Kritikerne elsker Kongen & Splendor

21-08-02:
Monsters, Inc.
23-11-00:
Toy Story 2

1.78:1

Disk 1: Introduktion, visuelt kommentarspor, trailer, 7 pauseskærme
Disk 2: Introduktion, rundtur i revet, kortfilmen Knick Knack, evt. med kommentarer, hr. Rokkes leksikon, spil: fiskegætteleg, eventyrtime, 5 behind the scenes-featuretter: making Nemo-dokumentar, 4 design gallerier, studio-tur-reportage, interviews med figurerne og diverse reklameindslag, der inkluderer 4 trailers, 3 fakta-trailers, musikvideo og plakatgalleri, 4 pauseskærme.
Find Nemo

Genre:Animation, Adventure
Varighed:96 minutter
Instruktør:Andrew Stanton

Anmeldelsesdato:24-03-2004
Albert Brooksori. stemme Marlin
Troels Lybyda. stemme Marlin
Ellen DeGeneresori. stemme Dory
Mette Lisbyda. stemme Dory
Alexander Gouldori. stemme Nemo
Frederik Stadager Larsenda. stemme Nemo

Ikke uden min søn!

Find Nemo er historien om far og søn, og der tages hul på emnet allerede i åbningsscenen. Klovnefiskene Marlin og Clara er henrykte over den kommende børneflok, men lykken er kort. En stor og styg kæmpefisk gør det af med Marlins store kærlighed og alle 400 æg – men undtagelse af ét – Nemos. Den lille fisk vokser efterfølgende trygt op i et rev et sted i nærheden af Australien. Far er svært overbeskyttende, men Nemo er efterhånden kommet i skolealderen og selvom Marlin sikkert gerne ville holde drengen hjemme, så giver han sønnen lov til at begynde i skolen. Det starter dog ikke for godt. Junior skal på udflugt allerede første dag – ud til Afgrunden – det mest skræmmende sted for en fisk med trang til lavvandede områder. Nemo bliver 'fisknappet' af en dykker for øjnene af ham, men Marlin har ikke har i sinde at sige farvel til drengen. Den bekymrede og noget livsangste fader kaster sig simpelthen ud i Afgrunden efter sønnen, og således starter Pixar deres femte spillefilm.

Marlin og Dory i selskab med lidt større fisk

Nye venner
Sidste gang de computerassisterede animationsvirtuoser Pixar samarbejdede med de gamle tegnemestre fra Disney var resultatet Monsters, Inc., og lige som den glade film om sjove monstrer, tematiserer Find Nemo også forholdet mellem store (voksne) og små (børn). For Nemo er naturligvis uskadt. Han ender i et akvarium hos en tandlæge i Sydney, hvor han skal afsættes til den 'farlige' niece. I mellemtiden får han tiden til at gå i selskab med akvariets andre beboere. Specielt den barske Gælle (pragtfuldt leveret af henholdsvis Willem Dafoe og Lars Bom) knytter han bånd til, og den arrede fisk bliver en slags reservefar for Nemo. Da den lille akvarie-familie opdager, at søde og uskyldige Nemo kun skal mellemlande i akvariet, bliver en flugtplan sat i gang og her ser den tidligere havfisk Gælle også en chance for at slippe ud i friheden igen.

Far er på vej
Samtidig har Marlin mødt Dory, en meget hjælpsom fisk, der dog lider af ekstremt ringe korttidshukommelse. Dory er (hver gang hun bliver mindet om det) med på at hjælpe Marlin, men spørgsmålet er, om ikke hun er mere i vejen end hun er til gavn. Hun kan dog læse, hvilket kommer det umage par til gode, og hun er god til andre fisk, så selvom hun til tider kan virke noget anstrengende, så er hun alligevel en charmerende rejsekammerat.
Naturligvis er hun ikke den eneste, som Marlin støder ind i. Nogle 'fiskaholiske' hajer på afvænning udgør den første store trussel, for selv ikke en støttegruppe kan stoppe en pludselig blodtørst, mens mere behagelige sammenstød omfatter en hær af havskildpadder med surferattitude og den rare pelikan Nigel.

Den herlige Hr. Rokke og hans skoleklasse - Nemo ses ude til venstre

Fin balance
Vi bliver selvklart præsenteret for en masse andre skæve og skøre individer i løbet af de actionpakkede 100 minutter, hvor der fornemt er blevet plads til både spænding, morskab og varme. For trods hovedpersonernes mange skæl, så er det en historie, man kan relatere til. Om man på et tidspunkt eller ej har prøvet at blive væk fra sine forældre eller børn, så er det en frygt alle deler, og netop det menneskelige aspekt bliver der gjort meget ud af i Find Nemo, der fint styrer udenom platte karikaturer og overfladisk behandling af emnet. Desperate Marlin (der stort 'spilles' af Albert Brooks og Troels Lyby) kører igennem alle de rigtige følelser, og lille Nemo forsøger at være tapper, selv om han ikke aner, hvordan han skal finde tilbage til sin far. Det er ganske rørende!

