Anmeldt af:Dorthe Brandt Larsen

Johnny DeppWilly Wonka
Helena Bonham CarterMrs. Bucket
James FoxMr. Salt
Jordan FryMike Teavee
Dominique GerrardAudrey

En magisk lækkerbisken

Historien om Charlie og Chokoladefabrikken blev skabt for over 40 år siden af Roald Dahl, én af de mest populære børnebogsforfattere gennem tiderne. I denne uimodståeligt søde fristelse af et filmeventyr for både børn og voksne, omdanner Tim Burton Dahls fortælling til en visuel konfektæske af fineste karat - en magisk og klassisk fortælling med Johnny Depp som den mest eksklusive godbid.

Eventyret
Det er fortællingen om den fattige, men godhjertede Charlie Bucket (Freddie Highmore) og hans familie, der bor i et lille faldefærdigt hus i skyggen af den gigantiske Wonka Chokoladefabrik, ejet af den mystiske men geniale Willy Wonka (Johnny Depp). Han har ikke lukket en sjæl ind på fabrikken i 15 år, men på ubegribelig vis formår han alligevel at masseproducere sine lækkerier. Charlies bedstefar (David Kelly) fortæller hvordan slikmageren startede det store imperium, som kendes af børn verden over. Charlies fascination af den gådefulde Wonka og fabrikken når sit højdepunkt, da Wonka bekendtgør, at han har placeret fem gyldne billetter i tilfældige chokoladestænger. De heldige børn, der finder billetterne, vinder en tur rundt på fabrikken med Wonka som guide. De første fire vindere er alle nogle spolerede møgunger, der slet ikke fortjener en gevinst. Charlie får kun én chokoladestang om året, men skæbnen vil, at Charlie bliver den sidste af de fem, der skal opleve Wonkas trylleland. Her begynder eventyret for Charlie og biografgængeren.

Opskriften
Tim Burton står bag denne anden filmudgave af Charlie og Chokoladefabrikken. Føjer man Burtons fantasi og evne til at udvikle helt særegne og drømmeagtige atmosfærer samt Depps talent for at give liv til besynderlige karakterer, til Dahls histore og rører det hele sammen, så har man opskriften på denne herlige blanding af eventyr og komedie, som børn og voksne kan nyde på lige fod. Historien i sig selv, med dens klassiske eventyr-komponenter, henvender sig mest til børn. Charlie udfylder englebarn-profilen, mens de fire forkælede børn danner Charlies ligeså karikerede modpoler.

Burtonske visioner
Burton har skabt et fabelagtigt visuelt univers. Lige fra familien Buckets grå verden og skæve mure til fabrikkens fornøjelige farveeksplosioner, hvor der bydes på nye besynderligheder og pudsige Wonka’ske dingenoter i hvert rum. Der spilles på den slapstick-orienterede humor, men skrues af og til også helt op for den bizarre og skadefro humor, der bl.a. kommer til udtryk i et mærkværdigt egern-angreb på en af de usympatiske poder. Det er fortrinlig men også forskruet underholdning, og i eventyrets ånd finder man også moralen til sidst.

Depp i topform
Willy Wonka er en fantastisk vært gennem alt dette. Han er spøjs, barnlig og kejtet, og ser ud som en plastikoperation. Johnny Depp gør Wonka til sin helt egen særling og formår også at betone hans menneskelighed. Det er ganske enkelt den ubalancerede og underholdende måde hvorpå replikkerne leveres, samt de små usikre og begejstrede fnis, der henrykker. Danske Caspar Phillipsson slipper godt fra den svære opgave at eftersynkronisere Depp, og de danske replikker fungerer i det hele taget fint. For det voksne publikum er det sandsynligvis filmens originale udgave der er at foretrække. Den har premiere over hele landet samtidig med versionen med dansk tale.