Anmeldelsesdato:14-01-2004
Kang-ho SongPark Dong-jin
Ji-Eun LimRyus søster
Dae-yeon LeeChoe
Du-na BaeCha Yeong-mi
Bo-bae HanYu-sun

Hævnens anatomi

Koreansk film er ved at komme længere ind på det danske marked end ved det årlige Natfilm-besøg, og således kan man nu opleve flere af slagsen på dvd- og videohylden hos sin udlejer. Blandt titlerne findes den politiske mainstreamthriller Shiri, de nådesløse The Isle og Bad Guy, brændpunktskildreren Joint Security Area og senest det nostalgiske gangsterdrama Friend. Nu kommer der endnu en film fra Korea, som slet ikke ligner nogen af sine forgængere. Sympathy for Mr. Vengeance er brutalt voldelig som var den af japanske Takashi Miike, æstetisk udfordrende som kunstinstallationen og så byder den oven i købet på tør humor, der grænser det surreale.

Når alt går galt
Døvstumme Ryu forsøger at skaffe sin dødssyge søster en livsnødvendig nyre på det sorte marked, men narres og frastjæles hele sin opsparing. Hans militante kæreste Cha, der er medlem af en terrorfraktion, foreslår at kidnappe en pige fra de rige. Så sagt som gjort, men ikke alt er så nemt som i teoribøgerne. Faktisk går alt, hvad der kan, så grueligt galt, og pludselig er Cha og Ryu jagtet som vildt af faderen, der kun tænker på ét: hævn.

Alt andet end sympatisk
Sympathy for Mr. Vengeance er alt end sympatisk. Den skildrer et af menneskets nederdrægtigste gener hævninstinktet og gør det så kynisk, at den formår at skille sig afgørende ud fra bunken af almindelige westerns, politiske thrillers og formørkede politidramaer. I stedet er der på én gang noget hudflettende realistisk og ambitiøst kunstæstetisk over fotograf Byeong-il Kims faste indstillinger, hvor de udmærkede skuespilpræstationer ofte får lov at spille scenerne helt ud uden klip. Virkningen er ubehagelig og uafrystelig, om end det kniber mere med at engagere sig i personerne.

Volden er helt almindelig
Det hænger sammen med, at instruktør Chan-wook Park (der debuterede med Joint Security Area) helt bevidst ofte har valgt at hæve sine kameraer i fugleperspektiv, hvilket fremstiller mennesket som myrer, der hver især flittigt kæmper sin egen kamp for overlevelse i det moderne samfund, hvor selv vores kroppes indvolde er blevet en handelsvare. Korea er, som vi også ser i Ki-duk Kims særprægede dramaer (Bad Guy, The Isle), et land, der med sine mange krige har et nærmest surrealistisk, naturligt forhold til volden. Det skildrer Sympathy for Mr. Vengeance så nøgternt og ubehageligt, at mange formentlig vil vende ryggen til billedernes blodbad. Det er netop den risiko, filmen hele tiden løber - at være så kynisk, at publikum vil opleve, det er filmen selv, der vender dem ryggen.

Formår at provokere
I vore dage er det bliver det kun sværere at provokere og samtidig være original, og på denne måde er Sympathy for Mr. Vengeance noget af en landvinding. Den døvstumme hovedpersons betyder, at vi flere gange er hensat til lydløshed og tekstede tanker. Det giver en særlig stemning, der ikke formindskes af lydbilledet, der når det kommer, både byder på foruroligende baggrundsstøj, knækkende lemmer og skrigende jazz. Sympathy for Mr. Vengeance skal mest af alt ses for sine store styrke i filmiske virkemidler, mens man måske ikke i samme grad imponeres over historien samlede indtryk, der i lang tid forbliver fokuseret på den chokerende, surreale vold, de fleste nok helst ville være foruden.

Anmeldes ikke.