Anmeldt af:Christian Hansen

Tony Leung Chiu WaiChow Mo Wan
Ziyi ZhangBai Ling
Li GongSu Li Zhen
Takuya KimuraTak
Faye WongWang Jing Wen/wjw1967

En forandret Chow

I romanen ”2046” afgår der et tog mod 2046. Alle rejsende har den samme intention: at genfinde den tabte tid. Det hedder sig, at ingenting forandrer sig i 2046. Romanens forfatter hedder Chow Mo Wan (Tony Leung). Vi møder ham i Singapore i 1966, altså omtrent hvor vi forlod ham i In The Mood For Love (2000). Chow er blevet skilt og flytter ind på et nedslidt hotel. Han insisterer på at få værelse nummer 2046. Det var på et værelse med det nummer, han mødtes med Su Li Zhen (Maggie Cheung) i In The Mood For Love. Det er med andre ord ikke kun Chows romanfigurer, men i lige så høj grad ham selv, der er på jagt efter den forsvundne tid.

Camera Film
Evigt ejes kun det tabte
I In The Mood For Love var Su Li Zhen og Chow naboer i Hongkong og måtte ved filmens begyndelse indse, at deres ægtefæller havde en affære. Sammen prøvede de at sætte sig ind i, hvordan affæren var startet ved at sætte sig i ægtefællernes sted, gå ud og spise og langsomt nærme sig hinanden. Men de opførte sig mere som karakterer i et improviseret skuespil end som virkelige elskende. De endte med at forelske sig, men kunne ikke realisere kærligheden. Det er denne uforløste kærlighedshistorie, som Chow bearbejder i sine sci-fi-romaner (vi ser dele af historierne i flotte Blade Runner-agtige sekvenser) og som Kar Wai Wong bruger som baggrund for denne ’evigt ejes kun det tabte’-historie.

På sporet af In The Mood For Love
Det går hurtigt op for tilskueren, at noget er gået i stykker i Chow. Han er blevet mere kynisk og beregnende, særligt i forhold til kvinder. Filmens kolde hedonistiske tone er gennemført. Der er kun spor tilbage af hyggen og humoren fra den første film i denne skildring af lunkne og tilfældige menneskelige forbindelser. Kar Wai Wong sætter denne udvikling i scene ved hele tiden at minde os om den første film. Den centrale biltur i In The Mood For Love kopieres i 2046 helt ned til kameraindstillingerne. Kvinden er blot en anden. Den blide Chow fra den første film får vi kun at se få gange, eksempelvis da hotelejeren hjælper ham med at skrive martial arts-historier (som Su Li Zhen hjalp ham med i den første film). Skal man have alle disse detaljer med, er det en god idé at have In The Mood For Love i relativ frisk erindring.

Camera Film
Ventetid
Men så vidt den tematiske side af filmen. Det var jo især den visuelle overdådighed, der betog publikum tilbage i 2000. 2046 er i denne henseende helt på højde med forgængeren. Som den første af instruktørens film er den fotograferet i widescreen. Filmen består næsten udelukkende af interiøre optagelser, men fotograf Christopher Doyle giver på fornem vis hotellets værelser dybde, fylde og karakter. Vi følger derfor med interesse Chow og de øvrige gæster i lange prosaiske hverdagspassager. Man hænger primært på i den visuelt fascinerende - men dramatisk stillestående - midterdel, fordi man håber på, at noget vil ske for Chow. Det sker mod slutningen, men da har vi næsten ventet for længe. En mere hårdhændet klipning henover midten ville have klædt filmen.

Juletid
De nostalgisk anlagte vil sætte pris på atmosfæren i 2046. I lighed med forgængeren er lydsporet et musikalsk tilbageblik på Radio Days i 1960erne. Når Chow fejrer jul med forskellige kvinder, så synger Nat King Cole hver gang om ”chestnuts roasting on an open fire”. Tony Leung fanger alle farverne i Chows ensomhed og Ziyi Zhang er god som kvinden, der modstræbende forelsker sig i ham. Der er stil, stemning og musikalitet hele vejen gennem filmen, og det er primært for disse kvaliteter, den skal ses.