Anmeldelsesdato:14-04-2005
Ashley JuddLinda Lee Porter
Jonathan PryceGabe
Kevin McNallyGerald Murphy
Sandra NelsonSara Murphy
Keith AllenIrving Berlin

It's delightful, it's delicious, it's De-Lovely

Helt i tråd med Cole Porters eget refræn, spiller Irwin Winkler denne biografiske musical på de lette toner og med stor sans for interessante nedslag i den amerikanske komponists tilværelse. Det er smukt og rørende og en lille musikalsk perle midt i det danske efterår.

Fox Film
Kline på toppen
Irwin Winkler stoler nok på sin historie og musikkens rene fascinationskraft til at turde undlade alle de smarte visuelle fiduser, som har præget de seneste års indslag i musical-genren (Moulin Rouge, Chicago), og i stedet lægger han filmen i Kevin Klines hænder med en klar forventning om, at den rutinerede skuespiller kan løfte opgaven og holde portrættet af Cole Porter i luften. Det lykkes takket været en fornem præstation af Kline, velsagtens en af de fineste i hans lange karriere, og et ualmindeligt godt øje for sammensætningen af drama og musik.

I Himlens teatersal
Som åbningen på Himlen må vente (Lubitsch, 1943) udspiller De-Lovely sig som en synders sidste bekendelser, bortset fra, at synderen denne gang ikke har så meget at bekende. Den gamle Porter bliver hentet i sin Manhattan-lejlighed af Gabe, udsendt fra det høje gemakker, og ført til et teater, hvor episoder fra hans liv udspiller sig på scenen. Gabe er instruktøren, som undervejs sikrer sig, at fortolkningen gør fyldest. Vi starter med den levende "Anything Goes", hvor Porter begynder at genkende ansigterne på scenen, og herefter arbejder vi os systematisk gennem hans livshistorie med musikalske optrin som det bærende element. Irwin Winkler har ganske fornuftigt opgivet at få musikkens kronologi på plads, så man oplever nemt en sen Porter-sang brugt til en episode tidligt i hans liv uden at det generer.

Fox Film
Linda Lee
Således fanget i mellemstadiet med teaterscenen som fundamentet og de imponerende iscenesatte flash backs som det livgivende element følger vi Cole Porter fra han som helt ung bryder igennem og møder sin kone Linda Lee, som han var gift med helt til hendes død, og frem til de sidste år, hvor Hollywood havde drænet ham for kreativ energi, en rideulykke havde gjort ham lam og han bitter så tilbage på et liv levet halvt i det skjulte og alligevel med en enorm frihed. Porter var homoseksuel, og ægteskabet med Linda Lee var på det seksuelle plan rent skalkeskjul, men hun fungerede som kærlig og forstående partner og inspirationskilde – og fylder derfor helt retfærdigt den rolle i hans liv, som 35 års ægteskab berettiger til.

Sikker traditionalisme
Hvor De-Lovely i referat kan lyde en anelse traditionel, så lykkes den alligevel aldeles fremragende på en række centrale punkter. Selv om der ret beset er tale om en 2-timers hit-kavalkade med Porter Greatest, inkorporeres musikken med en naturlighed, der ikke er typisk for musical-genren. Winkler har valgt at lade en del af numrene fortolke af nutidige musikere, så vi kan se både Robbie Williams, Elvis Costello og Alanis Morissette i baggrunden, mens Kevin Kline tager sig kærligt at de mere centrale øjeblikke, blandt andet Lindas helt urimeligt rørende dødsscene, hvor en indfølt Porter synger hende ud af livet med "So in Love". Sjældent har dødsøjeblikket taget sig smukkere ud på film.

Velfungerende biografisk musical
Skuespillet er i de to centrale hovedroller præcist og sikkert leveret. Kevin Kline arbejder som tidligere nævnt på toppen af sin ydeevne og endda Ashley Judd, der ellers har tilbragt et par år på den velbetalte og lade side, er slående som Linda Lee midt i vældet af Armani-rober. Måske er det netop på grund af den sikre musikalske hånd, en lækker teknisk produktion og et par stærke hovedroller, at De-Lovely fungerer både som biografisk portræt og som musical, for man får så sandelig en hel del mere end de to timers melodiske ørehængere, man i Cole Porters tilfælde nemt havde stillet sig tilfreds med.

Udgivelsen er præget af grundighed og en stor viden blandt de deltagende. To kommentarspor ledsager selve De-Lovely, instruktøren Irwin Winkler er med på dem begge sammen med henholdsvis hovedrolleindehaver Kevin Kline og forfatter Jay Cocks. Det giver to forskellige tilgange til at tale om filmen - og begge kommentarspor er ganske glimrende, uden at det dermed anbefales at snuppe begge lige efter hinanden.

Det øvrige ekstramateriale består af en ordentlig stak slettede scener, som godt kunne have brugt lidt bedre introduktion, måske med lidt forklaringer om, hvorfor de er udeladt. Det gode er, at det er selvstændige scener, og ikke blot løse øjeblikke. De to featuretter sætter fokus på dels selve arbejdet med filmen og i særdeleshed arbejdet med de kendte musikere, som synger de nye arrangementer af Cole Porters musik. Fint, fint. To scener får en "Anatomy of a scene"-behandling, men her er ikke tale om de traditionelt meget grundige og instruktive programmer fra Sundance-kanalen, men derimod nogle små featuretter, der har en tendens til at strejfe fra emnet. Endelig er der trailer og tv spots.