Pearl Harbor
Seven
Three Kings

16:9

Dolby Digital 5.1, DTS

Disk 1: NYT: Kommentarspor med filmens skabere. ARKIV: 4 musikvideoer, 7 tv-spots
Disk 2: NYT: Dokumentar – i 6 dele - om tilblivelsen af Top Gun, storyboards med kommentarer af Tony Scott. ARKIV: 4 featuretter - bag kulisserne, overlevelsestræningen, Tom Cruise-interview og fotos fra optagelserne
Top Gun

Genre:Action/Drama
Varighed:105 minutter
Instruktør:Tony Scott

Anmeldelsesdato:23-03-2005
Tom CruiseLt. Pete 'Maverick' Mitchell
Kelly McGillisCharlotte Blackwood
Val KilmerLt. Tom 'Iceman' Kazanski
Anthony EdwardsLt. Nick 'Goose' Bradshaw
Tom SkerrittCmdr. Mike 'Viper' Metcalf
Michael Ironside'Jester'

Postkort fra 80’erne

Stinger: Maverick, you just did an incredibly brave thing. What you should have done was land your plane! You don't own that plane, the tax payers do! Son, your ego is writing checks your body can't cash. You've been busted, you've lost your qualifications as section leader three times, put in hack twice by me, with a history of high speed passes over five air control towers, and one admiral's daughter!
Goose: Penny Benjamin?
Stinger: And you asshole, you're lucky to be here!
Goose: Thank you, sir.
Stinger: And let's not bullshit Maverick. Your family name ain't the best in the Navy. You need to be doing it better, and cleaner than the other guys. Now what is it with you?
Maverick: Just want to serve my country to be the best pilot in the Navy, sir.
Stinger: Don't screw around with me Maverick. You're a hell of an instinctive pilot. Maybe too good. I'd like to bust your butt but I can't. I got another problem here. I gotta send somebody from this squadron to Miramar. I gotta do something here, I still can’t believe it. I gotta give you your dream shot! I'm gonna send you up against the best. You two characters are going to Top Gun.

Fightertown, USA
Vi kender den alle – i hvert fald dem af os, der voksede op i 80’erne – filmen om den unge rebelske jægerpilot Pete Mitchell, der trods sit store talent alligevel skulle igennem en masse modgang, før han endelig kunne få sin velfortjente respekt og selvfølgelig også den skønne kvinde. Tony Scotts klassiske filmikon Top Gun er, 19 år efter den hittede stort i alle vestlige biografer, nu udkommet på en dvd, der yder filmen retfærdighed, men mere om det senere.
De fleste kender historien. Tom Cruise og en håndfuld af 80’ernes andre stjernespirer spiller en flok smarte piloter, der skal igennem et hårdt træningsprogram for at blive endnu mere blærede end de allerede er. Egoerne flyver højere end de rappe jægerfly, der med hårdtpumpet testosteron i tankene fungerer som ekstra brændstof for en i forvejen toptunet actionfilm lavet af datidens mest velsmurte producerteam Don Simpson og Jerry Bruckheimer. Makkerparret havde før Top Gun hittet med dansefilmen Flashdance og den fandenivoldske komedie Frækkere end politiet tillader, der begge kunne betegnes som jævnt ligegyldige B-film, hvis det ikke havde været for den høje produktionsværdi og de lækre skuespillere. Med Top Gun blev formularen virkelig finpudset til perfektion.

Take my breath away
Ridleys lillebror, Tony Scott, havde før Top Gun kun lavet én spillefilm, den moderne vampyrromance The Hunger, men filmen floppede, og Scott trak sig tilbage til reklamefilmene. Bruckheimer var dog faldet over Scotts chikke Saab-reklame, og derfor hyrede producerduoen ham til at sidde i cockpittet på deres historie om den klassiske underdog og hans kamp for at nå sit mål. Med udvælgelsen af nogle af de mere lovende skuespillere – af rette udseende, vel at mærke – nogle farverige lokationer i det sydlige Californien og en bunke hurtige fly, biler og motorcykler sammensatte Hr. Scott en film, der scorer høje point på stilen. Smukke billeder klippet effektivt til et væld af ørehængende popsange (soundtracket blev også et gevaldigt hit dengang), en række selvglade replikker, selvfølgelig en attraktiv romance mellem vores helt og hans elegante kvinde, og som trumfkortet: Nogle sindssygt fotogene og spændende kampscener i langt over 10.000 fods høje.

