Anmeldt af:Nick Price

Sanaa LathanAlexa 'Lex' Woods
Raoul BovaSebastian Wells
Colin SalmonMax Stafford
Lance HenriksenCharles Bishop Weyland
Ewen BremnerGraham Miller

Ikke med et brag men med en klynken…

Samlet set må man erkende, at Paul W. S. Anderson har klokket grundigt i det med skabelsen af det ellers potentielt ultimative brag mellem to af Hollywoods allerstørste sci-fi-skurke - H.R. Gigers skrækindjagende insektoide rumvæsen og hæderkronede Stan Winstons reptilagtige storvildtjæger. Det lyder som et fantastisk koncept og en fantastisk film, men det ender som femten minutters andenrangs-action og yderligere 86 minutters usammenhængende, forfjamsket forræderi mod ophavet.

Fox Film
Skabt af fans - til fans?
Instruktør og manuskriptforfatter Paul Anderson var tidligt ude med de store fagter, da han påbegyndte designet af det, der skulle være det ultimative opgør mellem to monster-ikoner. Det skulle være sci-fi-genrens svar på gyseropgøret mellem Freddy og Jason. Det skulle være en film, der kombinerede det bedste fra de fire Alien-film og de to Predator-titler. Et projekt, som var skabt af en mand, der havde set alle filmene et utal af gange, som kunne samtlige replikker, og som praktisk taget var blevet placeret på kloden for at skabe netop denne film. Twentieth Century Fox må have været så forblændet af den succes, der var kommet ud af at smide de to rumvæsner sammen i et par computerspil, at de i et øjebliks vanvid glemte at læse manuskriptet, hvis indhold ellers nødvendigvis må have fået alle alarmklokker til at ringe på max decibel.

Kvalt ved fødslen?
Baggrundshistorien er i filmen er et temmelig ynkeligt forsøg på at koble den i forvejen noget usammenhængende kronologi fra Alien-filmene med Predator-filmenes manglende ditto, og resultatet er forudsigeligt uholdbart. Det kunne så i og for sig være nogenlunde, hvis Anderson og hans to medforfattere havde holdt sig til at skabe nogle forbindelser, som af og til fungerer, men undervejs bliver man konfronteret med så usandsynlig en begivenhedsrække, at ethvert håb om at gå ud af biografen uden ondt i maven for længst må ses som tabt.
Filmen tager os til Sydpolen. Her opdager et firma noget, der lader til at være en gigantisk pyramide, begravet dybt under isen og givetvis fuld af alskens herligheder, som vil højne alle involverede til et hidtil ukendt stadie af berømmelse og hæder. Så firmaets ejer, milliardæren Charles Weyland (ja, skaberen af Weyland Industries, som blandt andet står bag Bishop-robotten i Alien-filmene), igangsætter en ekspedition, hvis mål det er at udforske pyramiden og score sensationerne, inden eventuelle konkurrenter opdager den. Til det formål hyrer han den klassiske bande af folk: Den geniale arkæolog, hvis hjerne er et evigt roterende opslagsværk, og den krakilske og antiautoritære ekspeditionsleder og sydpols-ekspert, Alexa Woods, som dog er udstyret med god samvittighed (lidet imponerende spillet af Sanaa Lathan). Hertil kommer de klassiske elitesoldater, der skyder på alt, der bevæger sig samt et par ’comic relief’-figurer, som vi kan grine lidt af, mens vi undrer os over deres pap-agtige fremtoning. På Sydpolen møder vi så de første tegn på problemer – en forladt minestation, der sidst blev brugt for præcis et hundrede år siden. Der er mystisk nok ingen spor af, at indbyggerne er flyttet derfra. De synes som sunket i jorden. Nuvel, sådan er det jo ofte, og da gruppen opdager et kilometerdybt hul, der synes at være dukket op henover natten, er det heller ikke meget, man undres. Tiltroen til filmen er allerede her, på trods af en ellers ret stemningsfyldt seance i den iskolde spøgelsesby, på et meget lavt niveau.

Fox Film
Et øvelokale for dødsmetal
Filmens første antiklimaks kommer, da sandheden om pyramidens udformning og funktion går op for os. Tilsyneladende har Predator-racen skabt pyramiden, og de fleste af klodens oldgamle civilisationer, med det formål at træne deres unge krigere. Pyramiden er et kæmpe øvelokale, hvor Predators har samlet en røvfuld Aliens, som de kan slå på, og det var et sted, hvor de dagligt ofrede mennesker for at skabe flere Aliens. Sammenblandingen af mytologier er nu ved at tage overhånd, og man sidder som publikum og undres over, at der endnu ikke er sket noget. Og så sker der noget. Action, baby! Masser af den, faktisk, men desværre er den hverken synderligt interessant eller specielt skræmmende.
Anderson har stillet sig selv en fuldkommen umulig opgave – at kombinere to film-serier, der er så forskellige, at de umuligt at samles til noget godt. Alien-filmene er bygget over den skrækindjagende rædsel, der ligger i at blive jagtet af et væsen, der ikke bare vil æde dig men bruge dig som vært for endnu flere lignende væsner. Det er film, der handler om den næsten håbløse kamp mod overmagten, om den horrible indsigt i en situation, der bare umuligt kan vindes. Predator-filmene er mere rå og brutale. De er mere mytologiske i deres træk, og mens Predator’en bliver mere moralbunden i 2’eren, når det ikke de uhyrlige dybder, som Anderson trækker os gennem i AvP. Spillene var velykkede, fordi man så handlingen fra flere forskellige vinkler. Det forsøger Anderson tydeligvis også at implementere i sin film, men resultatet er, at begge ikoner ender som vattede karikaturer af dem selv. Og det er ærligt talt lidt af en bedrift…