Anmeldelsesdato:21-03-2005
Jamie FoxxMax
Jada Pinkett SmithAnnie
Mark RuffaloFanning
Peter BergRichard Weidner
Bruce McGillPedrosa

Forunderlig forvandling

Ret beset er Collateral en b-film fra Hollywoods produktive venstrehånd, en lille thriller om en taxachauffør, der bliver tvunget til at agere chauffør for en kynisk lejemorder. En kamp om at slippe væk og samtidig undgå, at for mange uskyldige bliver dræbt. Med lidt rappe replikker havde det været en action-komedie a la Steve Zahn, med lidt voldsom ildkamp havde den ligget til Steven Seagals højreben – men sådan går det ikke, når instruktøren hedder Michael Mann.

Gennem forruden
I Collateral er det Max og Vincent, der er i centrum – faktisk udspiller filmen sig som et tæt kammerspil set gennem forruden på Max' taxa. Vores chauffør er en drømmer, som på tolvte år arbejder om natten i Los Angeles' øde gader for at spare penge op til den store illusion: et limousineselskab, hvor kunderne slet ikke skal have lyst til at forlade limousinen igen. Desværre kommer den type kunde lidt for tidligt, da han samler Vincent op. En distingveret, gråsprængt Tom Cruise med avanceret notebook og et let fortravlet udtryk i øjnene. Umiddelbart en mand på toppen – men sandheden skal snart vise sig.

Bundet til jobbet
Vincent er nemlig lejemorder. Hyret til en enkelt nats oprydningsarbejde i Los Angeles af et narkokartel, som svært nødig ser vidnerne til en retssag møde op dagen efter (nyd her Javier Bardem i en lille rolle som kartelbossen Felix). Pudsigt nok er Max' første tur i filmen med den kvindelige anklager i sagen, som han viser sig at have en vældig god kemi med - og så kan man nok regne ud, at hun kommer i fare senere i filmen. Vincent bilder Max ind, at han er ejendomsmægler med fem handler på én nat, men da det første offer styrter ud af vinduet og lander på taget af Max' taxi er hemmeligheden ude af skabet, og så begynder magtkampen. For Collateral er i bund og grund en stærk historie om to mænd på gulvet. De er begge dygtige til deres job, men uanset fremtoning og adfærd, så er de det laveste led i deres respektive fødekæder, og derfor opstår der en sær jævnbyrdighed mellem dem. Max har i starten ualmindelig stor lyst til bare at stikke af fra det hele, men Vincent får hele tiden tvunget ham til at blive hos ham, så han kan gøre arbejdet færdigt og komme ud af byen. Det er dog kun et spørgsmål om tid, før Max' moralske side bliver nødt til at reagere.

Den indre svane
Collateral har bestemt svagheder. Plottet i filmen bærer præg af b-filmens noget lemfældige omgang med logik og naturlighed. Flere af de centrale begivenheder er taget direkte fra Hollywoods mest legesyge regelsæt, f.eks. kan begge vores hovedpersoner uden problemer kaste sig ud i en lang forfølgelse til fods umiddelbart efter et ualmindeligt voldsomt trafikuheld. Filmen opleves derfor ofte som lidt af en kirurgisk udfordring for Michael Mann, hvor han som i et andet realityprogram skal prøve at finde svanen i den tarvelige kvindes indre – og det lykkes rent faktisk langt over forventning, fordi han spiller sine forcer helt ud.

Lys og mørke
Colleteral er en visuel nydelse, skudt digitalt og vel nok et af de smukkeste natteportrætter af Los Angeles på film. Mann har en særlig evne med glas, stål og spillet mellem lys og mørke, som udnyttes til fulde her, og filmen kan anbefales alene for dens 'look'. Men også dynamikken mellem personerne er på plads – der spilles veloplagt af både Jamie Foxx og Tom Cruise, især Foxx ser ud til at stå overfor sit dramatiske gennembrud i dette år med denne film og Ray Charles-biografien Ray, og det er i den konstante, moralske magtkamp mellem disse to mænd, alene i et ødeland af sorte flader, at filmens nerve ligger. Så på trods af, at deres personer er tegnet med den grove streg fra b-filmens univers, så lykkes det instruktør og skuespillere i fællesskab at finde ned til det interessante drama og få det flettet fint ind i den nødvendige intensivering af plottet frem mod det hårrejsende klimaks. Vi kan kun glæde os over at have Mann tilbage i de danske biografer efter fem års pause.

Et godt og solidt kommentarspor fra instruktøren Michael Mann er det eneste ekstramateriale.