Anmeldelsesdato:28-03-2005
Craig T. Nelsonori. stemme Bob Parr/Mr. Incredible
Sofie Stougaardda. stemme Helen Parr/ Elastipigen
Holly Hunterori. stemme Helen Parr/Elastigirl
Lars Bomda. stemme Lucius Best/Frozone
Samuel L. Jacksonori. stemme Lucius Best/Frozone

Familieværdier på spil

I en sand invasion ankommer De utrolige til de danske biografer spækket med kulørt og tempofyldt underholdning. For Pixar har gjort det igen i deres frugtbare og desværre nu afsluttede samarbejde med Disney, De utrolige er ”good, clean family entertainment”, måske nok en anelse mere til familiens drenge end til pigerne, men alle målgrupper bliver med stor præcision tilfredsstillet.

De upopulære helte
Instruktøren er Brad Bird, som også havde hjertet på rette sted i den smukke Drengen og jernkæmpen, og selv om handlingen træder tydeligere frem i De utrolige, så glemmer filmen ikke, at hovedrollerne er personer af kød og blod – i dette tilfælde selvfølgelig blot den digitale pendant, hvad det så end er. I hovedrollen har vi Bob Parr, tidligere superhelt og nu kontormus i et forsikringsselskab. Superheltene blev nemlig for meget for regeringen, fordi de hele tiden satte livet på spil for de forkerte mennesker. Selvmordere blev fanget lige før de ramte fortovet og togpassagerer fik piskesmæld, når deres tog blev grebet på vej ud over afgrunden. Resultatet var en hulens masse retssager mod samfundets stjerner, og konsekvensen blev, at alle superhelte fik ny identitet og blev integreret ind i samfundet som helt almindelige mennesker.

Tilbage i felten
Det ændrer dog ikke ved, at de stadig har deres superkræfter, og det gennemskuer filmens skurk – hvem det er afslører vi selvfølgelig ikke her. Bob Parr bliver derfor på gemen vis lokket tilbage i felten, tilbage til det job han brænder for – og i begejstringen er han for blind til at indse alle de skumle bagtanker. Men så er det jo godt, at man også har en superheltekone og to børn, som naturligvis også har fået deres respektive superevner fra fødslen.

Familien i centrum
Det er således som en samlet familie, at Parr-domicilet står stærkest, og det er i bund og grund filmens enkle og tidstypiske pointe. Man må stå sammen for at bekæmpe den snu fjende, og så længe man forsøger at skjule sandheden for de andre, også selv om det sker med de bedste hensigter, så er man sårbar. Heldigvis har Pixar mere at byde på, og som i de tidligere rent computergenererede animationsfilm, så er det i opfindsomheden og detaljerigdommen, at filmen scorer point. Ingen visioner er umulige, men idéerne virker skarpest, når de realiseres i det lille format. Vel sagtens en erkendelse af, at det er let at imponere ved at gøre tingene store, men langt sværere blot med originalitet og humor. Actionscenerne har den obligatoriske lighed med et computerspil – vi taler jo i praksis om et crossover-format, når der også udgives et spil sideløbende med filmen – men der er også tilpas med små nik til tidligere genrer, film og klichéer.

Sikker underholdning
De utrolige løber en anelse til den lange side, især fordi personudviklingen efter genforeningen går slemt i stå og overlader scenen til kampen mod skurken. Her bliver filmen til en vellykket klon af Thunderbirds, faktisk påfaldende tæt på Universals megaflop i mange henseender, blot velfungerende. Som vor tids store familieunderholder hænger Pixar fast i tronen, men begynder også at virke menneskelig efter de fantastiske Toy Story-film. Nu mangler vi blot Cars fra Disney/Pixar-samarbejdet, og derefter bliver det spændende at se, om niveauet kan fastholdes.

Instruktøren Brad Bird præsenterer selv al ekstramaterialet på denne nydelige dobbelt-disc-udgivelse, og der er kræset for indholdet på præcis den måde, som man efterhånden forventer det af en stor titel som den nykårede Oscar-vinder De utrolige.

Det vigtigste ekstramateriale er samlet på en selvstændig disc, og det varierer fornemt mellem overskydende scener fra filmen – faktisk over 30 minutter med storyboardede scener, som bliver præsenteret grundigt af de samme folk, som tog beslutningen om ikke at tage dem med i filmen.
Skiven rummer også to kortfilm, dels en, der er lavet direkte til dvd-udgivelsen om babyen Jack-Jack, og dels den originale biograf-forfilm om det hoppende får.

Bag kulisserne kommer vi i to afsnit med en samlet spilletid på lidt over en time. Det er en kortfattet introduktion til de fleste trin i processen med at lave animationsfilm i spillefilmslængde. De mange klip fra arbejdet krydres med fornuftige interviewbidder med de ansvarlige i hver af de mange afdelinger, som har arbejdet på projektet.
Lidt øvrigt fyld som en håndfuld ret mislykkede falske fraklip, et omfattende billedgalleri og lidt trailers fylder op.

I modsætning til mange andre Disney-udgivelser er der ikke helt så meget indhold rettet mod de yngste dvd-ejere. Tættest på er et tophemmeligt arkiv, hvor man kan læse mere om superheltenes styrker og svagheder, men også dette kræver ret fornuftige læse-evner og dermed i høj grad en voksens assistance.

På selve hovedskiven ligger filmen med både dansk og engelsk tale, samt to kommentarspor. Det ene er ikke overraskende med instruktøren Brad Bird, der ledsages af produceren John Walker, mens en gruppe animatorer fortæller om de mere tekniske aspekter af arbejdet med filmen på det andet kommentarspor.