Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Joie LeeGood Twin
Cinqué LeeEvil Twin/Kitchen Guy
Steve BuscemiWaiter
Iggy PopIggy

Kaffe, smøger og god tid

"Coffee and cigarettes, you know? That's, like, the breakfast of champions."
'King of cool', når det drejer sig om amerikansk indie-film, auteuren Jim Jarmusch, er ikke i tvivl om kvaliteten af to af det forgangne århundredes mest anvendte stimulanser i citatet fra Wayne Wang og Paul Austers Smoke-appendix Blue in the Face fra 1995.
Nu er han tilbage i fin form og med sin seneste film, den længe ventede Coffee and Cigarettes, der består af 11 kortfilmsvignetter, den første lavet tilbage i 1986 og de sidste i foråret 2003, sætter han en tyk streg under den kendsgerning, at kaffe og smøger kan være andet end blot sundhedsskadelige overflødigheder. Her er det i stedet noget så smukt som baggrunden for samtaler mellem mennesker.

Tom Waits

Husets Biograf
Sort/hvid
Konceptet er stramt og konsekvent. De 11 umiddelbart usammenhængende sekvenser er alle sat op som en samtale over et bord med kaffe og smøger. Der er filmet i sort/hvid fra en position over bordet og en position ved siden af. Optagelserne er foregået på forskellige cafeer, barer og i hotellounger. Scenerne byder på et væld af både kendte og mindre kendte ansigter, der under egne navne lader skarpe vinkler af deres personlighed komme til udfoldelse.
Det regulære drømmecast byder på flere uforglemmelige scener. Blandt de bedste er "Somewhere in California" mellem den venligt-naive Iggy Pop, der prøver at bryde isen og nå ind til den skuffede arrogante Tom Waits, "Cousins", hvor Cate Blanchett både spiller sig selv og sin diametralt modsatte kusine, og "Cousins?", hvor en småfalleret, ydmyg Alfred Molina prøver at overbevise den mere medvindsvelsignede, snobbede Steve Coogan om, at de er fætre og at de skal lave en film sammen.

Drømmecast og uforglemmelige scener
Selvom samtlige afsnit fungerer som kortfilm i deres egen ret, opstår der alligevel adskillelige sammenhænge undervejs, og det er i dynamikken mellem den løse store fortælling og de præcise detaljer i de små, at filmen forsøger at løfte sig. Kun få steder kommer den rigtigt til at svæve, men den underholder alligevel fint undervejs med en passende portion underfundigheder. Udover naturlige temaer som kaffe-delirium og ønsket om at lægge smøgerne på hylden udvikler de sig hovedsagligt omkring større overraskelser som eksempelvis en tilbagevendende genkaldelse af den serbisk-amerikanske opfinder Nikola Teslas overvejelser om jorden som leder af akustisk resonans, det at drikke kaffe inden sengetid for at drømme hurtigere og forholdet mellem medicin og musik, og ikke mindst gennem udforskningen af mødet mellem gamle venskaber, nye bekendtskaber og familierelationer.

Alfred Molina og Steve Coogan

Husets Biograf
Forløsningsfri filmkunst
Efter stilistiske blindgyder som den hypnotiske western Dead Man (1995), Neil Young-rockumentaren Year of the Horse (1997) og det postmoderne gangster vs. samurai-drama Ghost Dog (1999), er det befriende at opleve Jim Jarmusch samle op på sin tidlige karrieres stærke sider igen. Med Coffee and Cigarettes vender han tilbage til den forløsningsfrie filmkunst, som han opdyrkede med film som Permanent Vacation (1980), Stranger Than Paradise (1983), Down By Law (1986), og Night on Earth (1991). Det er ikke dramaet, der er det centrale, ikke forløsningen, men det underfundige ved de detaljer, der opstår undervejs. Kun i et enkelt afsnit, mellem Molina og Coogan, får vi lov til at opleve et regulært vendepunkt. De drikker så også, som de eneste, ikke kaffe, men the!
Selvom Jarmusch om nogen forstår at gøre en dyd af kedsomheden, er der desværre også flere en øjeblikke i filmen, hvor enten skuespillet eller de underspillede pointer ikke helt holder niveauet. Langt hen af vejen skaber dynamikken mellem de forskellige afsnit dog en fin vekselvirkning mellem det komiske og det æstetiske, og det er svært ikke at være grundlæggende imponeret over det konsekvente forsøg. For når billederne er bedst, danser røgen kinddans med lærredet, og kaffeduften kommer publikum i møde, mens man klukker med i mørket over de sære samtaler.