Anmeldelsesdato:27-04-2005
Meryl StreepEleanor Shaw
Liev SchreiberRaymond Shaw
Kimberly EliseRosie
Vera FarmigaJocelyn Jordan
Jon VoightSen. Thomas Jordan

Den nye kandidat

Det er altid med en vis portion skepsis, at man begiver sig ind til en genindspilning af et tidligere værk. På mange måder giver det god mening med jævne mellemrum at opdatere væsentlige film og på den måde gøre dem tilgængelige for et nyt og større publikum, men set fra et kritisk synspunkt er grænsen mellem kommercielt plagiat og forsvarlig nytænkning hårfin.

Raymond Shaw under konstant overvågning af sin mor.

Sinatras guldklump
Den amerikanske instruktør Jonathan Demme gør med The Manchurian Candidate et modigt forsøg på at opdatere John Frankenheimers klassiske politiske spændingsfilm fra 1962, hvor Frank Sinatra havde hovedrollen som den aktive Ben Marco, der kæmper for at finde ud af sandheden om hans gamle krigskammerat Raymond Shaw. Det var Frank Sinatra, der endte med at eje rettighederne til filmen, og derfor er hans datter Tina Sinatra med som co-producer på den nye version, men det havde nu ikke været nødvendigt med en vagthund, for instruktøren Jonathan Demme er bekendt med genindspilningsproblematikken efter at have kostet Universal store summer med den finansielt fejlslagne The Truth About Charlie (genindspilning af Charade, 1963), og han har denne gang skubbet ambitionerne lidt i baggrunden og drejet en ganske trofast version, som rykker historien op til 2004-niveau uden at miste slagkraften i kritikken af politisk magtsyge.

Ørkensandhed
Denzel Washington er Ben Marco. I Operation Ørkenstorm, Kuwait 1991, blev han og hans gruppe fanget i et baghold og forsvandt i tre dage. Efterfølgende melder alle i enheden om en heroisk indsats af den ellers lidt upopulære og tilbagetrukne senator-søn, Raymond Shaw, og straks efter hjemkomsten bliver han indstillet til en medalje for sit mod. Vi springer flere år frem i tiden, og Raymond Shaw er ved at blive kørt i stilling som præsidentkandidat af sin magtsyge mor, som selv er senator, men uden chance for at blive valgt til det øverste embede. Shaw virker ikke meget begejstret, men som en god mors søn, gør han, hvad der bliver sagt. Marco har gennem længere tid fulgt den tidligere krigskammerat på afstand, og et par påfaldende episoder får ham til at grave dybere for at finde ud af, hvordan den stille Shaw har ændret sig så meget.

Ben Marco hører om mystiske drømme fra en af hans tidligere soldaterkammerater - stærkt spillet af Jeffrey Wright.

Den nye trussel
Uden at skulle afsløre for meget for de nye generationer, som af den ene eller anden årsag ikke har set den oprindelige Kandidaten fra Manchuriet, ligger det fast, at hvor fjendebilledet i de amerikanske 60’ere bestod af "Den Røde Fare" fra øst, så ligger truslen i dag meget tættere på. Manchuriet er ikke længere et geografisk sted men i stedet en privat virksomhed, som har endog rigtig mange penge at tabe ved et 'forkert' valgresultat. Det er en frisk og fornuftigt opdatering af plottet, som gør filmen højaktuel i et valgår, hvor kandidaternes metoder konstant var til debat.

Effektiv opdatering
Jonathan Demme holder en sikker visuel stil og et tempo, der passer til moderne biografgængere, og det går selvfølgelig lidt ud over nuancerne. Hvis man har originalen frisk i erindringen, så vil man irriteres over et par af de hurtige beslutninger, der slår personer sammen og på den måde skaber genveje i plottet, men udover at purister bliver stødt på de nostalgiske manchetter, så er det vilkårene på nutidens marked, og den umiddelbare fordel er, at os, der har set originalen før, alligevel godt kan blive overraskede over historiens udvikling. Lad os derfor nøjes med at konstatere, at Demme har skabt sin egen, betændte udgave af konsekvenserne ved politisk magtsyge, hvor en rystende og nervøs Denzel Washington, Sinatras diametrale modsætning, og ikke mindst Meryl Streep giver den hele armen. Det er et langt stykke af vejen solid underholdning, måske en anelse for hysterisk og rodet hen mod slutningen til at blive både nervepirrende og tankevækkende, som originalen formåede, men The Manchurian Candidate fungerer på et helt basalt plan, og det skal den trods alt roses for.

Informativ og fornuftig udgivelse med instruktøren Jonathan Demme og manuskriptforfatteren David Pyne i centrum på både kommentarspor og det øvrige ekstramateriale. Eneste minus er en påtrængende tendens til at rose hinanden til skyerne, især udtalt i bag kameraet-programmet og den korte oversigt over filmens skuespillere. Der er mange kendte navne med, og det er kun naturligt, at de har stor respekt for hinandens arbejde – men det bliver aldrig interessant baggrundsmateriale.

Kommentarsporet er godt og de slettede scener bliver også gennemgået med fin grundighed af makkerparret Demme/Pyne. Desværre er det ellers potentielt mest interessante indslag ”Politikerudtalelser” en fejloversættelse og dækker over et par new yorker-komikeres løse snak om politik og styreformer. Det kunne ellers have været interessant at høre, hvad virkelighedens politikere havde at sige til filmens og ikke mindst instruktørens meget direkte kommentar om den nuværende regerings tætte samarbejde med pengestærke virksomheder.