Anmeldelsesdato:03-01-2005
John HurtTrevor 'Broom' Bruttenholm
Selma BlairLiz Sherman
Rupert EvansJohn Myers
Karel RodenGrigori
Jeffrey TamborTom Manning

Rødt chok! Helvedesdrengen varmer godt...

Det er i sandhed et partnerskab af dæmoniske dimensioner, som instruktør Guillermo del Toro og tegneserieskaber Mike Mignola har indgået for at skabe celluloid-versionen af Mignolas famøse og på mange måder unikke superhelt Hellboy. Et partnerskab, som kunne være endt i de rene popcorn-kalorier som del Toros Blade 2, men som i stedet er blevet en værdig adoptering af forlægget og en solid sommerfilm med en perfekt castet Ron Perlman som den røde dæmon med den store hånd.

"Red, white, you men are all the same"
Nazis – I hate those guys…
Som med alle gode historier starter vi under Anden Verdenskrigs sidste krampetrækninger. Året er 1944, og Adolf Hitlers okkulte interesser har ført nazisterne frem til et potentielt vendepunkt. I samarbejde med Rasputin, den gale, russiske munk, der skulle forgiftes, skydes, knivstikkes, hænges og druknes, før han døde (og så åbenbart ikke døde alligevel), har nazisternes okkulte afdeling – repræsenteret af Rasputins kæreste Ilsa og den ekstremt suspekte og virkelig vellykkede superskurk Kroenen – langt om længe fundet det sted, hvor de skal åbne portalen til helvede og slippe en for længst glemt guddom løs i verden. Men de allierede har heldigvis lugtet lunten, og alt går galt for nazisterne – Rasputin bliver opslugt af portalen, og de allierede banker resten. I ruinerne finder de en lille, rød fyr med en stor hånd, som de først antager er en abe, men som hurtigt udvikler sig til at være en forbryderbekæmpende dæmon med en forkærlighed for katte og pandekager.

Endelig en rigtig dæmon
Hellboy, perfekt spillet af Ron Perlman, ender med at arbejde på de godes side. Han bliver adopteret af professor Trevor Bruttenholm (John Hurt), der er leder af en hemmelig afdeling af den amerikanske efterretningstjeneste, som tager sig af alle overnaturlige elementer – en slags X-Files, bare på den lidt mere effektive måde – og sammen med fiskemanden Abe (pålagt glimrende stemmeskuespil af David Hyde Pierce) løber de rundt i verden og tæsker ondskab. Og det bliver der i øvrigt god brug for, da Rasputin pludselig en dag viser sig at være en del mere levende, end hvad godt er. Genoplivet af Ilsa og Kroenen, som naturligvis undslap 60 år tidligere og ikke er ældet en dag, iværksætter han sin oprindelige plan med at ødelægge verden – en plan, hvori Hellboy spiller en lille, men vital, rolle. Hellboy og en masse helvedeshunde, lader det til. Det lyder måske hyggeligt, men Hellboy er nu engang mere til katte, og de her hunde har også en forkærlighed for menneskekød, som i det lange løb nok ikke går helt.

Han har sand i stedet for blod, lædermaske i stedet for ansigt.....enhver svigermors drøm.
Harry eller Hellboy?
Guillermo del Toro sagde efter sigende nej til både Blade Trinity og Harry Potter og fangen fra Azkaban, da han skulle lave Hellboy, ikke mindst fordi han i årevis havde ønsket at lave den og nu endelig fik chancen, og man må sige, at han har gjort et solidt stykke arbejde. Historien i filmen er taget delvis fra serieforløbet ”The Seed of Destruction” og fra de kortere historier ”Right Hand of Doom” og ”Box Full of Evil”. De tre historier er stykket elegant sammen, og mens inkarnerede fans af serien sikkert vil finde alskens problemer, fungerer historien fint i forhold til filmen og dens flow. Kun en enkelt gang, en times tid inde i filmen, løber vi panden mod muren og må lige udholde et lidt for langt kvarter, hvor Hellboy skal pleje sin kærlighedsinteresse med den pyrokinetiske kvinde Liz. Ikke noget, der totalt dræber filmen, men et ellers glidende forløb rammer en lille fartfælde der.
Hellboy er glimrende portrætteret af Ron Perlman, der fanger både den brovtne og bidske side af dæmonen, mens han sammen med del Toro forsøger at indkapsle den del af Hellboy, som bare gerne vil passe lidt bedre ind i verden og derfor blandt andet filer sine horn ned hver aften. Portrætteringen af personerne lykkes ikke helt så godt som i Spider-Man 2, og det er tydeligt, at del Toro ikke er så dygtig en person-instuktør som Sam Raimi, men filmen og stemningen er også en anden, og derfor fungerer Hellboys blødere sider fint alligevel. Guillermo del Toro lader heller ikke filmens special effects overtage, hvilket ellers kunne være fristende i en film af netop denne type. Hen mod slutningen savner man måske en smule mere bulder og brag, men i det store hele er underholdningen sikret, licensen veludviklet og udnyttet til det fulde, og vi kan roligt glæde os til at se ”Big Red” dukke op igen i 2006, hvor Hellboy 2 indtil videre er sat til at udkomme.

(af –FAV)

Hellboy-dvd’en er en mindre mastodont på hele tre skiver – en vaskeægte fandrøm under ledelse af instruktøren Guillermo del Toros store entusiasme for projektet.

Filmen udgives i en ”Director’s Cut”-udgave, hvor del Toro har fået lov at udvide fortællingen med et par nøglescener af den type, som altid bliver fjernet inden biografpremieren på en film til stor fortrydelse for de kreative bagmænd. Hellboy bliver hverken dårligere eller bedre af den overskuelige udvidelse, men det er da rart at vide, at del Toro nu har fred i sindet. Han har selv indtalt et glimrende kommentarspor, hvor man gennem hans lårtykke dialekt fornemmer den udtalte begejstring, som fik ham til at sige nej tak til at lave Harry Potter og fangen fra Azkaban, da den skulle indspilles samtidig med chancen for at lave Hellboy dukkede op. Komponisten Marco Beltrami har også indtalt et kommentarspor.

På de øvrige to dvd’er kommer på sammenlagt noget nær seks timers rundtur bag kulisserne. Det er sat nogenlunde op rent tematisk, og hvis man kan holde opmærksomheden intakt til de mange smådetaljer om arbejdet med filmen, så er der vældig meget at komme efter. Så afgjort et ekstramateriale, man skal give sig tid til – og det er vel kun de mest fanatiske, som når hele vejen igennem. Man kunne godt have ønsket sig, at de enkelte indslag var lidt længere og gik mere på tværs af arbejdet med filmen, men opsætningen af de mange smådele giver fin mulighed for at se det i en rimelig form for kronologi.

På den tredje skive er der en overvægt af typisk overflods-ekstramateriale, som man undervejs overvejer relevansen af flere gange. Men hvis man ser bort fra de få øjeblikke, hvor man føler, at hele stakken af tilgængelige bag kameraet-optagelser er blevet smidt med skiven uden en fornuftig sortering, så er 3-disc-udgaven naturligvis noget, man skal eje, hvis man har tænkt sig at bruge tid på filmen i årene fremover. Bedst er nu stadig at følge Del Toro arbejde med filmen eller høre ham fortælle om den på kommentarsporet.