Hør anmeldelsen her

05-08-03:
Midsommer
23-07-02:
Klatretøsen

16:9 Anamorphic WideScreen, 2.35-1

Dolby Digital 5.1, DTS

Kommentarspor med Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg og tidligere spindoktor Henrik Qvortrup, Feature om inspirationskilderne til filmen, Bag kameraet, Interviews med Niels Krause-Kjær og scenografen Niels Sejer, featurette om De Konservatives spin på filmen, fraklip, slettet scene, alternativ scene, plakater, trailers
Kongekabale

Genre:Thriller
Varighed:103 minutter
Instruktør:Nikolaj Arcel

Anmeldelsesdato:21-02-2005
Anders W. BerthelsenUlrik Torp
Søren PilmarkErik Dreier
Nastja ArcelLone Kjeldsen
Nicolas BroHenrik Moll
Charlotte MunckMette Torp
Ulf PilgaardGunnar Torp

Magtens kortspil

”Hvordan adskiller man sig fra mængden som debuterende instruktør i Danmark?” Det spørgsmål stillede Nikolaj Arcel sig selv, da han skulle vælge projekt til spillefilmsdebuten – og svaret kan nu ses i biografer over hele landet i vel nok efterårets bedst markedsførte danske film. Kongekabale er et effektivt stykke genrehåndværk, der i bedste tradition hylder den ukuelige og idealistiske journalist.

Et særsyn
Baseret på den tidligere konservative spin-doktor Niels Krause-Kjærs spændingsroman af samme navn er Kongekabale noget så usædvanligt som en dansk politisk thriller. Genren er ærkeamerikansk, og Arcel har da også ærligt indrømmet, at to film spillede en central rolle i arbejdet med filmen, nemlig Alle præsidentens mænd, 1976 og Michael Manns The Insider, 2000. Begge film om journalisters hårde arbejde for at få sandheden frem. Her til lands har vi ikke været nærmere end Michael Falch-udgaverne af Dan Turells romaner, og de nåede aldrig for alvor at få luft under vingerne.

Kampen om magten
I Kongekabale befinder vi os i et fiktivt, men genkendeligt, dansk univers. Midterpartiet står til en klar valgsejr ved det kommende folketingsvalg, da katastrofen indtræffer. Partiets formand, landets kommende statsminister, kører galt på vej hjem fra et vælgermøde, og med ét udbryder der en regulær magtkamp i partiets top. To kandidater kæmper om opmærksomheden og det politiske apparats brutale bagside træder i karakter. Erik Dreyer er den snu politiker, som har bragt sig helt til tops i partiet og derfor står som den oplagte arvtager, men en stor del af folketingsgruppen ville foretrække den ambitiøse Lone Kjeldsen som frontfigur, og det udløser en konflikt som filmens hovedperson, den helt unge journalist Ulrik Torp, bliver en stor del af.

Begynderfejl
Ulrik Torp er indbegrebet af ung idealisme. Anders W. Berthelsen trækker tydelige tråde fra hans arbejderhelt Palle fra DRs Krøniken til journalisten, som endelig får chancen på Christiansborg som reporter for en morgenavis. Han er søn af en tidligere socialdemokratisk justitsminister og kender derfor gamet, men alligevel lader han sig overrumple fra første sekund. Erik Dreyers snedige spindoktor Peter Schou leverer en sprængfarlig historie om Lone Kjeldsen, og Ulrik Torp bider på. Da han kort efter ser korthuset ramle alene på grund af den historie, beslutter han sig for at få sandheden frem – koste hvad det vil!

Nye toner
Nikolaj Arcel har drejet en sikker spændingsfilm, som alene med sit enorme opbud af kendte skuespillere nok skal trække mange i biografen. Det er effektiv underholdning af samme genre-sikre type som Ole Bornedals Nattevagten og her 10 år efter Bornedals debut en vigtig reminder om, at vi kan lave andet end velmente generationsskildringer med let romantisk/humoristisk overskud her i landet. Billedsiden er elegant og skuespillet sikkert indenfor de meget snævre rammer, som genren dikterer. Her er ikke plads til, at Erik Dreyer er andet end magtmennesket eller at Ulrik Torp er andet end idealisten, men sådan skal det også være.

En skeptisk tanke
Kongekabale kunne sagtens have været en indigneret skildring af det arbejde på Christiansborg, som vi aldrig får at se i medierne. Nærmest kommer Arcel og manuskript-makker Heisterberg med skildringen af den bovlamme klike af Christiansborg-journalister, som trofast logrende skriver alt, hvad politikerne ønsker, men forargelsen over tingenes tilstand tager aldrig opmærksomheden fra plottet. Det er sikkert en ganske fin løsning i forhold til filmens underholdningsværdi, men det skal da ikke være forbudt at sende demokratiets højborg en enkelt skeptisk tanke på vej ud af biografen – så længe man husker på, at spin og plantede mediehistorier trives lige vel uanset om man debatterer i hjemmestrikkede sweatere eller nålestribede habitter.

Kursen er sat bag om konspirationerne på denne dvd-udgivelse, hvor instruktøren Nikolaj Arcel og manuskript-kumpanen Rasmus Heisterberg afslører, hvem de egentlige inspirationskilder til filmens figurer er. Det er et oplagt salgsargument nu endelig at få sat de virkelige navne på både skurke og helte, men også lidt en nedtur, når det viser sig, at inspirationen i højere grad går på enkelte politikeres måder at reagere og svare på end deres egentlige handlinger. Kun ét rygte bliver for alvor manet til jorden, nemlig at det skulle være formandsopgøret i Det Konservative Folkeparti, der er fortællingens rygrad.

Arcel står velvilligt til rådighed både i gennemgangen af inspirationskilderne, på det glimrende kommentarspor og i det velfungerende bag kameraet-program, der også holder fokus på filmens forhold til virkeligheden. Ved filmens premiere var der meget hemmelighedskræmmeri omkring kilder og holdets research, det bliver til dels afsløret nu og er med til at give filmen et forstærket skær af autenticitet.

Tydelig på udgivelsen er også bogens forfatter Niels Krause-Kjær, som ærligt fortæller om spindoktor-begrebet og hele den funktion, som er med til at øge afstanden mellem politikerne og medierne. Han har sit eget korte indslag og han deltager også i flere af de andre små-featuretter med glimrende indspark til debatten om kampen mellem journalister og politikere, som oftere ligner kærlige omfavnelser end kritiske brydekampe.

Her er også en fraklippet scene samt en alternativ version af en af filmens eksisterende scener, og grunden til, at der ikke er samlet flere stumper op fra klipperummets fyldte gulv, kommer Nikolaj Arcel selv med i måske nok udgivelsens mest interessante nyhed. TV2 sender nemlig næste år filmen som en forlænget tv-serie, hvor en række af de sidehistorier, som blev klippet ud af biografversionen er tilbage på plads.

Udgivelsen emmer i det hele taget af stor seriøsitet og en næsten boblende trang til at afsløre alt det, som man har holdt hemmeligt i månederne siden premieren i oktober. Afsløringerne er ikke helt så store, som man nok kunne have håbet på, men det ændrer ikke ved, at filmen både som spændingsfiktion og som reelt stemningsbillede af magtkampene på Christiansborg er ganske vellykket.