Michelle PfeifferClaire Spencer
Diana ScarwidJody
James RemarWarren Feur
Miranda OttoMary Feur
Amber ValettaMadison Ellizabeth Frank

Ånder i familien

Et af Hollywoods store legebørn, instruktøren Robert Zemeckis, har med stor kærlighed til genren kastet sig over en vaskeægte gyser for et voksent publikum, og med Harrison Ford og Michelle Pfeiffer foran kameraet og Alfred Hitchcock i tankerne styrer han med teknisk snilde og fortællemæssigt drive Bag facaden gennem en lang række nervepirrende spændende scener, inden det uheldige forsøg på at lukke og slukke.

Uventede gæster
Bag facaden - som faktisk er en udmærket danske titel – foregår næsten udelukkende i ægteparret Spencers hus ved en sø i Vermont. Norman Spencer er en højtestimeret læge med mange forpligtelser og derfor også en hel del arbejde. Det efterlader hans smukke og kølige kone, Claire, med mange tomme timer i privaten, og i det vintertyste landskab begynder den psykisk ustabile kvindes verden at krakelere. Hun har et års tid tidligere været ude for et alvorligt biluheld, og langsomt finder vi ud af mere og mere omkring uheldet, som er tæt forbundet med selve historiens noget uventede afsløring. Claire ser og hører ting, som ikke er helt naturlige – og måske alligevel? Døre går op, billeder bliver ved med at falde ned – og det filmvante publikum begynder straks at tænke i Poltergeist-baner.

Gode forklaringer
For at kanalisere sine mistanker og paranoide anfald over på andre, begynder Claire at udspionere parrets nye naboer, og hun bliver hurtig sikker på, at nabomanden har myrdet sin kone. Zemeckis bruger megen energi på sideplottet med naboen – og på den måde bliver man som seer ganske smart lokket væk fra den langsomt afdækkede sandhed. For der er naturligvis en ånd i Spencer-huset – og den har brug for Claires hjælp. Plottet i Bag facaden er i sandhed ikke noget mesterværk. Forfatteren Clark Gregg er debutant, og han er slet ikke i nærheden af at finde en intelligent vinkel. I stedet bygger han filmen op som en skamløs ”Hitchcock Greatest”, hvor vi får skizofrenien fra Vertigo, voyeurismen fra Skjulte øjne og masser af action på badeværelset fra Psycho. Og man kan næsten høre Gregg fnise veltilfreds i hjørnet, når folk efterfølgende opdager, at et godt kendskab til Hitchcock straks havde afsløret filmens store hemmelighed.

Zemeckis redder dagen
Derfor er det lidt af et mirakel – og en lidt ufortjent ekstra stjerne værd – at Robert Zemeckis formår at få så spændende og medrivende en film ud af forlægget. Han har altid været et teknisk wunderkind, der lige fra sine tidligste succeser, Tilbage til fremtiden-serien, ikke kunne få nok af effekter og lækker brug af mediet. I Bag facaden er det samarbejdet med fotografen Don Burgess, der umiddelbart imponerer – og på mange af Michelle Pfeiffers vandreture rundt i det mørke hus, kæmper man en brav kamp for at holde hænderne fra øjnene og sveden fra panden. Kameraet forlader aldig sine personer, og man ser aldrig helt nok af omgivelserne til at føle sig sikker. På den måde overføres personernes angst til tilskueren – og flere gange oplever man det vellystige sug i maven af uhygge.

Degeneration
Filmens plot er udspekuleret og med en behagelig overraskelse til sidst. Ikke på niveau med afsløringen i dens kollega i genren, Den sjette sans, men nok til at man kunne have gået tilfreds hjem. Desværre tvinger Clark Greggs manuskript historien ud gennem 3-4 ekstra slutninger, som demonstrativt bliver banket ovenpå, og i stedet for at holde de sidste minutter af filmen i det hus, som har været så klaustrofobisk gennem 2 timer, så skal Zemeckis og Co. pludselig ud og lege med de store armbevægelser. Det bliver klodset og forudsigeligt – og alt for tæt på den egentlige kvalitet af manuskriptet. Men vurderet på de første 2 timers snigende uhygge, som 100% er instruktørens fortjeneste, er Bag facaden et langt mere uhyggeligt tilbud i gysergenren, end de mange teenage-udgaver, som dominerer markedet.