I feel the need, the need for speed
Folk med hang til fart og lir får på alle måder stillet deres sult, når de unge helte hopper ned i de dyre maskiner og med lydens hast udfører en række imponerende manøvrer. En belejlig undskyldning for at fylde sin actionfilm med overlegne stunts, der, selvom de stadig ikke er blevet overgået siden, aldrig får lov til at dominere filmen. I stedet er handlingen stramt rettet mod Cruise og hans fortvivlede strid med indre dæmoner, udsprunget fra den tunge arv hans afdøde og perfekte pilotfar har efterladt ham. Den interne krig med de andre piloter om at blive den bedste fylder også meget i dramaet, specielt opgøret mellem Cruises impulsive Maverick og Val Kilmers kølige Iceman er da heller ikke gået mange filmfans næsen forbi. Selv i andre film har sammenstødet optrådt, sjovest i Rory Kellys romantiske komedie Sleep with Me (fra 1994), hvor Quentin Tarantino, som den filmnørd han er, fremfører en længere monolog om hvordan Top Gun i virkeligheden er en film om homoseksualitet. Om man vælger at tolke "You can be my wing man anytime" i den retning er op til en selv, men faktum er, at Top Gun unægtelig bruger megen tid på at sætte de to modsætninger overfor hinanden.

Best of the Best
Er Iceman ikke fjendtlig nok, så er der rigeligt med skurkemateriale i den ansigtsløse masse af russiske piloter, som de amerikanske cowboys støder ind i oppe i de højere luftlag. Det mærkes tydeligt, at filmen er produceret på det tidspunkt, hvor den kolde krig stadig var dybfrossen. For mens russerne er nogle kedelige kujoner, så er vores friske helte en flok elskelige drengerøve med glimt i øjet og overlegne evner. "Land of the free, home of the brave" kunne lige så godt have været filmens tagline, for den falder næsten over sig selv i selvfed, patriotisk attitude, postulerende at amerikanerne er de bedste – dem kan ingen tæske – Reaganisme i dens mest rendyrkede form. Det er netop også fordi filmen er farvet i så stærke røde, hvide og blå kulører, at den små tyve år efter sin entré på filmscenen allerede virker anakronistisk. I dag er der ingen, der laver pro-amerikanske film så åbentlyst, men charmen sikrer, at det alligevel bliver i nostalgiens forsonende skær, at man ser tilbage på begivenhederne på Top Gun-akademiet. Der er blevet lavet langt bedre film i 80’erne, men ingen er nær så repræsentative for yuppie-årtiet som Top Gun – og det er lidt af en bedrift!

På denne flotte nye dvd finder man hele to skiver. Den første har naturligvis filmen liggende samt en håndfuld gamle tv-spots og nogle sjove 80’er-videoer: Intet spændende i det.

Derimod er kommentarsporet nyt. Indtalt af instruktør Tony Scott, producer Jerry Bruckheimer, forfatter Jack Epps Jr og tre af de tekniske rådgivere fra henholdsvis flåden og Top Gun-skolen - dog ikke samtidig. De har hver især indtalt deres kommentarspor og snakker derfor aldrig i munden på hinanden. Der er ingen pinlige pauser og fnisende insider-joke, og derfor kan man i ro og mag lægge disken i dækket og med god samvittighed bruge cirka 100 minutter på at blive underholdt og informativt oplyst på samme gang.

Historietimen fortsætter på disk 2 med den nye dokumentarserie på seks dele "Danger Zone – the Making of Top Gun", der gennemgår filmens mange stadier, fra det tidlige manuskript, over indspilningen, til klipningen, musikken og de visuelle effekter. Med en række veloplagte skuespillere (Tom Cruise, Val Kilmer, Rick Rossovich, Barry Tubb og Michael Ironside), instruktør Tony Scott og de overlevende af forfatterne og producerne (forfatter Jim Cash døde i 2000, producer Don Simpson fire år tidligere) hygger de sig gevaldigt med at fortælle gamle røverhistorier om alt fra møder og fester til hvordan de ofte måtte kæmpe med næb og klør for at få filmen i kassen. Igen optræder en række folk fra flåden og Top Gun-skolen, og igen er de en svært interessant oplevelse.

2½ time varer hele herligheden, som bestemt er alle minutterne værd. Et andet nyt indslag er der også blevet plads til på disken, idet Tony Scotts har fundet sine storyboards frem til to scener og med muligheden for at sætte hans kommentarer til dem til, hvis man skulle have lyst til det. Ellers består Disk 2 bare af fire gamle og korte featuretter, der ikke er synderligt spændende, med mindre man synes det er sjovt at se hvordan Simpson/Bruckheimer allerede dengang fyldte så meget i billedet, eller hvor ungdommelig Tom Cruise fremstod.