Anmeldelsesdato:21-09-2004
Tadanobu AsanoGennosuke Hattori
Yui NatsukawaO-Shino
Michiyo OokusuO-Ume
Gadarukanaru TakaShinkichi
Yûko DaikeO-Kinu

Sværdet ’swinger’

Der er dem, der siger, at Kill Bill, Daredevil og Tiger på spring, drage i skjul er det rene vand ved siden af Takeshi Kitanos nye samurai-drama/action/komedie-film. Det er i hvert fald sandt, at der er tale om noget helt unikt med Zatoichi, der får det bedste frem i Kitanos mange talenter - og det siger jo ikke så lidt.

Kitano som blond og blind - og så bliver han iøvrigt større, hvis du klikker på billedet.
Legenden Zatoichi
Zatoichi er for Japan, hvad Robin Hood er for Vesten. Der er lavet næsten 30 tv-seriefilm om den blinde massør og sværdvirtous, der kæmper retfærdighedens sag, når han ikke lige vinder rub og stub med sine terninggætterier i den lokale spillebule. Zatoichi er også en af Japans største folkelige succeser og tegner sig således for det mest indtjenende dvd-salg i dag. Det kom derfor som lidt af en overraskelse for de fleste, at art house-auteuren Takeshi Kitano ville genoplive legenden, der sluttede med tv-serien i 1989. På den anden side kan man vel ikke forvente andet end overraskelser fra en instruktør, der har givet os så forskellige film som Hana-bi (Venedig-vinder, 1997), A Scene at the Sea (1991), Kikujiro (1999) og næstsidst Dolls (2002). Kitano viser nu med Zatoichi at han også kan lave mere mainstreamet underholdning uden at sælge ud af sine kuriøse påfund.

Computerblod i det vilde øst
Engang var filmblod ketchup og det der ligner, nu kan den slags laves i computerne, og det har Kitano valgt i Zatoichi. Et ganske fint træk, for det giver filmen et tegneserieudtryk, der passer godt ind i den lette underholdning om superhelte. For der er nemlig rigeligt af det i Zatoichis verden. Vi møder vandringsmanden på vej mod en lille flække, der er under kontrol af den brutale gangster Ginzo. Ginzo har netop ansat den brillante samurai Hattori som livvagt, hvilket gør planerne sværere for geishaerne Okino og Osei, der er kommet til byen for hævn. Deres forældre blev nedslagtet, da de endnu var små børn, formentlig af forbrydere med relationer til Ginzo-banden. Zatoichi må hjælpe hævnen på vej i det vilde øst.

Geishaerne gemmer på skarpe hemmeligheder under silken.
Mainstram med twist og humor
Takeshi Kitano spiller selvfølgelig selv hovedrollen (under navnet Beat Takeshi) som den blonde, korthårede samurai, der trods sin blindhed excellerer i dødsstød, selvom hans overfaldsmænd er trænede og i hobetal. Her er sværdkampe ad excellence, der godt kan få en til at tvivle lidt på om al hurlumhejet i Kill Bill virkelig var nødvendigt for at tage sig godt ud. Ikke alene er Kitanos film til overmåde lækker at se på, den har også et ironisk glimt i øjet, og en ’stomp’-rytme fra den lokale folkemusik tunet til dagens lydbillede, som får Zatoichi til at tage sig ud som en vaskeægte ’Dancer in the dark’. Det er på alle måder en lækker film Kitano brillerer med. En ’Eastern’ hvor det handler om at overleve og hvor det tillades, at der også blandt de onde kæmpes for en heroisk sag, som livvagten Hattori, hvis skæbnes er lejemorderens for at redde sin dødssyge kone. Zatoichi kan tilmed være hylende morsom, som når de toptrænede samuraier lidt for skødeløst trækker deres sværd og ved uheld kommer til at skade hinanden. At se Zatoichi er ligesom at høre et velsvingende popnummer, der lige præcis har den bund og originalitet, der skiller den ud fra mængden og både får det brede og kræsne publikum ud og danse. Multikunsteren Kitano kan det hele - og viser det i Zatoichi. Du kan simpelthen ikke bede om mere. Se den så!

(af -FAV)

Ekstramaterialet er overskueligt men grundigt på denne udgivelse, og med den rette portion tålmodighed og ro omkring sig er der noget at komme efter i den 40 minutter lange "bag kameraet"-feature, der heldigvis er tekstet, men som stadig lider under en sær 'oversættelses'-teknik.

Om programmet i originaludgaven har haft indtalt fortællestemme eller mange skærmtekster er svært at spå om, men i hvert fald er der mange, tavse passager, hvor der undertekstes en masse om filmen, som ikke stammer fra en lydkilde, vi kan høre. Vi er jo vænnet til, at undertekster stammer fra talte stemmer eller tekst i billedfeltet, så det er svært forvirrende de første par minutter. Det er mest sandsynligt en japansk fortællestemme, der er blevet fjernet fra lydsporet - og når man har vænnet sig til denne noget aparte præsentation, så rummer programmet gode informationer.

Interviewbidderne med de medvirkende er mere uoplagt præsenteret, så hvis man ikke når længere end hovedfeaturen overlever man uden tvivl.

Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9