Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Premieredato:15-07-2005
Thomas Bo LarsenFrank
Paw HenriksenTim
Helle FagralidJulie
Thorbjørn HummelThorbjørn

På farten

130.000 kroner. Det skal der til, for at Tim og Franks mor kan blive opereret for den kræftsygdom, som de danske læger har opgivet at gøre noget ved. De to brødre røver en bank, og så er den film ellers i gang.

Lige-ud-af-landevejen
Med en effektiv, hæsblæsende og bogstaveligt talt lige-ud-af-landevejen-historie drøner det nye stjerneskud Paw Henriksen og veteranen Thomas Bo Larsen stærkt igennem en sjældent set velfungerende og konsekvent dansk action-film. Og nej, det er langt fra en film for mellemgenerationen, som er blevet forkælet med romantiske komedier og tragedier i årevis. Der er tale om en tæt på regulær b-film holdt flot oppe af et teknisk overskud og en stærk fornemmelse for tempo og dynamik.

På flugt i en hjerteambulance
Allerede efter bankrøveriet går det galt. De to brødre må tage flugten i en hjerteambulance, og da den anden flugtbil er blevet stjålet, er det deres eneste vej væk fra de jagende politibiler. Og bortset fra at man næppe kan forestille sig en mindre opsigtsvækkende flugtbil, så har ambulancen også sine fordele. I første omgang, er den døende patient og den unge kvindelige lægepraktikant bagi, dog ikke blandt dem.

Markante indtryk
Det er ikke nogen dyb historie, men den er afgjort heller ikke bundløs. Det intense forhold mellem de to brødre, der viser sig at være ret så forskellige, skildres glimrende af Paw Henriksen, som efter en række habile biroller løfter sin første hovedrolle som nybegynderforbryderen Tim stærkt op imod veteranen Thomas Bo Larsen, der for alvor har fundet formen igen i den skarpe rolle som den hærdede storebror. Helle Fagralid er sød, som hun skal være som lægepraktikanten, der er listig nok til at lægge sig mellem brødrene. Hendes karakter er faretruende tæt på forudsigelig, men også hun formår at twiste den lige tilpas, så hun efterlader et markant indtryk.

Overbevisende debutfilm
Endnu engang er det et af de unge talenter fra Filmskolen, der overrasker med en ferm håndtering af et genreformat, som ellers oftest er forbeholdt filmfolk fra den anden side af Atlanten. Laurits Munch-Petersen har gennem de sidste ti år lavet en lang stribe kortfilm, og han forlod skolen forrige år med afgangsfilmen Mellem Os, der blandt en række priser modtog en studenter-Oscar. Hans første spillefilm er et forfriskende bud på, at der findes en mellemvej mellem det prætentiøse og det overfladiske. En mellemvej, han drøner ud af med et overbevisende overskud.