Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Anmeldelsesdato:25-09-2000
Lars SimonsenAdrian Palmberg
Stina EkbladEsther
Torben ZellerPastor Viig
Ghita NørbyPsykiater

På flugt fra døden

Thomas Skjødt Jensens Manden som ikke ville dø er med kun 323 solgte billetter sidste år en af de mindst sete danske biograffilm nogensinde. Billederne i det brede format hører bestemt hjemme på biograflærredet, og der kan kun være dårlige undskyldninger for at filmen blev pillet af plakaten igen efter kort tid. Ikke desto mindre er der god grund til at opleve dette interessante danske værk, der nu er kommet ud på video.

Befrielse fra Gud
Filmen fortæller, frit efter den svenske forfatter Peter Nilsons novelle Palmberg som tog ut döden i förskott, den usædvanlige historie om manden Palmberg, som tog kampen op for at blive fri fra Gud og blive udødelig. I en ung alder brød han med sin far, som var en pastor i en lille landsby langt ude på landet, og flyttede til København. Efter farens død vendte han tilbage til gården med sin nye kone, men i 1927 brænder laden med konen og deres søn. Palmberg vælger en temmelig utraditionel vej ud af sorgen. Han vil ikke begå selvmord, og han vil ikke forsones. Hans ræsonnement synes at være, at kun ved at blive i live til al evighed, kan han blive fri for at komme i selskab med den Gud, han hader over alt. Rasende over Guds uretfærdighed og ubarmhjertighed sætter han sig for at udelukke sig selv fra omverdenen for at blive både livet og døden kvit. Og prisen for den besættelse er en tiltagende galskab. Historien følger Palmberg op igennem århundredet, hvor hverken den nye pastor, den forelskede barndomskæreste, den bedste ven, den moderne psykiatri eller nogen anden formår at bringe ham tilbage til det normale liv igen.

Dokumentarisk
Blandt Torben Skjødt Jensens tidligere produktioner er han mest kendt for en række dokumentarfilm, bl.a. filmen om dansk rockmusik gennem 25 år, Som et strejf fra 1993, Carl Th. Dreyer: Min metier fra 1996, og portrættet af Simon Spies, Simons film. Manden som ikke ville dø er Skjødt Jensens første spillefilm, og i konstruktionen af historien har han benyttet sig af elementer fra dokumentargenren. Vi får fortalt historien om Palmberg gennem interviews med de forskellige personer, der har været hans nære, og som et ’casestudy’, berettet af psykiateren fra det sindssygehospital, hvor han havner. Den komplet usentimentale formidling af historien bringer mange små overraskelser. Og de forskellige detaljer, der bliver gengivet af ’vidnerne’, gør den ellers simple historie nuanceret og tilføjer under tiden ny energi til fortællingen, der af og til truer med at miste pusten.

Et originalt skridt
Historien er en modig satsning, som Skjødt Jensen desværre ikke formår at løfte helt. Skildringen af Palmberg, der ellers spilles med en besættende overbevisning af Lars Simonsen, følges ikke ordentligt op med skildringerne af de andre karakterer. Det giver en del løse ender og nogle situationer, der er købt alt for billigt for at bringe historien videre. Det er problematisk både i forhold til historien og til forståelsen af Palmbergs besættelse. Stemningen i de sort/hvide billeder såvel som i Stig Christensens tidssvarende musik, er dog ikke til at sætte en finger på. Ligeledes er idéen bag filmen, om et menneske, der oplever det kristne verdensbilledes ubarmhjertige forskellighed fra den oplevede virkelighed, når døden kommer tæt på, både interessant og aktuel. Så er man interesseret i udviklingen af dansk films historier, så bør man ikke snyde sig selv for denne her, der bringer branchen et lille, men originalt skridt videre ad den kunstneriske vej.