CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
L'Emploi du temps

Produktionsland:
Frankrig

Produktionsår:
2001

Manuskript:
Robin Campillo, Laurent Cantet

Producere:
Caroline Benjo

Fotograf:
Pierre Milon

Klipper:
Robin Campillo

Komponist:
Jocelyn Pook

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(58 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
08-03-04:
Bodilpriser til Dogville, Lykkevej og Arven
02-02-04:
Arven toppede hos Robert
20-05-03:
Nyt om Per Flys film om middelklassen
08-09-01:
Venedigs guldløve til indisk film
 
Anmeldelser:
21-06-16:
Himlen over Havana
29-10-09:
Klassen
13-08-03:
Arven
07-01-02:
Human Resources
05-10-01:
Crazy
18-06-01:
Bænken
 
Artikler:
07-09-01:
Venedig 2001: Festival for stærke visioner
30-10-00:
Rundt om Bænkens instruktør
 


Dobbeltliv

Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Genre:Drama
Varighed:132 minutter
Instruktør:Laurent Cantet
 
Premieredato:15-03-2004
Medvirkende:Som:
Aurélien RecoingVincent
Karin ViardMuriel
Serge LivrozetJean-Michel
Jean-Pierre MangeotVincents far
Monique MangeotVincents mor
Nicolas KalschJulien
Se komplet creditliste her

Som tiden går
 
Forretningsmanden Vincent kører i sin bil, dag efter dag. Der er vigtige møder, forretningsrejser til Schweiz, kontakter, der skal plejes. Han har travlt. Indimellem overnatter han i bilen på en rasteplads, når han ikke når hjem til konen og kernefamilien, som arbejder så hårdt for ikke at svigte. Heller ikke faderen, der har så store forhåbninger til sin søn, vil han svigte, så når der endelig er tid, prøver Vincent at forklare ham, hvor vigtigt hans arbejde er. På den måde formår Vincent både at opretholde sin fars respekt og sin kones forståelse for, hvorfor han så sjældent har tid til at være der for hende og børnene.


Copyright:
Camera Film
Identitet i arbejdet
Det hele synes at gå op i højere enhed i den franske instruktør Laurent Cantets fænomenale fortælling om et moderne karrieremenneske, der befinder sig i den øvre middelklasse, hvor facaden skal være i orden og det personlige engagement i ens arbejde er en af de vigtigste faktorer for et vellykket liv – arbejdet er simpelthen Vincents identitet. Den forholdsvis ukendte skuespiller Aurélien Recoing er formidabel i rollen, og det er ham der bærer filmen. Som man lever og ånder med ham i løbet af filmens godt to timer, forstår man hans frustrationer, han vil gerne gøre det godt, og det er derfor også helt og aldeles forfærdeligt at opleve, at han ikke bare bedrager sin familie, men også publikum.

Alvorlige konsekvenser
Historien, som Cantet har skrevet sammen med Robin Campillo, der også var medforfatter på debutfilmen Human Ressources, er inspireret af en virkelig historie om en mand, der i 18 år udgav sig for at være læge i WHO, og da det blev afsløret, at det var løgn, slog sig selv og sin familie ihjel. I nærværende fortælling er den fysiske vold helt hevet ud af ligningen. Konsekvenserne er dog nok så alvorlige på et følelsesmæssigt plan. I stedet følger vi Vincents udvikling op til og efter afsløringen på tætteste hold og kommer helt ind på livet af ham og familien.


Copyright:
Camera Film
Nyt forfriskende filmdrama
Filmen får Danmarkspremiere to et halvt år efter premieren på festivalen i Venedig, hvor den velfortjent vandt 'Cinema del presente'-programmets hovedpris, Årets Løve. Der er dog flere grunde til, at ventetiden ikke har været helt uheldig. Dels er det stadigvæk en fremragende film, der ligesom Hans-Christian Schmids Frihedens veje, der havde premiere for nylig, er et glimrende eksempel på en ny form for europæisk filmdrama, der både holder det personlige engagement såvel som traditionen for realisme i hævd, og som også gør det på en ny, forfriskende og medrivende måde. Og dels lander den som en fin opfølger på Per Flys Arven fra sidste år. Ligesom Flys danske bestræbelser på at skildre samfundslagenes indbyggede dynamikker, var også Cantet længere nede af rangstigen med Human Ressources, der skildrede den franske arbejderklasse, og ligesom Fly lader Cantet sine historier træde frem på baggrund af stærkt realistiske miljø- og karakterskildringer.

Enestående filmfortælling
Men hvor Per Fly i Arven og Bænken lader sine stærke fortællinger læne sig op af henholdsvis klassisk drama og socialrealistisk melodrama, er der her tale om en ganske enestående filmfortælling, der i ligeså høj grad anvender thrillergenrens hemmelighedskræmmeri som et af sine fornemmeste virkemidler. Miljøskildringen er stadigvæk realistisk og karaktererne dybt troværdige, men måden plottet afvikles og historien afsløres for tilskueren, tager i langt højere grad udgangspunkt i hovedpersonens indre udvikling end i en allerede kendt fortælleform. Det er det, der løfter Dobbeltliv op i superligaen af stærke europæiske filmfortællinger. Ligeså usikker Vincent er på sit næste skridt, og den konstant potentielle afsløring, ligeså usikker og anspændt er man som vidne til fortællingen. Det er ganske enkelt fremragende.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Jailene
15-9-2011 07:30
I cnanot tell a lie, that really helped.

Fransk for begyndere!
16-3-2004 19:38
Jeg må indrømme at min begejstring ikke er så uddelt. Historien bliver efter min overbevisning en banal og løs skildring. Der er ikke ret mange sympatiske træk hos nogen af personerne i filmen, hvorfor deres historie bliver uvedkommen. Den kommer til at fremstå så platonisk, at man undre sig over hvad det er der er så forfærdeligt!


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
I Syrien21/6
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Flere bio-anmeldelser
 
De originale21/6
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvorfor blev Arnold Schwarzenegger nødt til at nedtone sin træning under filmningen til Conan the Barbarian?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google