at forene pop, komedie, venskabsidealer og kærlighed med afhugne hoveder og ekstreme gore-effekter. Dødsstødet for hans ellers habile actionkomedie med overraskende mange sjove øjeblikke er de sidste 45 minutter, hvor filmen skifter fra Miami til Cuba og fra politibuddy-fortælling til et militant kaos af outrerede eksplosioner. Det kunne vi sagtens have været foruden.

(af -FAV)

Bad Boys 2 kommer på to skiver, men føles ikke helt så omfattende som mange andre, store dvd-udgivelser.

Kernen i ekstramaterialet ligger godt gemt under punktet "Production Diaries", hvor vi gennem en lang række små featuretter kommer på en kronologisk rejse gennem filmens historie. Det havde pyntet med en "Play All"-funktion, så man slap for manuelt at starte hver featurette, men indholdet er fint og relevant, hvis man vil vide, hvordan de mange stunts og effekter er udtænkt.

Ligeledes imponerende, men måske også tæt på regulært overkill, er afdelingen, hvor fem af filmens centrale scener bliver pillet fra hinanden. Man kan starte med at se selve scenen i filmen, derefter kan man gå videre og se storyboardet til scenen (ofte en 100-200 sider som vises enkeltvis på skærmen) og endelig læse manuskriptet til scenen. Således kan man sidde og trykke rundt mellem en masse baggrundsinformation, men en samlende omgang kommentarer fra instruktøren Michael Bay havde hjulpet lidt på overblikket.

De øvrige punkter på skiven med ekstramateriale er mere pynt end relevant indhold, f.eks. skuffer afdelingen med slettede scener med kun fem jævnt uinteressante indslag ganske som der kun er en enkelt musikvideo med.