Kadee StricklandSamantha Rogers
Matthew MarsdenDr. Jack Byron
Morris ChestnutGordon Mitchell
Karl YuneTran
Salli RichardsonGail Stern

Langt ude i Borneos jungle

Den første Anaconda var kun interessant, fordi den rummede en lang række kendte navne, som satte karrierer og respekt over styr ved at medvirke i en gennemført tosset eventyrfilm, hvor filmens titelperson stille og roligt satte de dumdristige eventyrere ud af spil. Nu fortsætter massakren på den anden side af Jorden i Anacondas - Jagten på Blod Orkidén, som på ingen måder overgår originalen i logisk plotafvikling eller troværdigt skuespil, men som alligevel har en sær ærlighed over uhyrlighederne – en oprigtig intention om at underholde. Netop fordi filmen hverken forstiller eller prædiker, holder den stilen et langt stykke af vejen.

Det kan være farligt at holde sig for længe, hvis man har en stor blære.

Evigt orkidéliv
Der er ellers ikke meget talent over skuespillermassen til Anacondas. De medvirkende er udvalgt på udseende og intet andet, selv om instruktøren Dwight H. Little i et ambitiøst øjeblik har udtalt, at det gælder om at have personer i de centrale roller, som tilskueren er villig til at investere følelser i. Det er nu ikke andet end den mest dyriske drift, der bliver vækket ved synet af filmens hovedpersoner: et hold forskere, der har fundet ud af, at inde midt i Borneos jungle findes en særlig blodorkidé, som en gang hvert sjette år blomstrer og dermed udskiller et stof, som kan virke livsforlængende. Det er udsigter med penge i, men der er kun kort tid til, at blomstringen er ovre, så det går i huj og hast til Borneo, hvor ingen af de lokale har lyst til at sejle op af floden midt i regntiden.

Langt fra civilisationen
I stedet er en amerikansk kaptajn villig til for et ikke ubetydeligt beløb at gøre stort set hvad som helst – så op af floden med vores gruppe af dumdristige eventyrere og så kan uheldene begynde. Lidt banalt sætter roret sig fast i samme øjeblik, som båden skal foretage det vigtige sving væk fra et vandfald, og snart efter ligger båden på bunden af floden og vores hovedpersoner er overladt til deres fødder og en mudret junglebund. Vi er på dette tidspunkt ganske glimrende klar over, at en ualmindelig stor anaconda cirkler sig rundt om vores venner, men filmen er ganske god til at holde monstret i skyggerne, så vores fantasi får lov at lege med. Beslutningen er sikkert truffet af budgetårsager, men virkningen er i orden.

Deltagerne på ekspeditionen besluttede sig for lege blindeleg, mens de krydsede sumpen.

Indre stridigheder
Desværre er det svært at få ædt et hold eventyrere, hvis de ikke dummer sig lidt, så udover en konstant faldende intelligenskvotient, så har manuskriptforfatterne også skrevet så rigeligt med interne stridigheder ind i dialogen, at man stille og roligt begynder at håbe på, at de mest kontrære i forsamlingen snart må ende deres dage i kæmpeslangens gab. For slangerne i filmen er ikke dummere end forretningsfolk og videnskabsmænd til sammen, så de har selvfølgelig spist løs af den lækre Blodorkié, har fået evigt liv og er derfor vokset til gigantstørrelse. En forklaring, filmen præsenterer helt uden antydningen af blink i øjet. Herfra har Anacondas - Jagten på Blodorkidén solgt sig selv helt og aldeles til monsterfilmenes fjollede univers og spændingen om hvornår massakren kan begynde er det eneste tilbage. De mest desperate kan sukke over en velbygget mandekrop på helten Johnny Messner, men den slags kan man også få afløb for i et hvilket som helst teenagemagasin, og så skal man enten have en absolut svag side for fjollede monsterfilm eller have spist af Blodorkideen selv for at føle, at man har tid til denne slags jungleekspeditioner.