Anmeldelsesdato:17-11-2004
Jesper KleinFaderen
Merete VoldstedlundModeren
Carsten JörgensenJønne
Eva Gram ScholdagerDrude
Brian TheibelMini

Faderskabets ulidelige lethed

Endnu engang har vi Nils Malmros’ gennemgående yndlingstema: Tab af uskyld. Denne gang dog ikke udelukkende, som i de fleste af hans andre film, set fra den, der mister uskylden, men også fra iagttagerens synsvinkel. Vi er i det tidspunkt i en forældres liv, hvor ens barn bliver 'voksent'. Med en sjælden set indfølingsevne skildres forholdet mellem far og datter. Et forhold hvor de involverede skiftevis kan vise sig som både 'skønheden' og 'udyret'.

Den svære forældrerolle
I rollen, der gav ham hans anden Bodil-pris, spiller Jesper Klein teenage-faderen Jørgen, der til sin store rædsel finder ud af, at hans lille pige pludselig er ved at blive voksen. Filmens handling udspilles i dagene mellem jul og nytår. Moderen er på hospitalet, så han må passe på hus og teenage-datteren Mette (Line Arlien Søborg). Dette viser sig dog lettere sagt end gjort, da hun er lidt forblændet af den ældre Jønne (Carsten Jörgensen). Da Jørgen aldrig rigtigt har været sin datter nær, overbeskytter han hende og begynder at deltage mere i hendes gøremål og fritidsaktiviteter, men der er ikke noget mere pinligt for en teenagepige end at have sin gamle far på slæb. Jo mere han forsøger at bibeholde sin illusion om, at hun stadig er et barn, jo mere stritter hun imod, og til sidst driver hans overbeskyttelse hende direkte ud i noget ingen af dem virkelig ønsker.
Han forsøger at synes om den nye kæreste, men da han møder ham, afskriver han hurtigt Jønne som en smart og selvglad casanova. Hvilket han da også er, skal det senere vise sig. Dette kan han dog ikke overbevise sin datter om, tværtimod sender han hende i hans arme, hvor hun får sandheden serveret kort og kontant, da Jønne viser sin rette kulør og fortæller hende, at han lige har vundet en kasse øl, fordi hun gik i seng med ham – som han selvfølgelig vil dele med hende…
Malmros er hudløs ærlig i hans personfremstillinger, som til tider er deciderede pinlige, simpelthen fordi han er så god til at (gen)skabe situationer, vi alle genkender. Faderens forsøg på at forhindre datterens første store forelskelse, giver sig da også udslag i nogle pinligt genkendelige optrin, hvor faderen ydmyger sig selv, hvilket da også gør ham endnu mere forpint.

Modspillets drivkraft
Historien fortælles dels ud fra faderens synsvinkel, dels ud fra datterens. Disse to sider spilles ud imod hinanden og derved skabes historiens drivkraft. Jo mere Jørgen trækker, jo mere trækker Mette til den anden side, netop fordi han er faderen. Han er hendes modpol, som hun i sin pubertet vil modgå. I dette er filmens essens og Malmros’ pointe. Først da Jørgen har besluttet at lade sin datter blive voksen, og lade hende komme til sig, genvindes deres tæthed. Idet han begynder på sin obligatoriske 'tale', mens hun græder ud efter at være kommet hjem fra Jønne, bliver gråd i stedet til latter, og hun må skuffe ham med, ikke alene ikke at være jomfru længere, men også at have mere styr på sit liv end han tiltroede hende. Børn bliver 'voksne' i deres eget tempo, ikke i forældrenes.

Træder nye vande
Stilistisk træder Malmros nye vande og er med Skønheden og Udyret mere ovre hos den franske ’nouvelle vagues’Eric Rohmer end hos François Truffaut, som var inspiration til hans tidligere film, Lars Ole 5.c, Drenge og Kundskabens træ. Og såvel også den senere Århus by night, der i høj grad trækker på Truffauts Den Amerikanske Nat.
Man fornemmer dog, at Malmros her er på lidt usikker grund. Skønheden og Udyret er lidt mindre løst fortalt end hans forrige film og knap så naturlig i teksturen, hvilket får historien til at lukke en smule om sig selv som en osteklokke. Et træk han dog deler til tider med selv samme Rohmer. Det er dog småting i en yderst bevægende film. Malmros kan om nogen dissekere en specifik følelsesmæssig livssituation på celluloid, og nøjagtig som med hans senere ubønhørlige granskning af Kærlighedens smerte, giver han med Skønheden og Udyret måske nok det mest præcise indblik i det både svære og tætte forhold mellem far og datter, som nogensinde er set på dansk film. En film der må og bør være et must for enhver forældre til en teenager – og for enhver teenager med overbeskyttende forældre.

Nøjagtig som på andre netop udgivne Malmros-DVD’er får man serveret et temmelig trivielt fotogalleri med billeder fra filmen og en liste over filmens priser. Derudover er der samme links og trailers der også figurerer på den andre Malmros-DVD’er. Slemt nok at det er tyndt, men det bliver ikke bedre at man genbruger det.