Varighed:81 minutter
Instruktør:Richard Linklater

Premieredato:30-07-2004
Ethan HawkeJesse
Julie DelpyCeline

Den, der slap væk

Det er nu ni år siden, at Richard Linklater lod Jesse og Celine mødes på et tog på vej mod Wien. De faldt i snak og tilbragte en hel nat i den østrigske hovedstad med at tale sig varme på hinanden. Nu er en fortsættelse klar, hvor de ved et tilfælde møder hinanden igen ni år senere og skal finde ud af, om tiltrækningen stadig er til stede. Umiddelbart lød selve tanken om en fortsættelse til den fine første film skræmmende, men det er faldet ualmindelig vidunderligt ud.

Ni år fremme af vejen
Denne gang har skuespillerne Ethan Hawke og Julie Delpy selv været med til at skrive manuskriptet og på den måde videreudvikle deres personer. Det har resulteret i 80 præcise minutter, der udspiller sig i real time. Jesse er i Paris for at præsentere en roman, fiktionshistorien om en ung amerikansk turist, der falder for en fransk pige og tilbringer en nat med hende i Wien. Celine er naturligvis nødt til at dukke op i boghandlen, hvor bogpræsentationen finder sted, dels fordi hun har læst bogen og har genkendt fortællingen, men også fordi hun er nysgerrig efter at se, hvordan Jesse er nu. Tiltrækkes de stadig af hinanden eller var det blot én magisk nat i Wien?

Mødet i Wien?
Den første film sluttede åbent med at de to hovedpersoner aftalte at mødes seks måneder senere på samme perron, som de tog afsked fra. De ville ikke risikere, at forholdet skulle løbe ud i sandet gennem breve og telefonopkald, så ingen adresser eller numre blev udvekslet andet end løftet om at ses igen. At finde ud af, om de rent faktisk mødtes, er selvfølgelig en af de oplagte attraktioner ved Before Sunset, men heldigvis er der så meget mere at komme efter, for de to hovedpersoner er for alvor blevet ni år ældre. De er gået fra den ubekymrede ungdom til voksenlivet i den første del af 30’erne, begge i parforhold uden at det nødvendigvis er lykken, og samtidig kommunikerer de mindst lige så flydende og intuitivt som sidst, denne gang blot med ni års erfaring yderligere i rygsækken.

Stramt komponeret
Straks da Jesse har afsluttet sin bogpræsentation bevæger de sig ud i Paris i den lille halvanden time, som han har tilbage i byen, inden han skal nå ud til sit fly i lufthavnen. Det giver glimrende mulighed for at holde filmen i den stramme real time-konstruktion, hvert eneste ord og blik er med i handlingen, det er virkelig koncentreret helt ned til essensen. Der er derfor heller ikke plads til for megen løs snak - hvis de virkelig vil bruge mødet til noget, så gælder det om hurtigt at genfinde forbindelsen og få vendt de væsentlige spørgsmål.
Dialogen flyder om muligt endnu bedre her end den gjorde i Before Sunrise, og man kan kun blive i godt humør af at følge to personer, der så oplagt passer sammen, og alligevel besidder alle af vores generations værste parforholds-neuroser, som lægger konstante fælder ud for den oplagte udvikling på deres forhold. Filmen kommer på imponerende vis rundt om en lang række situationer, følelser og personlige udviklinger uden at det føles forceret og konstrueret.

Moderne romantik
Before Sunset er blevet alt det, man ikke vidste, man drømte om efter Before Sunrise, en stærk og moderne romantisk fortælling om en generation, der har en tendens til at analysere og tale selv det mest oplagte til døde, men som også er i stand til at hengive sig helt til forelskelsens eufori og kærlighedens mest kvælende klaustrofobi. Og så har filmen en af årets mest flabet lækre slutscener.