CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Angela’s Ashes

Produktionsland:
Irland/USA

Produktionsår:
1999

Manuskript:
Laura Jones, Frank McCourt efter roman af Frank McCourt

Producere:
David Brown
Alan Parker
Scott Rudin

Fotograf:
Michael Seresin

Klipper:
Gerry Hambling

Komponist:
John Williams

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
Sandrew Metronome

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(37 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
12-07-04:
Alan Parker planlægger film om Gagarin
12-06-03:
Alan Parker klar med roman
29-10-02:
Carlyle spiller skotsk bokselegende
12-08-02:
Carlyle som Hitler
 
Anmeldelser:
26-01-12:
War Horse
28-08-06:
Separate Lies
02-12-03:
Breaking the Waves
15-09-03:
Once Upon a Time in the Midlands
20-08-03:
Cubic
07-03-03:
Punch-Drunk Love
26-04-02:
Pink Floyd - The Wall
05-12-01:
Kærlighedens træk
11-09-01:
Trixie
 


Angelas aske

Anmeldt af:Kim Dorff Hansen
Genre:Drama
Varighed:145 minutter
Instruktør:Alan Parker
 
Premieredato:15-09-2000
Medvirkende:Som:
Emily WatsonAngela
Robert CarlyleMalachy
Michael Leggeældste Frank
Ciaran OwensFrank

Bogen, der blev taget for bogstaveligt
 
Man kan spørge sig selv, hvad der er mest deprimerende ved Angelas Aske - dens emne eller dens længde. Baseret på den umådeligt populære erindringsbog af samme navn (af Frank McCourt) og instrueret af Alan Parker, formår den aldrig at formidle den strøm af smerte, frustration, glæde, håb og humor som bogen gør. I stedet sidder man fastspændt i biografsædet i næsten 2½ time og er vidne til en barndom, som er svær at relatere til – især når den er formidlet gennem en skuespillers nøgternt beskrivende stemme.


Den rette instruktør?
Vi er ikke i tvivl om, hvad type film Angelas Aske er, efter åbningsbilledet bliver ledsaget med ordene: ”Det var, selvfølgelig, en elendig barndom.”, fortalt af en ældre Frank McCourt, der ser tilbage på sit liv. Præcis som i hans Pulitzer-vindende erindingsbog af samme navn følger vi hans opvækst i 30’ernes fattige Irland.
At placere denne smukt fortalte og bevægende fortælling i hænderne på Alan Parker ar fået mange kritikere til at hæve et undrende øjenbryn og spurgt, om Parker var det bedste valg med en broget filmografi under bæltet, hvor hvert poetisk, engageret og majestætisk værk (Birdy, The Commitments, Mississippi Burning) er blevet ledsaget af en kluntet, åndssvag eller selvoptaget bedrift (Angel Heart, Road to Welville Pink Floyd’s The Wall).

Mørk og mudret
Efter nærved 2½ time med regnfyldte billeder, sjælløs fortællerstemme og et tungt, travende tempo kan jeg kun konkludere, at skepsissen var begrundet. Problemet med Angelas Aske er dens slaviske forhold til bogen. Vi hører McCourts fortællerstemme følge handlingen gennem hele filmen, men man føler, at de stærke billeder burde kunne tale for sig selv.
Den skabelsesfortælling, som man er vidne til, følger Franks opvækst i byen Limerick – fra han er fem til han er 16. Med en arbejdsløs far, der drikker alle familiens penge op, en søskendeflok, der mindskes under tuberkulosens dødelige berøring og en af denne grund sorgfyldt mor, er galgenhumor eneste overlevelsesmiddel i det næsten altid regnende Limerick.


Rollelisten
Filmen er stærkt besat. De komplekse karakterer, såsom den alkoholiserede, men sympatiske far bliver fremragende spillet af Robert Carlyle (Trainspotting, The Full Monty) – en mand med høje og stolte idealer i en verden, hvor overlevelse ofte kræver fornedrelse. Overraskende er det heller ikke, at Emily Watson (Breaking the Waves) undgår at forfalde til den stereotype mor, der ofrer alt for sin familie – hun tilføjer familien en nærmest overnaturlig glød, mest synlig i de scener, hvor replikkerne falder bort og mimik samt gestikulation afslører hendes indre sorg og bitterhed over at være født i en katolsk verden, hvor det betragtes som mere syndigt at forlade sin mand, end at lade ham udsulte hendes børn.
De 3 unge skuespillere, der skaber hovedrollen Frank på tværs af tid (Joe Breen som fem-årig, Ciaran Owens som 10 og Michael Legge som 16-årig) skaber et naturtro portræt af den unge mand, som prøver at skabe logik i en verden, der ikke giver mening. En verden delt op af religion, penge, geografi, historie og politik – og kun samlet i fælles sag når den raser imod alt hvad den hader.

Tungsindig
Desværre får de pragtfulde skuespillerpræstationer aldrig greb om det tunge og alt for litterære manuskript. Humoren er sporadisk (som f.eks. scenen, hvor 4 af byens hormonramte drenge står og onanerer bag et hegn – mens de kigger på får!) og har aldrig den rigtige, irske tone. I stedet ser man regn og elendighed, afløst af død og en inderligt angrende Frank, der bekender til præsten, at han har slået sin mor.
Man ender med at være udmattet, fyldt op til randen med fattigdommens miserable jammer – og griber panisk ud efter et af filmens små højdepunkter – den unge Frank, der dyrker elskov med en døende pige(!). Man bliver trukket gennem mudderet – en passende allegori i betragtning af den groteske mængde regn, som Angelas Aske er fyldt med.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Skyscraper12/7
Under træet5/7
Ant-Man and the Wasp4/7
Du er den28/6
Hereditary28/6
Far til fire i solen28/6
Huset ved havet28/6
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
Flere bio-anmeldelser
 
Molly's Game6/7
Black Panther2/7
Den skjulte tråd29/6
Coco22/6
De originale21/6
Darkest Hour14/6
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Colin Farrell blev efter sigende en gang spurgt om han ikke ville med i et boyband - hvilket?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google