Anmeldelsesdato:12-03-2005
Nino CastelnuovoGuy Foucher
Anne VernonMadame Emery
Marc MichelRoland Cassard
Ellen FarnerMadeleine
Mireille PerreyAunt √Člise

Farverigt syngespil

Når Pigen med paraplyerne i den grad adskiller sig fra traditionelle filmmusicals, skyldes det ikke kun, at der er sat toner til samtlige dialoger. Mens den traditionelle filmmusical sjældent lader sit konfliktstof stå i vejen for den uundgåelige Happy Ending, tager Pigen med paraplyerne anderledes realistisk fat i den evige historie om ungdommelig kærlighed.

De unge elskende
Filmen tager udgangspunkt i forholdet mellem den 17-årige Genevieve og den 20-årige mekaniker Guy. Mens Genevieve lever en sorgløs tilværelse med sin moder, der driver en lille paraplyforretning, arbejder Guy på det lokale autoværksted. Alt ånder idyl i den lille franske provinsby, og om aftenen tager Guy Genevieve med i teatret, eller ud at danse på den lokale tangocaf√©. Midt i idyllen træder den moderne tids problemer dog frem, da moderen pludselig skal tilbagebetale en opbygget gæld på 80.000 franc, mens Guy bliver indkaldt til militærtjeneste. Vi er i slutningen af halvtredserne og krigen i Algeriet bebuder, at den sorgløse franske provinstilværelse står for fald.

To slags kærlighed
Inden Guy tager af sted til krigen, får han en enkelt nat med Genevieve, og det viser sig kort efter, at hun er gravid. Moderen, der både er presset økonomisk af sin gæld og moralsk af datterens graviditet, aner håb da en rig juveler dukker op. I første omgang afsætter han familiens smykker, men senere viser han også interesse for den gravide Genevieve. Med denne mulighed står Genevieve overfor et eksistentielt valg; skal hun vælge den romantiske usikre kærlighed med Guy, eller den formelt sikre med juveleren? Hvad hun vælger, skal ikke afsløres her, blot skal det bemærkes at hendes valg sender filmens udvikling i en helt anden retning, end man kunne forvente.

Farverigt mesterværk
Den bittersøde historie om Genevieve og Guy er understøttet af en formidabel brug af farver i filmens scenografi. Hele tiden skabes der kontraster ved hjælp af tøj, tapeter eller stærkt farvede kulisser, som en smuk ramme for det alternative syngespil. Også når det kommer til det musikalske er der tale om en opbygning af kontraster, idet den noget sværmeriske sødsuppemusik hele tiden støder mod de mange realistiske scenarier, som når mekanikerne på det lokale værksted bryder ud i skønsang, eller når postbudet træder syngende ind i moderens forretning med dagens post. Denne sammensmeltning af hverdagsrealisme og operapatos er med til at give filmen et kitschet præg, der i starten virker lidt komisk, men langsomt skaber en helt unik ramme om det lille hverdagsdrama, der for år tilbage blev det første og indtil dato eneste rent positive møde med musicalgenren for undertegnede.

Filmens ekstramateriale er en noget tynd kop the, der består af en trailer fra filmens genudgivelse i 1992, der ikke gør meget væsen af sig og desuden et par sider med information om de forskellige medvirkende.