Anmeldelsesdato:03-08-2004
Ken WatanabeKatsumoto
KoyukiTaka
Billy ConnollySgt. Zebulah Grant
Tony GoldwynCol. Benjamin Bagly
Shin KoyamadaNobutada

Danser med samuraier

Nye horisonter er kendt for at kunne bringe sjælefrelse, og beretningen om en knækket mands møjsommelige vej tilbage til livet rummer bestemt potentiale til at blive både gribende og menneskeklogt. Men summen af elementerne giver desværre ikke helt det ønskede resultat efter to en halv time i selskab med Edward Zwicks storladne epos om den ødelagte krigshelt Nathan Algren og hans oplevelser i Japan. The Last Samurai er langt størstedelen af tiden epos bare fordi den kan, og den centrale historie fortaber sig bag en overmatchet hovedrolleskuespiller og heroiske slow motion-sekvenser, der vist nok burde sige noget om heltemod og ære, men snarere demonstrerer, hvor mange penge filmen har kostet.

Helt med kvaler
Nathan Algren er en folkehelt i det unge USA. Han har kæmpet under Custer i dennes dumdristige slag mod de indfødte amerikanere og har selv været med til adskillige meningsløse nedslagtninger i fremskridtet og snæversynets navn. Krigsvanviddet har sat sig på leveren, mens Algren med flasken i hånd forsøger at glemme ugerningerne, og derfor er han heller ikke længe om at slå til, da en japansk delegation i San Francisco tilbyder ham en urimelig stor sum for at komme til Japan og optræne en hær, som skal tage sig af en sidste, reaktionær Samurai-herre, som nægter at byde fremskridtet og jernbanen velkommen på de japanske øer.

Den sære fremmede
Det tager ikke mange timer i Japan, før man aner, at Algren er kommet fra asken til ilden. De udsendte amerikanske officerer er kun opsat på at få en stor våbenaftale gennemført med den unge og umodne japanske kejser, så de sender alt for tidligt den utrænede stak bønder i kamp under Algrens ledelse, og det går selvfølgelig grueligt galt. Hæren bliver slagtet, og Algren ligger modtvunget i mudderet omringet af samuraier, der blot afventer, at krigsetiketten bliver fulgt. Nathan Algren har tabt, og derfor bør han tage sit eget liv for at redde æren. Men sådan kæmper en amerikaner ikke. Som en tiger, trængt op i en krog, kæmper han videre uagtet de håbløse udsigter, og det vinder i et svagt øjeblik Samurai-lederen Katsumotos respekt. Han skåner Algrens liv og tager ham med til den afsidesliggende landsby, hvor den sidste samurai-klan holder til, for at studere denne helt nye og ukendte variant af begrebet stolthed.

Instruktøren på arbejde.
Tilbage på benene
Algren falder til i landsbyen, lærer deres skikke og adfærd – og ikke mindst: lærer at kæmpe og tænke som en samurai, at tømme hovedet for overflødige tanker, når først sværdet ligger i hånden. Der indføres også en småklodset romantisk sidehistorie, hvor Algren bliver indlogeret hos enken efter en af de krigere, han nåede at slå ihjel inden tilfangetagelsen. På mirakuløs kort tid forsvinder den martrede samvittighed, sprutten bliver droppet til fordel for renhed i ånd og krop – og Nathan Algren indser, at hans oprindelige mission i Japan blev betalt af de forkerte. Han slutter sig derfor til samuraierne, og efter et par diplomatiske dansetrin lines der op til det store afgørende slag mellem den nu ret så veltrænede japanske hær og de få samuraier. Det er Howitzerkanoner mod bue og pil – men så er det jo godt, at man som samurai kan gå på banen uden at bekymre sig om at vinde, bare æren er i behold.

Gode takter
Der er enkeltscener i The Last Samurai, hvor man aner langt mere spændende spor i historien, som desværre aldrig bliver fulgt ordentligt til dørs. Algren præsenteres ved et par tilfælde som krigeren, der er trængt op i en krog – både af samvittigheden, der konstant tvinger ham til den nærmeste flaske, men også rent fysisk. Det kunne have været sjovt, hvis John Logan havde orket at følge den vinkel på Algren-figuren, for som den er endt, er det svært at tage den dybt plagede krigshelts forvandling helt seriøst. Det passer vældig godt til Hans Zimmers svimlende melodramatiske score, der lader japanske fløjter hvirvle rundt i alle surround-kroge, men knapt så godt til at etablere en troværdig hovedperson. Nu finder Algren æren i det japanske bagland, og med den i behold kan han langsomt begynde at definere et liv.

