Anmeldelsesdato:16-03-2005
Rachel McAdamsAllie
James GarnerDuke
Gena Rowlandsmrs. Calhoun
Joan AllenAnne Hamilton
Sam ShepardFrank Calhoun

Gammel kærlighed ruster ikke

En god gammeldags romantisk historie om utøjlelig kærlighed danner grundstammen i dramaet The Notebook, der på ingen måde byder på store overraskelser og fornyelser af genren. Historien er aldeles kategorisk og uoriginal. Men besætningen af skuespillere er forrygende og i høj grad vellykket.

Velkendt fortælling
I de tidlige 1940'eres sydlige USA oplever de to teenagere Noah (Ryan Gosling) og Allie (Rachel McAdams) en lidenskabelig forelskelse. Noah bor med sin far i den lille by Seabrook, hvor Allie og hendes forældre kommer på sommerferie. Omstændighederne er desværre, at de unge kommer fra to forskellige sociale lag, og Allies velhavende familie ser ikke med velvilje på forholdet til en savværksarbejder uden de store fremtidsmuligheder eller ambitioner derom. Kontrasterne i deres miljø er tydeliggjort i bl.a. deres livsstil, sædvaner og pålædning, men den sprudlende forelskelse vokser og overstiger i første omgang omgivelsernes krav. For mange faktorer spiller dog ind, de elskende må skilles og ser ikke hinanden i mange år. Noah og Allie glemmer aldrig hinanden, selvom Noah fortsætter sin beskedne vej og Allie møder sin mulighed for at blive den sydstatsfrue, hun er født til, i den rige og respektable Lon (James Marsden). Da de to endelig mødes igen er Allie forlovet og forelsket i Lon og tvinges til at vælge mellem de to mænd.

Rammehistorien
I nutiden læser Duke (James Garner) højt for sin veninde (Gena Rowlands) på plejehjemmet fra sin notesbog, der indeholder den stormfulde og smukke kærlighedshistorie om Noah og Allie. Hun har selv mistet alle minder fra sit liv pga. Alzheimers, men involverer sig dybt i fortællingen og bryder momentvis ud af sin sygdom, når hun oplever de unge elskendes eventyr, fortalt af Duke. De ældres historie danner en ganske fin ramme om fortællingen, fordi man hurtigt forstår, at der også har været et stærkt kærlighedsbånd mellem de to, som kun er blevet brudt af sygdommen. Sammenkædningen af de to forhold er historiens stærke side, men desværre også den eneste, for forudsigeligheden præger hele filmen og dens udformning og gør selv det lille twist på historien til en nok så forventet udgang på det hele.

Intenst samspil
Det der til gengæld fungerer strålende i denne film er ensemblet af skuespillere. Vigtigst er det heftige forhold, som selvfølgelig også er centrum i historien, og den lidenskab der eksisterer mellem Noah og Allie. Sammensætningen af Ryan Gosling og Rachel McAdams slår gnister, og der eksisterer en iøjnefaldende kemi mellem dem. Det ligger i kropssproget, og i et simpelt, men glødende, blik. Man tror fuldt og fast på deres kærlighed til hinanden, og det kommer til nogle meget rørende og intense scener med de to. Selvom mange af scenernes struktur nærmest skriger på det, så er det Gosling og McAdams, der forhindrer, at det kammer over i aldeles sødladen sentimentalitet. Gena Rowlands, som spiller den ældre kvinde, er ikke siden begyndelsen af 1980'erne blevet belønnet med en krævende rolle, der for alvor har vist hendes evner. Rowlands, der er mor til instruktøren Nick Cassavetes, blev kendt for sine fabelagtige præstationer i sin mand, John Cassavetes’ independent- og stærkt banebrydende film fra 1960'erne og frem til 80'erne. I The Notebook viser hun i glimt en skrøbelighed og en smerte, der står i kontrast til de meget dramatiske udtryk, hun tidligere har demonstreret. James Garner ligger klart i skyggen af Rowlands’ præstation, men gør det godt og tilpas afdæmpet som den standhaftige Duke, der for alt i verden ønsker at vække sin elskedes hukommelse til live. Rollebesætningen i filmen gør den afgjort respektabel og værd at se selvom karaktererne ikke kan afbalancere den tunge forudsigelighed i historien.

Skabt i skabelon
Det forudsigelige udtryk præger til dels også filmens visuelle sprog. Med en meget smuk og visuelt pirrende introsekvens lægges der op til en visuel elegance, som desværre aldrig bliver gennemgribende, men kun forekommer episodisk. Rutinerne synes i det hele taget at have herredømmet på alle måder i The Notebook. Nicholas Sparks’ fundamentale historie er så antikvarisk og uinspireret, at den aldrig tør spille på andet end det helt sikre og filmen kommer til at fungere som en standardmodel snarere end en helstøbt og selvstændig film.

En kvantitativ gavmildhed præger denne dvds ekstramateriale. Og selvom kvantiteten overgår kvaliteten, er her nogle forholdsvis interessante ting at komme efter. F.eks. er her 12 slettede/alternative scener, der både kan ses med eller uden kommentar fra Cassavetes. Den lille halve time de varer, byder på flere prøver på Gosling og McAdams’ forrygende samspil og nogle af scenerne burde bestemt have været inkluderet i filmen.

Cassavetes’ kommentarspor hører også til de mere interessante materialer. Hans engagement i filmen skinner tydeligt igennem og de interessante oplysninger er i flertal; ikke mindst hans kommentarer omkring castingen til filmen.

Hele fire featuretter bliver det også til. Den mest medrivende er "All in the Family", der fokuserer på Nick Cassavetes som instruktør og på hans filmbaggrund som barn af filmskaberen og independent-pioneren John Cassavetes og skuespillerinden Gena Rowlands. Nogle af Nick Cassavetes’ uortodokse metoder er tydeligvis gået i arv fra faderen, og det er interessant at bemærke hvordan han arbejder med optagelserne af sine film.
En lille reportage om castingen til de to hovedroller, Ryan Gosling og Rachel McAdams, bliver det også til. Her kan man se hvorfor det lige blev de to. Deres samspil er gribende og man kan ikke forestille sig at der kunne være fundet to der havde passet bedre sammen til denne film. Alt i alt en masse ekstramateriale hvoraf det meste er seværdigt.