Sød, sjov og spændende - endnu en herlig Pixar-cocktail
Det er på alle måder en festlig film, Pixar har skabt. Naturligvis er den også en fryd for øjet med sine uendeligt smukke billeder, der ikke kan findes meget flottere på National Geografic. Andre animationsfilm, der har fundet sted på havbunden, som eksempelvis Den lille havfrue og scener fra Sværdet i stenen, virker antikke og klodsede til sammenligning, men de imponerende billeder er kun en del af fornøjelsen. Det nye hold af prægtige figurer, som herefter kan dyrkes og diskuteres, er filmens sande force og havde netop disse farverige figurer ikke været så charmerende fremstillet, så havde var ikke meget at komme efter. De mange farer, som Marlin udsættes for, bliver bekæmpet uden al for megen patos, og humoren bliver i stedet prioriteret højest. Her står den fjollede Dory (og både Ellen DeGeneres og Mette Lisby er suveræne i rollen) for de fleste af indslagene, men inden morskaben løber løbsk, så skiftes der tilbage til far og søn-genforeningen. Filmen er lavet af folk, der kan deres kram, så det er bestemt en rendyrket glæde at opleve den rejse, en lille klovnefisk er villig til at begive sig ud på for sin højtelskede søn - om man er til fisk eller ej.

Sikke en udgivelse, hele to skiver ekstramateriale og alt sammen godt!
Der er tilmed noget for både de helt små børn og deres forældre. Specielt kommentarsporet der ligger på disk 1 er for de lidt ældre. Filmens instruktør Andrew Stanton fortæller sammen med co-instruktør og co-forfatter, og de tre hygger sig gevaldigt, dog ikke så meget, at det går ud over vores fornøjelse.

Når flere folk laver disse audiospor er der en tendens til, at det ender med interne referencer og small-talk, men Stanton & Co. er interessante at bruge tid på. Som et ekstra gode er sporet tilmed udvidet med 48 små videoklip, der visuelt illustrerer deres forklaringer om filmens tilblivelse, så det tager lidt længere til at komme igennem sporet, da det ofte bliver afbrudt, men det er den ekstra tid værd.

Ellers er der ikke meget ekstra på disk 1, bare en trailer og 7 forskellige pauseskærme - hvad man skal bruge dem til er dog svært at sige, men de er ganske flotte - og så naturligvis filmen (der er i widescreen), som både kan opleves på dansk såvel som originalsproget.

Disk 2 er et slaraffenland af film-slik. Den øverste featurette i menuen hedder 'Udforsk revet med Jean-Michel Cousteau', og det er en pædagogisk lille film om, hvordan vi skal passe på vores planet. Moralprædikenen reddes dog af den humoristiske tone, og man griner flere gange.

Punkt 2 i menuen hedder Knick Knack, og det er sandelig Pixars gamle kortfilm om en uheldig snemand – se den!
'Hr. Rokkes leksikon' er lidt undervisning om fiskene, der er med i filmen. Indslaget er utroligt børnevenligt, hvilket også kan siges om de to følgende punkter, et gættespil og en eventyrtime. Spillet er mest for de større børn, som derimod vil finde eventyrtimen kedelig.

Og så kommer endelig det store punkt i menuen, 'Behind the Scenes'. Herunder ligger der fem featuretter, hvor den første er den mest omfattende. Et langt og uddybende dokumentarprogram om filmens tilblivelse. Alle processer bliver dækket i fin stil. Det er nemt at følge med, og tonen holdes i en morsom stemning, så man begynder ikke at kede sig halvt igennem.

De fire andre dele inkluderer en omfattende billedside med hele fire gallerier, en sjov lille reportage i Pixar-studierne, et lille interview med en anstrengende 'journalist' og de tre fisk, Nemo, Marlin og Dory.
I sidste del i 'Behind the Scenes'-pakken har man lagt en masse promotion ind. Filmens mange trailers, en såkaldt 'musikvideo' med Robbie Williams – i virkeligheden er det bare sangen 'Beyond the Sea', som den hedder, med en masse klip fra filmen – det er mere en trailer!

Og selvfølgelig har man også lagt nogle pauseskærme på disk 2. Her er den ene af dem dog lidt mere interessant. Den viser tandlægens akvarium, hvor Nemo svømmer rundt med de andre. Filmen kører i loop, men i løbet af dens kørsel bliver der næsten fortalt en lille film i sig selv. Selv detaljerne er sjove på udgivelsen og bonuspakken til Find Nemo er generelt super cool!