Kritikerne elsker Kongen & Splendor

Harvey PekarHarvey Pekar
Hope DavisJoyce Brabner
Joyce BrabnerJoyce Brabner
Earl BillingsMr. Boats
James UrbaniakRobert Crumb

Harvey Pekar – tegnet og fortalt

Af og til får en instruktør (eller to som i dette tilfælde) den helt rigtige idé til, hvordan man bedst fortæller en persons livshistorie. Biografiske film er ofte tunge og egentlig lidt kedelige gennemgange af vigtige episoder i den portrætteredes liv, men American Splendor har ramt den helt rigtige tone til at berette om tegneserieforfatteren Harvey Pekar.

Camera Film
Hverdagsliv
Alle, der har set Terry Zwigoffs Oscarvindende dokumentarfilm Crumb, ved hvilken persontype, det drejer sig om. Pekar og Crumb var faktisk gode bekendte i deres tidlige år, og det var Crumb, der hjalp Pekar i gang med den stribe, som siden blev til storsælgende albums – nemlig ”American Splendor”. Pekar skiller sig ud ved ikke at have evnen til at tegne så meget som en lige streg. Det forhindrede ham ikke at lave skitser til striber, hvor styrken lå i indholdet, replikkerne og situationerne. Crumb så dem og tilbød at rentegne striben – og siden har mange andre tegnere været ind over gengivelsen af Pekars helt ualmindeligt almindelige tilværelse, hvor neuroser, livslede og en god portion tristesse er hovedingredienserne. Gennem hele karrieren har Pekar fastholdt sit almindelige job som assistent i patientarkivet på et større sygehus i hjembyen Cleveland, uagtet hvor mange talkshows og andre offentlige optrædener han har været igennem.

Løse fragmenter
De to instruktører, Shari Springer Berman og Robert Pulcini, har taget udgangspunkt i det kuriosum, at Harvey Pekars tegnede alias gennem årene har skiftet udseende med hver ny tegner, der har været ind over striben. Derfor er der heller intet galt i at lade Harvey Pekar og den altid fremragende Paul Giamatti deles om hovedrollen som Pekar selv. Fortællingen styres af Pekars klassiske, hæse stemme, der på forunderlig vis kombinerer både selvironi og oprigtighed i beskrivelsen af de nedslagspunkter, som filmen har valgt til portrættet. Ofte klipper vi tilbage til interviewbidder med Pekar og enkelte gange kombineres arkivoptagelser af den rigtige Pekar med nye optagelser med Giamatti i rollen. Det lyder forvirrende, men fungerer til perfektion.

Camera Film
Film som tegneserie
Stilen er naturligvis præget af, at vi portrætterer en tegneserieforfatter. Ofte rammes billederne ind i den klassiske tegneseriestruktur med fortællende tekster og kameraet forvandles til det læsende øje, der sluger billede efter billede i hæftet om Pekars liv. Det er en sammensmeltning af medie og fortælling, som fungerer langt bedre end man på nogen måde havde turdet håbe på. Filmens stil og struktur bidrager med mindst lige så meget til portrættet som selve indholdet.

Rundt om Pekar
Filmen har været 2 fulde år undervejs til Danmark, men det er godt endelig at have den her. Som biografisk portræt kunne den måske godt have flere detaljer med, men der er heldigvis masser af leksika, der er rede til at bidrage med de informationer, hvis det er altafgørende. Til gengæld giver American Splendor os et unikt portræt, fortalt i det eneste mulige medie og med både stor opfindsomhed og enorm respekt for den mand og de tegneseriehæfter, der for alvor giver os et syn på tilværelsen i øjenhøjde med den helt almindeligt ualmindelige amerikaner.