Anmeldelsesdato:07-04-2004
Jeff BridgesCharles Howard
Chris CooperTom Smith
Gary StevensGeorge Woolf
Elizabeth BanksMarcela Howards
William H. MacyTick Tock McGlaughlin

Imod alle odds

Fem år efter, at Gary Ross gav os Pleasantville, fortsætter han sin undersøgelse af det stof, som det industrialiserede USA er gjort af, igen med Tobey Maguire i en af hovedrollerne. Hvor Pleasantville udleverede de reaktionære og sort/hvide 1950’ere, går Seabiscuit tilbage til 1930’erne og udforsker den ånd, der gjorde amerikanerne i stand til at bygge deres samfund op igen, sten for sten, efter Wall Street-krakket.

Tre mand og en hest
Navnet Seabiscuit siger de færreste danskere noget. Men for amerikanerne symboliserer navnet den lilles sejr over de store, og beviset for, at man aldrig kæmper forgæves for det man tror på. Seabiscuit var en væddeløbshest, der imod alle odds fejrede triumfer i 1930’ernes USA, et land, der momentant havde mistet gejsten på grund af børskrakket i 1929. Men Seabiscuit klarede den – og det gjorde amerikanerne også! Seabiscuit er historien om denne hest – men den er også historien om Seabiscuits ejer, træner og jockey, tre personer, der havde lige så meget brug for hesten som den for dem.

Indre ar
I filmens vel lange indledende del introduceres vi til disse tre personer: Charles Howard (Jeff Bridges), der begyndte som cykelsmed og svang sig op til en velhavende mand, men ikke uden store personlige tab, den frie, men også lidt flagrende fugl Tom Smith (Chris Cooper), der har en usædvanlig føling med heste, og endelig unge ’Red’ Pollard (Tobey Maguire), der kommer fra en dannet familie, som spredes for alle vinde, da den økonomiske krise for alvor begynder at kradse. Disse tre bringes sammen i deres fælles projekt: At gøre Seabiscuit til en rigtig væddeløshest, selvom tidligere ejere har mishandlet og derefter opgivet den.

Kampen mellem østkysten og vestkysten
Og stik mod alle andres forventninger går det godt. Seabiscuit er ikke en perfekt hest; den er lille og halter en smule, og dens jockey er i virkeligheden lidt for tung. Men hestekenderen Tom Smith har set, at hesten har noget helt særligt over sig, og under hans kærlige hånd forvandles hesten til den konkurrenceløber, som den egentlig er. Og Charles Howard stræber højt: efter en række bemærkelsesværdige sejre udfordrer han Samuel Riddle, ejeren af østkystens ubesejrede væddeløbshest, den smukke fuldblods War Admiral. Riddle har først ikke andet end foragt til overs for Howard, der i hans øjne er en opkomling, men kan til sidst ikke sidde udfordringerne overhørig. Seabiscuit og War Admiral mødes altså på væddeløbsbanen til et løb, der følges af millioner af amerikanere i radioen. De to hestes kappestrid viser således også, at folkevenlige self-made mænd kan klare sig over for dem, der er født med en sølvske i munden.

Markante biroller
Tobey Maguire fungerer udmærket som Red Pollard, men han får også solid støtte af sine medspillere: Jeff Bridges imponerede allerede i sin debut på det store lærred, Sidste forestilling (1971) og har siden glimret i så forskellige film som The Fisher King (1990), The Big Lebowski (1998), The Contender (2000) og mange flere. Han må da snart kunne redde sig en pris for ‘mest undervurderede skuespiller’. Chris Cooper leverer en af disse markante biroller, som han har gjort til sit varemærke efter film som American Beauty og Orkidé-tyven. Elizabeth Banks som Howards hustru Marcela er mest til pynt, mens nogle vidunderligt morsomme indslag leveres af William H. Macy som den hurtigtsnakkende radiokommentator ‘Tick-Tock’ McGlaughlin.

Ingen sødsuppe
Med de emner, som denne film behandler (sejr trods alle odds, personlige tragedier, far/søn-forhold), ville det være nemt at forfalde til sentimentalitet, men lykkeligvis undgår filmen i det store og hele at blive rørstrømsk. Flere steder nøjes den med i montageform at illustrere begivenheder, som i andre film kunne være trukket i utålelige langdrag, som f.eks. nogle af de tragiske hændelser, der overgår Charles Howard. Spændingskurven falder lidt i sidste del, da filmen fortsætter et godt stykke tid efter det, som man en tid tror er filmens højdepunkt. Enkelte steder kunne Ross også godt have været lidt mere subtil (som da mand og hest mødes og der tiltes ned mod deres bandagerede ben), men det er blot mindre anmærkninger til en film, der ellers klarer sig godt på alle punkter.

Distributøren har ikke ønsket at få ekstramaterialet vurderet.