Den sidste samurai
Filmens sidste samurai spilles med stoisk ro af den Oscar-nominerede japanske skuespiller Ken Watanabe, en solid præstation af den art, der sender chokbølger gennem Hollywood, når de opdager, at der også kan spilles skuespil udenfor den vestlige verden. Overfor ham fylder Tom Cruise langt mere end den sympatiske skuespiller kan bære. Det er naturligvis svært at sætte en stopper for en topstjerne i hans liga, men for at vi skal gribes af Algrens indre konflikter, så kræver det altså mere end Cruise er i stand til at snerre frem gennem det ene, forpinte ansigtsudtryk, der udgør repertoiret. Han er ikke håbløst overmatchet, men der mangler simpelthen noget fylde i hovedrollen, og det er et problem, når manuskriptet lader hele vægten i historien ligge på hans skuldre.

Forenklet
The Last Samurai er i form og indpakning en ægte Hollywood-storfilm af den type, som filmbyen har kunnet dreje fra de tidligste år. Edward Zwick kender alle de klassiske tricks og bruger dem skamløst til at pumpe det ret beset spinkle plot for Oscar-moments på stribe. Hvis man skal sammenligne med Costners Danser med ulve - og det gør man flere gange undervejs – så var tonen mere reel og oprigtig i Costners besøg til ”de vilde”, og det var tydeligt, hvad John Dunbar (hovedpersonen) fik ud af besøget. Det står aldrig helt klart i The Last Samurai, der i enkelte øjeblikke ligner en politisk lussing til den nuværende amerikanske tendens til krigsførelse i fjerne egne af kloden. Filmen handler påfaldende lidt om den sidste samurai – og der er ellers en gevaldigt spændende historie at fortælle, men i stedet for fokus på Watanabes stolte kriger, der nægter at bøje sig for de kapitalistiske kræfter og i stedet holder forældede begreber som ære og stolthed i hævd, har John Logan valgt at holde kameraet og pennen koncentreret om Algrens måde at indoptage samuraikulturens levevis på. At penge korrumperer har vi efterhånden lært – men at løsningen er, at vende det moderne samfund ryggen for med stolthed og ære i behold at blive pløjet ned på en slagmark, er en fornærmende forenkling af en tusindårig kultur.

Med Oscar i kikkerten
Hvis ikke John Logan og Edward Zwick havde haft øjnene så fast rettet mod de Oscar-statuetter, som gik til alle mulige andre, så kunne The Last Samurai sagtens have været en bedre fortælling. Nu må man nøjes med at give sig hen til de flotte billeder, kostumerne og storheden over fortællingen – for nok giver regnestykket ikke et tilfredsstillende resultat på bundlinien, men derfor kan man jo godt nyde den pæne opsætning.

Hvad filmen måtte mangle i kvaliteter, gør ekstramaterialet alt for at rette op på. Dette er en lækker, stilfuld og indholdsrig udgivelse, som man sagtens kan være bekendt at have stående på hylden - også selv om man ikke er samurai- eller Tom Cruise-fanatiker.

På hovedskiven ligger filmen i fin teknisk kvalitet - omend lidt DTS-lyd ikke havde skadet - sammen med et levende og informativt kommentarspor fra instruktøren Edward Zwick. Han er vældig god til at fortælle om både effekter, skuespillere, historie og de mange udfordringer en storfilm af denne kaliber byder på.

På udgivelsens anden skive myldrer det med features i alle afskygninger. Edward Zwick har udover kommentarsporet også leveret kommentarer til en videodagbog, der på en lille halv time følger arbejdet med optagelserne. Den type b-rolls er ikke usædvanlige på en dvd, men det er sjældent, at man får forklaringer med undervejs, og det styrker oplevelsen en hel del. Der tegnes i "A Warrior's Journey" et portræt af Tom Cruise i rollen som Nathan Algren, og de to hovedattraktioner (Cruise og Zwick) tager en noget selvglad og fedtende sludder i interviewet "Making an Epic".

Mere substans er der i de mange sær-features som går bag om kameraet og følger arbejdet i de forskellige afdelinger af en stor filmproduktion. "A World of Detail" bruger tid sammen med filmens production designer Lilly Kilvert, "Silk and Armor" kigger nærmere på costume designer Ngila Dicksons arbejde og to selvstændige featuretter bruger tid sammen med militære eksperter på at se nærmere på filmens kampsekvenser. The History Channel har også kigget nærmere på forholdet det historiske perspektiv i filmen, desværre i en meget poppet form, men indholdet fejler sådan set ikke noget.

Endelig er der en masse lir. To slettede scener med fine kommentarer fra Edward Zwick og endda en tur bag kameraet på den ene af scenerne, så man kan se, hvordan en hovedafhugning blev lavet uden at miste skuespilleren. Små ti minutter fra filmens premiere i Japan giver et godt billede af det sammenhold, som er opstået mellem filmens stjerner, især den ellers så gravalvorlige Ken Watanabe gør et levende og begejstret indtryk. Og endelig er der DVD-ROM-funktioner, som kan udløses på en computer med dvd-drev.