Anmeldelsesdato:22-09-2004
Albert Finneygamle Edward Bloom
Billy CrudupWilliam Bloom
Alison Lohmanunge Sandy Bloom
Jessica Langegamle Sandy Bloom
Helena Bonham CarterJenny

Æblet falder ikke langt fra stammen

Tim Burton er tilbage med endnu et eventyr efter den noget skuffende actionfilm Planet of the Apes. Uden at returnere til sine sædvanlige dystre og mørke farver fortæller han dog i vanlig melankolsk tone historien om en far og søn, der efter et helt liv sammen endelig finder hinanden. Ikke det mest opfindsomme udgangspunkt for en film, men Burton bruger hele talentet på at dække flere årtier for til sidst at komme til den uundgåelig morale - og sikke en rejse.

To historiefortællere
Historiens egentlige hovedperson hedder Will Bloom (en følsom Billy Crudup). Han er journalist og bor i Paris, tydeligvis fordi han vil så langt væk fra sin far som muligt, men da senior ligger for døden, må Will pakke kufferten og rejse tilbage til barndomshjemmet. Hans sidst bøn til faren er at få sandheden bag alle hans gamle røverhistorier. Wills hustru er nemlig gravid, og han har nu indset vigtigheden i at kende sin far. Efter 35 år burde man tro, at han gør det, men den farverige Edward Bloom har altid elsket at pyntet lidt på sandheden, og man har aldrig kunnet skelne virkeligheden fra fantasien. Og Will bliver da også nødt til at få hjælp udefra til at få uddybet historierne, og herved får Burton rig lejlighed til at gøre, hvad han gør bedst – skabe nye verdener.

Den usynlige grænse
Ewan McGregor og Albert Finney har rollerne som henholdsvis den unge og gamle Edward, og selvom rollen i forvejen byder på masser af excentrisk charme, så leverer begge skuespillere nogle pragtfulde præstationer. McGregor dominerer filmen, da vi i et konstant bombardement af flashbacks får fortalt Edwards historie helt fra hans usandsynlige fødsel, men Big Fish bliver aldrig en tung familiesaga. Bloom har levet et spændende liv, som viser sig ikke at være helt så opdigtet som først antaget. Big Fish er afsindig let i tonen, men Burton skøjter ikke blot rundt på overfladen og viser sig frem med flotte kulisser og skæve figurer. Jovist er hans film livsbekræftende og morsom, men det er den kun fordi vores hovedperson når at gennemgå en nærmest spirituel rejse. Siden barndommen har farens fantastiske fortællinger irriteret Will, men han finder langsomt ud af, at faren ikke har brugt historierne som en måde at distancere sig på eller for egen vinding, men fordi de har fået ham igennem tilværelsen med livsglæden i behold.

En stor lille film
Det er en rørende film Tim Burton har fået ud af Daniel Wallaces roman og i enhver andens hænder kunne der nemt være gået klæbrig tv-film i foretagendet, men Burton har en magisk evne for storhed, og den smalle historie syner på grund af hans sikre evne til at fortælle i stedet som en vigtig og tankevækkende film om livets sande værdier og hvordan man vælger at leve. Filmmanden er tydeligvis også blevet mere moden, for Big Fish er ikke kun et festlig udstyrsstykke i klare farver. Historien er denne gang primus motor, og det virker som om Burton denne gang ikke har insisteret på at dreje historien i den sørgmodige retning, hvilket klæder filmen. Gamle fans behøver dog ikke at fortvivle, Danny Elfman har igen tryllet med musikken og Burton byder både på kæmper, siamesiske tvillinger, en heks og en kæmpe fisk, han har blot flettet den farverige fabel sammen med et lille hverdagsdrama om en helt almindelig søn og en ualmindelig far, og resultatet er både sanseligt og eventyrligt.

Hvor er det pragtfuldt, at så skøn en film også er blevet udstyret med så herligt ekstramateriale!

For at starte forsigtigt. Menupunktet 'Special features' ser ikke ud af meget. Der er blot tre overskrifter. Den ene hedder featuretter, men herunder gemmer der sig tre sjove kategorier: Den første 'The Character’s Jouney' består af tre specifikke dele: 'Edward Bloom at Large – ni solide minutter, hvor både Ewan McGregor, Tim Burton og Albert Finney taler om den farverige figur. 'Amos at the Circus' sætter Danny DeVitos rolle i fokus i fem minutter, men 'Fathers and sons' naturligvis handler om filmens besværlige far/søn-forhold. Disse traditionelle featuretter med filmklip og interviews er ofte ret ligegyldige og uinteressante, men for en gangs skyld føler man ikke her, at man spilder tiden ved at se dem.

Næste punkt under 'featuretter' hedder 'The Filmmaker’s Path', hvorunder der igen gemmer sig en håndfuld godbidder: 'Tim Burton: storyteller', 'A Fairytale World', 'Creature Featurettes' og 'The Author’s Journey'. Titlerne siger alt, men indholdet er heldigvis både informativt og underholdende.
Sidste mulighed under 'Featuretter' går under navnet 'Fish tales' og er en feature, der viser små indslag under filmen, præcis lige som med trivia-quizzen, hvor man under featuretterne kan få skjulte godbidder frem. Dog kan man også quizze helt almindeligt, et spørgsmål ad gangen, hvis man foretrækker det på den måde. Som præmie får man serveret en lille featurette om hvordan 'frysescenen' i cirkuset blev lavet.

Kommentarsporet er selvfølgelig noget for sig selv. Filmskaberen fortæller i selskab med en journalist alt, der er værd at vide om filmen. Meget af det handler om fortolkningen af historien og hvad der ligger bag filmen. Fordi kommentarsporet egentlig er et alternativt interview slipper vi både for lange stille pauser og passager med ligegyldig snak om åbenlyse ting, vi selv kan se, men derved bliver det også lidt tungere at have med at gøre. Ørerene skal slås helt ud for optimal nydelse, men brug endelig den ekstra energi på det, for kommentarsporet er en af den slags man både underholdes og gribes af. Skønt!