Anmeldelsesdato:11-02-2004
Nagiko TonoOshin
Masatoshi NagaseRyosuke
Hidetaka YoshiokaFusanosuke
Eiji OkudaGinji
Renji IshibashiZenbei

Unødvendig genoplivning

The Sea is Watching er baseret på et manuskript af Akira Kurosawa og kan derfor vække lidt opmærksomhed i filmkredse, men især før man har set den igennem, for ligesom man anede i Kurosawas sidst instruerede film Not Yet, var der langt til mesterværksdagene i filmskaberens sidste tid.

Kvindernes film
Kurosawa var ofte skældt ud for ikke at vise særligt velafrundede, kvindelige karakterer – han sagde selv, at han ikke rigtig forstod dem, kvinderne – og måske derfor tænkte den aldrende instruktør, at han måtte udforske deres verden nærmere og tilegne dem en film. Han nåede aldrig selv at færdiggøre den, og måske var manuskriptet i virkeligheden ikke andet end en skitse, for et vanligt Kurosawa-manuskript blev altid vendt og drejet rundtosset af ham selv og medforfattere, før det blev sluppet løs. Man fristes til at tro det, The Sea Is Watching er slet ikke af den skarphed og vid, der har givet os filmhistoriske søljer, hvoraf Dæmonernes port, De syv samuraier og At leve blot er et udpluk.

Samuraierne kommer
Som det næsten er en sædvane, befinder vi os i Japans feudalsamfund, men denne gang altså i kvindernes univers, i et bordel, hvor O-shin (navnet lyder næsten for meget af det engelske ’ocean’ til det kan være en tilfældighed) er i historiens centrum. Hendes erhverv påbyder hende naturligvis distance til sine kunder, men netop her finder vi O-shins svaghed. Hun lader sig påvirke dybt af især de svages kår og forelsker sig således i den unge samurai Ryosuke, der er blevet udstødt fra sin families hjem efter at have trukket sit sværd i fuldskab.

Verdensordenen nedbrydes
Det er særligt, når karaktererne træder ud af deres skæbnes roller og dermed nedbryder 'verdensordenen', at Kurosawas historier finder sit dramatiske omdrejningspunkt. En prostitueret kan for ekempel ikke tillade sig romantisk kærlighed og slet ikke fra en samurai i det hierarkiske kaste-samfund, hvor disse rangerer højt, og selvom Ryosuke lader til at ville hjælpe den godhjertede pige, bringer kærligheden hende kun ulykke. Alligevel lærer hun ikke af skade og forelsker sig også i den næste samurai, der er på grænsen til selvmordet. Skal O-shins kærlighed nogensinde vise sig at bære frugt?

Ikke nogen Kurosaswa
The Sea Is Watching er slet ikke en decideret mislykket film, der er mange gode temaer som kvindesammenhold, moralsammenbrud på den mandlige side og kærlighedens kraft mellem dem til at holde interessen fanget. Desværre er det i særligt i personskildringerne, at man savner den Kurosawa-følelse i filmen, som den 72-årige instruktør Kei Kumai ihærdigt forsøger at holde intakt. Det er lidt ærgerligt, at han har sat troskaben så højt, for selvom han vist er en ferm instruktør (vandt blandt andet en sølvbjørn i Berlin i 1987 for The Sea and Poison) bliver Kumai aldrig en Kurosawa. Man lægger især mærke til det i tegningerne af karaktererne. En af Kurosawas mantraer var at opbygge scenerne, som var det en stumfilm. Grimasser og bevægelser skulle kunne tale for sig selv, og derfor gav han også sine skuespillere god tid dertil. Kurosawa nød at holde ’dukketeater’ med sine skuespillere, og man kan forstå, hvor netop denne roman, som hans manuskript er baseret på, tiltalte ham. Det lille bordel er vitterligt et dukkehus, hvor lidelserne skal udspilles til ekstremerne. Det bliver de aldrig rigtig under Kumais ledelse, hvis personer bliver for entydige og sentimentale til Kurosawas i højere grad shakespearske modsætningsmennesker.

Sentimentaliteten
Man kunne have ønsket sig, at Kumai og co. havde forsøgt sig med en omskrivning af manuskriptet i stedet. Eventuelt til nutiden, hvor hans hverdagsrealistiske instruktionsstil ville komme bedre til sin ret. Kumai insisterer dog på at være sit forlæg og sin kollega så tro som muligt, og derved undgår han ikke sammenligning, som jo aldrig kan komme ham til gode. Et enkelt sted vover han ligefrem at vise det japanske forår i farver, hvad Kurosawa sværgede aldrig at gøre, da han ikke mente noget kamera kunne opfange dets rigdom. Det er selvfølgelig blot detaljer, men de er med til fjerne troen på, dette virkelig er den sidste Kurosawa-film. Den burde formentlig aldrig være blevet lavet, og det er ikke kun Kumai at bebrejde, for også Kurosawas ord blev sentimentale og sløvede på hans gamle dage, og The Sea Is Watching balancerer i denne form hele tiden på randen til det banalt sentimentale.

Bliver ikke anmeldt.

Hvilken 1960’er-stjerne har hovedrollen - og titelrollen - i Englænderen?